Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Zulmira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Coelho, Maria de Lourdes, Rückert, Bianca, Nonato, Bréscia França, Carmo, Helen Cristina do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2009
Resumo: This paper presents an analysis of some activities carried through a virtual learning environment associated to face to face activities and aims to contribute to methodologies related to collaborative network learning. In this way, students work collectively, decreasing the centralization of the tutors and promoting the participation, the collaboration, the initiatives and the autonomy of them-selves. The study took place at UFMG (Federal University of Minas Gerais) in the context of a program for restructuring and expanding Federal Universities – REUNI. In this paper, we present the theoretical background for this work and the analysis of the resources and didactic procedures.  The results found point out practices of mediation that consider the use of information and communication technologies in an innovative and collaborative direction.
id UFMG-24_42d1bab5b1dbb0d669e72df3af4e5308
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2009
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching trainingAprendizagem colaborativa em cursos semi-presenciais de formação em docência do ensino superiorAprendizagem colaborativaEnsino superiorCollaborative learningHigher educationThis paper presents an analysis of some activities carried through a virtual learning environment associated to face to face activities and aims to contribute to methodologies related to collaborative network learning. In this way, students work collectively, decreasing the centralization of the tutors and promoting the participation, the collaboration, the initiatives and the autonomy of them-selves. The study took place at UFMG (Federal University of Minas Gerais) in the context of a program for restructuring and expanding Federal Universities – REUNI. In this paper, we present the theoretical background for this work and the analysis of the resources and didactic procedures.  The results found point out practices of mediation that consider the use of information and communication technologies in an innovative and collaborative direction.Este artigo apresenta uma análise de atividades realizadas em um ambiente virtual de aprendizagem associadas a atividades presenciais, com o objetivo de contribuir com metodologias que visem a uma aprendizagem colaborativa em rede. Nesse sentido, os alunos trabalham coletivamente, de forma a minimizar a centralidade da figura dos tutores e a favorecer a participação, a colaboração, as iniciativas e a autonomia dos próprios alunos. O estudo realizou-se na Universidade Federal de Minas Gerais, no âmbito da formação docente para o ensino superior – uma ação do Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Neste artigo, apresentamos os elementos teóricos que sustentaram o trabalho e a análise dos recursos e procedimentos didáticos utilizados. Os resultados obtidos apontam práticas de mediação que propõem o uso das tecnologias de informação e comunicação de forma inovadora e colaborativa.Universidade Federal de Minas Gerais2012-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/200910.35699/2237-5864.2012.2009Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 2 (2012); 42-52Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 2 (2012); 42-52Revista Docência do Ensino Superior; v. 2 (2012); 42-522237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2009/1344Copyright (c) 2015 Zulmira Medeiros, Maria de Lourdes Coelho, Bianca Rückert, Bréscia França Nonato, Helen Cristina do Carmoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, ZulmiraCoelho, Maria de LourdesRückert, BiancaNonato, Bréscia FrançaCarmo, Helen Cristina do2020-05-19T18:10:33Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2009Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:10:33Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
Aprendizagem colaborativa em cursos semi-presenciais de formação em docência do ensino superior
title Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
spellingShingle Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
Medeiros, Zulmira
Aprendizagem colaborativa
Ensino superior
Collaborative learning
Higher education
title_short Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
title_full Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
title_fullStr Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
title_full_unstemmed Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
title_sort Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training
author Medeiros, Zulmira
author_facet Medeiros, Zulmira
Coelho, Maria de Lourdes
Rückert, Bianca
Nonato, Bréscia França
Carmo, Helen Cristina do
author_role author
author2 Coelho, Maria de Lourdes
Rückert, Bianca
Nonato, Bréscia França
Carmo, Helen Cristina do
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Zulmira
Coelho, Maria de Lourdes
Rückert, Bianca
Nonato, Bréscia França
Carmo, Helen Cristina do
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem colaborativa
Ensino superior
Collaborative learning
Higher education
topic Aprendizagem colaborativa
Ensino superior
Collaborative learning
Higher education
description This paper presents an analysis of some activities carried through a virtual learning environment associated to face to face activities and aims to contribute to methodologies related to collaborative network learning. In this way, students work collectively, decreasing the centralization of the tutors and promoting the participation, the collaboration, the initiatives and the autonomy of them-selves. The study took place at UFMG (Federal University of Minas Gerais) in the context of a program for restructuring and expanding Federal Universities – REUNI. In this paper, we present the theoretical background for this work and the analysis of the resources and didactic procedures.  The results found point out practices of mediation that consider the use of information and communication technologies in an innovative and collaborative direction.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2009
10.35699/2237-5864.2012.2009
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2009
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2012.2009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2009/1344
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 2 (2012); 42-52
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 2 (2012); 42-52
Revista Docência do Ensino Superior; v. 2 (2012); 42-52
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636881903616