Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360 |
Resumo: | The text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice. |
id |
UFMG-24_5f7c16aa50912713a304b2bc0e8bb0b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/36360 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching History and trajectories of youth in ParaíbaEnseñanza de Historia y trayectorias de jóvenes en ParaíbaEnsino de História e trajetórias de jovens na Paraíbaensino de Históriahistoriografia brasileiracultura históricaformação docentetrajetórias juvenisenseñanza de Historiahistoriografía brasileñacultura históricaformación del profesoradotrayectorias juvenilesteaching Historybrazilian historiographyhistorical cultureteacher trainingyouth trajectoriesThe text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice.El texto se basa en la experiencia docente en la educación superior, trabajando en el Departamento de Historia de la Universidad Estatal de Paraíba (UEPB), en Campina Grande. Analiza los memoriales escritos por jóvenes estudiantes de la carrera de Historia de esa institución, conteniendo informes sobre sus trayectorias escolares, concepciones de la historia y formación docente. Considerando las narrativas de uno mismo como punto de partida para la crítica de la cultura histórica y la comprensión de lo que significa ser profesor/a de Historia, se observa cómo tales elementos permiten pensar en la formación y enseñanza del profesorado. Por tanto, tejemos una lectura que considera la enseñanza de Historia como un laboratorio no solo de contenidos y temáticas, sino fundamentalmente de relaciones que enfatizan la cultura histórica, las formas de pensar y practicar la docencia y los saberes que la articulan como práctica profesional.O texto se constitui a partir da experiência docente no ensino superior, atuando no Departamento de História da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), em Campina Grande. Analisa os memoriais escritos por jovens estudantes do curso de graduação em História da referida instituição, contendo os relatos sobre as suas trajetórias escolares, as concepções de história e formação docente. Considerando as narrativas de si como ponto de partida para a crítica da cultura histórica e das compreensões sobre o que é ser professor/a de História, observa-se como tais elementos permitem pensar a formação docente e o ensino. Portanto, tecemos uma leitura que considera o ensino de História como laboratório não somente de conteúdos e temas, mas fundamentalmente de relações que tensionam a cultura histórica, as formas de pensar e fazer o exercício da docência e os saberes que o articulam como prática profissional.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3636010.35699/2237-5864.2022.36360Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-172237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360/30349Copyright (c) 2022 Hilmária Xavier Ribeiro, José dos Santos Costa Júniorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Hilmária Xavier Costa Júnior, José dos Santos2022-12-14T17:05:50Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36360Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:50Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba Enseñanza de Historia y trayectorias de jóvenes en Paraíba Ensino de História e trajetórias de jovens na Paraíba |
title |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba |
spellingShingle |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba Ribeiro, Hilmária Xavier ensino de História historiografia brasileira cultura histórica formação docente trajetórias juvenis enseñanza de Historia historiografía brasileña cultura histórica formación del profesorado trayectorias juveniles teaching History brazilian historiography historical culture teacher training youth trajectories |
title_short |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba |
title_full |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba |
title_fullStr |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba |
title_full_unstemmed |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba |
title_sort |
Teaching History and trajectories of youth in Paraíba |
author |
Ribeiro, Hilmária Xavier |
author_facet |
Ribeiro, Hilmária Xavier Costa Júnior, José dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Costa Júnior, José dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Hilmária Xavier Costa Júnior, José dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de História historiografia brasileira cultura histórica formação docente trajetórias juvenis enseñanza de Historia historiografía brasileña cultura histórica formación del profesorado trayectorias juveniles teaching History brazilian historiography historical culture teacher training youth trajectories |
topic |
ensino de História historiografia brasileira cultura histórica formação docente trajetórias juvenis enseñanza de Historia historiografía brasileña cultura histórica formación del profesorado trayectorias juveniles teaching History brazilian historiography historical culture teacher training youth trajectories |
description |
The text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360 10.35699/2237-5864.2022.36360 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.36360 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360/30349 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Hilmária Xavier Ribeiro, José dos Santos Costa Júnior http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Hilmária Xavier Ribeiro, José dos Santos Costa Júnior http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17 Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-17 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174637569769472 |