Teaching History and trajectories of youth in Paraíba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Hilmária Xavier
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa Júnior, José dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360
Resumo: The text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice.
id UFMG-24_5f7c16aa50912713a304b2bc0e8bb0b3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/36360
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Teaching History and trajectories of youth in ParaíbaEnseñanza de Historia y trayectorias de jóvenes en ParaíbaEnsino de História e trajetórias de jovens na Paraíbaensino de Históriahistoriografia brasileiracultura históricaformação docentetrajetórias juvenisenseñanza de Historiahistoriografía brasileñacultura históricaformación del profesoradotrayectorias juvenilesteaching Historybrazilian historiographyhistorical cultureteacher trainingyouth trajectoriesThe text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice.El texto se basa en la experiencia docente en la educación superior, trabajando en el Departamento de Historia de la Universidad Estatal de Paraíba (UEPB), en Campina Grande. Analiza los memoriales escritos por jóvenes estudiantes de la carrera de Historia de esa institución, conteniendo informes sobre sus trayectorias escolares, concepciones de la historia y formación docente. Considerando las narrativas de uno mismo como punto de partida para la crítica de la cultura histórica y la comprensión de lo que significa ser profesor/a de Historia, se observa cómo tales elementos permiten pensar en la formación y enseñanza del profesorado. Por tanto, tejemos una lectura que considera la enseñanza de Historia como un laboratorio no solo de contenidos y temáticas, sino fundamentalmente de relaciones que enfatizan la cultura histórica, las formas de pensar y practicar la docencia y los saberes que la articulan como práctica profesional.O texto se constitui a partir da experiência docente no ensino superior, atuando no Departamento de História da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), em Campina Grande. Analisa os memoriais escritos por jovens estudantes do curso de graduação em História da referida instituição, contendo os relatos sobre as suas trajetórias escolares, as concepções de história e formação docente. Considerando as narrativas de si como ponto de partida para a crítica da cultura histórica e das compreensões sobre o que é ser professor/a de História, observa-se como tais elementos permitem pensar a formação docente e o ensino. Portanto, tecemos uma leitura que considera o ensino de História como laboratório não somente de conteúdos e temas, mas fundamentalmente de relações que tensionam a cultura histórica, as formas de pensar e fazer o exercício da docência e os saberes que o articulam como prática profissional.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3636010.35699/2237-5864.2022.36360Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-172237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360/30349Copyright (c) 2022 Hilmária Xavier Ribeiro, José dos Santos Costa Júniorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Hilmária Xavier Costa Júnior, José dos Santos2022-12-14T17:05:50Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36360Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:50Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
Enseñanza de Historia y trayectorias de jóvenes en Paraíba
Ensino de História e trajetórias de jovens na Paraíba
title Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
spellingShingle Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
Ribeiro, Hilmária Xavier
ensino de História
historiografia brasileira
cultura histórica
formação docente
trajetórias juvenis
enseñanza de Historia
historiografía brasileña
cultura histórica
formación del profesorado
trayectorias juveniles
teaching History
brazilian historiography
historical culture
teacher training
youth trajectories
title_short Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
title_full Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
title_fullStr Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
title_full_unstemmed Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
title_sort Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
author Ribeiro, Hilmária Xavier
author_facet Ribeiro, Hilmária Xavier
Costa Júnior, José dos Santos
author_role author
author2 Costa Júnior, José dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Hilmária Xavier
Costa Júnior, José dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de História
historiografia brasileira
cultura histórica
formação docente
trajetórias juvenis
enseñanza de Historia
historiografía brasileña
cultura histórica
formación del profesorado
trayectorias juveniles
teaching History
brazilian historiography
historical culture
teacher training
youth trajectories
topic ensino de História
historiografia brasileira
cultura histórica
formação docente
trajetórias juvenis
enseñanza de Historia
historiografía brasileña
cultura histórica
formación del profesorado
trayectorias juveniles
teaching History
brazilian historiography
historical culture
teacher training
youth trajectories
description The text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360
10.35699/2237-5864.2022.36360
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.36360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360/30349
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Hilmária Xavier Ribeiro, José dos Santos Costa Júnior
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Hilmária Xavier Ribeiro, José dos Santos Costa Júnior
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-17
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-17
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637569769472