Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ten Caten Martins, Eliara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959
Resumo: This study aims to verify the training and preparation of the physiotherapist for care in psychosocial attention. This research is exploratory, descriptive and presents a qualitative and transversal approach, with the application of a structured questionnaire to physiotherapists in psychosocial care in the city of São José/SC, and analysis of the undergraduate Physiotherapy curricula. The collected data were analyzed using the content analysis, revealing the existence of three physiotherapists working in mental health care in the city. All of them were included in psychosocial care through a non-specific public tender, in which they never imagined working with mental health. It became evident that physiotherapists are not prepared during graduation for this mental health care. The insertion of the physiotherapist in psychosocial attention, despite being essential, is not yet an established reality and needs to progress through the reformulation of the undergraduate curricula in Physiotherapy.
id UFMG-24_5fc708099065b5699e8cce4d43a9dec0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23959
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attentionFormación de fisioterapeutas para el cuidado en el contexto de la atención psicosocialFormação do fisioterapeuta para o cuidado no contexto da atenção psicossocialAtenção psicossocialFisioterapiaEducação superiorPsychosocial attentionPhysiotherapyHigher educationAtención psicosocialFisioterapiaEducación superiorThis study aims to verify the training and preparation of the physiotherapist for care in psychosocial attention. This research is exploratory, descriptive and presents a qualitative and transversal approach, with the application of a structured questionnaire to physiotherapists in psychosocial care in the city of São José/SC, and analysis of the undergraduate Physiotherapy curricula. The collected data were analyzed using the content analysis, revealing the existence of three physiotherapists working in mental health care in the city. All of them were included in psychosocial care through a non-specific public tender, in which they never imagined working with mental health. It became evident that physiotherapists are not prepared during graduation for this mental health care. The insertion of the physiotherapist in psychosocial attention, despite being essential, is not yet an established reality and needs to progress through the reformulation of the undergraduate curricula in Physiotherapy.Este estudio tiene como objetivo verificar la formación y preparación del fisioterapeuta para el cuidado en la atención psicosocial. Se trata de una investigación exploratoria, descriptiva, con enfoque cualitativo y transversal, con la aplicación de un cuestionario estructurado a fisioterapeutas en atención psicosocial en la ciudad de São José/SC y análisis de los planes de estudio de pregrado en Fisioterapia. Los datos recolectados fueron analizados mediante análisis de contenido y revelaron la existencia de tres fisioterapeutas que trabajan en salud mental en el municipio. Todos ellos fueron incluidos en la atención psicosocial a través de exámenes públicos no especificados, en los que nunca se imaginaron trabajar con salud mental. Se hizo evidente que los fisioterapeutas no son preparados durante la carrera para esta atención de salud mental. La inserción del fisioterapeuta en la atención psicosocial, a pesar de ser fundamental, aún no es una realidad establecida y necesita avanzar a través de la reformulación de los planes de estudio de pregrado en Fisioterapia.Este estudo tem como objetivo verificar a formação e o preparo do fisioterapeuta para o cuidado na atenção psicossocial. Trata-se de pesquisa exploratória, descritiva, de abordagem qualitativa e transversal, com aplicação de questionário estruturado aos fisioterapeutas da atenção psicossocial no município de São José/SC e análise dos currículos da graduação de Fisioterapia. Os dados coletados foram analisados utilizando-se a análise de conteúdo e desvelaram a existência de três fisioterapeutas atuando no cuidado em saúde mental no município. Todos foram inseridos na atenção psicossocial mediante concurso público inespecífico, a partir do qual jamais imaginavam atuar com saúde mental. Evidenciou-se que os fisioterapeutas não são preparados ao longo da graduação para esse cuidado em saúde mental. A inserção do fisioterapeuta na atenção psicossocial, apesar de ser imprescindível, ainda não é uma realidade estabelecida e necessita progredir por meio da reformulação dos currículos da graduação em Fisioterapia.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2395910.35699/2237-5864.2020.23959Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-142237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959/20149Copyright (c) 2020 Jean Bizarro, Eliara Ten Caten Martinshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMüller da Silva Bizarro, Jean CarlosTen Caten Martins, Eliara2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23959Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
Formación de fisioterapeutas para el cuidado en el contexto de la atención psicosocial
Formação do fisioterapeuta para o cuidado no contexto da atenção psicossocial
title Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
spellingShingle Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos
Atenção psicossocial
Fisioterapia
Educação superior
Psychosocial attention
Physiotherapy
Higher education
Atención psicosocial
Fisioterapia
Educación superior
title_short Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
title_full Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
title_fullStr Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
title_full_unstemmed Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
title_sort Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
author Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos
author_facet Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos
Ten Caten Martins, Eliara
author_role author
author2 Ten Caten Martins, Eliara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos
Ten Caten Martins, Eliara
dc.subject.por.fl_str_mv Atenção psicossocial
Fisioterapia
Educação superior
Psychosocial attention
Physiotherapy
Higher education
Atención psicosocial
Fisioterapia
Educación superior
topic Atenção psicossocial
Fisioterapia
Educação superior
Psychosocial attention
Physiotherapy
Higher education
Atención psicosocial
Fisioterapia
Educación superior
description This study aims to verify the training and preparation of the physiotherapist for care in psychosocial attention. This research is exploratory, descriptive and presents a qualitative and transversal approach, with the application of a structured questionnaire to physiotherapists in psychosocial care in the city of São José/SC, and analysis of the undergraduate Physiotherapy curricula. The collected data were analyzed using the content analysis, revealing the existence of three physiotherapists working in mental health care in the city. All of them were included in psychosocial care through a non-specific public tender, in which they never imagined working with mental health. It became evident that physiotherapists are not prepared during graduation for this mental health care. The insertion of the physiotherapist in psychosocial attention, despite being essential, is not yet an established reality and needs to progress through the reformulation of the undergraduate curricula in Physiotherapy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959
10.35699/2237-5864.2020.23959
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.23959
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959/20149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Jean Bizarro, Eliara Ten Caten Martins
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Jean Bizarro, Eliara Ten Caten Martins
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-14
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635911970816