Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959 |
Resumo: | This study aims to verify the training and preparation of the physiotherapist for care in psychosocial attention. This research is exploratory, descriptive and presents a qualitative and transversal approach, with the application of a structured questionnaire to physiotherapists in psychosocial care in the city of São José/SC, and analysis of the undergraduate Physiotherapy curricula. The collected data were analyzed using the content analysis, revealing the existence of three physiotherapists working in mental health care in the city. All of them were included in psychosocial care through a non-specific public tender, in which they never imagined working with mental health. It became evident that physiotherapists are not prepared during graduation for this mental health care. The insertion of the physiotherapist in psychosocial attention, despite being essential, is not yet an established reality and needs to progress through the reformulation of the undergraduate curricula in Physiotherapy. |
id |
UFMG-24_5fc708099065b5699e8cce4d43a9dec0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/23959 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attentionFormación de fisioterapeutas para el cuidado en el contexto de la atención psicosocialFormação do fisioterapeuta para o cuidado no contexto da atenção psicossocialAtenção psicossocialFisioterapiaEducação superiorPsychosocial attentionPhysiotherapyHigher educationAtención psicosocialFisioterapiaEducación superiorThis study aims to verify the training and preparation of the physiotherapist for care in psychosocial attention. This research is exploratory, descriptive and presents a qualitative and transversal approach, with the application of a structured questionnaire to physiotherapists in psychosocial care in the city of São José/SC, and analysis of the undergraduate Physiotherapy curricula. The collected data were analyzed using the content analysis, revealing the existence of three physiotherapists working in mental health care in the city. All of them were included in psychosocial care through a non-specific public tender, in which they never imagined working with mental health. It became evident that physiotherapists are not prepared during graduation for this mental health care. The insertion of the physiotherapist in psychosocial attention, despite being essential, is not yet an established reality and needs to progress through the reformulation of the undergraduate curricula in Physiotherapy.Este estudio tiene como objetivo verificar la formación y preparación del fisioterapeuta para el cuidado en la atención psicosocial. Se trata de una investigación exploratoria, descriptiva, con enfoque cualitativo y transversal, con la aplicación de un cuestionario estructurado a fisioterapeutas en atención psicosocial en la ciudad de São José/SC y análisis de los planes de estudio de pregrado en Fisioterapia. Los datos recolectados fueron analizados mediante análisis de contenido y revelaron la existencia de tres fisioterapeutas que trabajan en salud mental en el municipio. Todos ellos fueron incluidos en la atención psicosocial a través de exámenes públicos no especificados, en los que nunca se imaginaron trabajar con salud mental. Se hizo evidente que los fisioterapeutas no son preparados durante la carrera para esta atención de salud mental. La inserción del fisioterapeuta en la atención psicosocial, a pesar de ser fundamental, aún no es una realidad establecida y necesita avanzar a través de la reformulación de los planes de estudio de pregrado en Fisioterapia.Este estudo tem como objetivo verificar a formação e o preparo do fisioterapeuta para o cuidado na atenção psicossocial. Trata-se de pesquisa exploratória, descritiva, de abordagem qualitativa e transversal, com aplicação de questionário estruturado aos fisioterapeutas da atenção psicossocial no município de São José/SC e análise dos currículos da graduação de Fisioterapia. Os dados coletados foram analisados utilizando-se a análise de conteúdo e desvelaram a existência de três fisioterapeutas atuando no cuidado em saúde mental no município. Todos foram inseridos na atenção psicossocial mediante concurso público inespecífico, a partir do qual jamais imaginavam atuar com saúde mental. Evidenciou-se que os fisioterapeutas não são preparados ao longo da graduação para esse cuidado em saúde mental. A inserção do fisioterapeuta na atenção psicossocial, apesar de ser imprescindível, ainda não é uma realidade estabelecida e necessita progredir por meio da reformulação dos currículos da graduação em Fisioterapia.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2395910.35699/2237-5864.2020.23959Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-142237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959/20149Copyright (c) 2020 Jean Bizarro, Eliara Ten Caten Martinshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMüller da Silva Bizarro, Jean CarlosTen Caten Martins, Eliara2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23959Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention Formación de fisioterapeutas para el cuidado en el contexto de la atención psicosocial Formação do fisioterapeuta para o cuidado no contexto da atenção psicossocial |
title |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention |
spellingShingle |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos Atenção psicossocial Fisioterapia Educação superior Psychosocial attention Physiotherapy Higher education Atención psicosocial Fisioterapia Educación superior |
title_short |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention |
title_full |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention |
title_fullStr |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention |
title_full_unstemmed |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention |
title_sort |
Physiotherapist training for care in the context of psychosocial attention |
author |
Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos |
author_facet |
Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos Ten Caten Martins, Eliara |
author_role |
author |
author2 |
Ten Caten Martins, Eliara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Müller da Silva Bizarro, Jean Carlos Ten Caten Martins, Eliara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atenção psicossocial Fisioterapia Educação superior Psychosocial attention Physiotherapy Higher education Atención psicosocial Fisioterapia Educación superior |
topic |
Atenção psicossocial Fisioterapia Educação superior Psychosocial attention Physiotherapy Higher education Atención psicosocial Fisioterapia Educación superior |
description |
This study aims to verify the training and preparation of the physiotherapist for care in psychosocial attention. This research is exploratory, descriptive and presents a qualitative and transversal approach, with the application of a structured questionnaire to physiotherapists in psychosocial care in the city of São José/SC, and analysis of the undergraduate Physiotherapy curricula. The collected data were analyzed using the content analysis, revealing the existence of three physiotherapists working in mental health care in the city. All of them were included in psychosocial care through a non-specific public tender, in which they never imagined working with mental health. It became evident that physiotherapists are not prepared during graduation for this mental health care. The insertion of the physiotherapist in psychosocial attention, despite being essential, is not yet an established reality and needs to progress through the reformulation of the undergraduate curricula in Physiotherapy. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959 10.35699/2237-5864.2020.23959 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.23959 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23959/20149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jean Bizarro, Eliara Ten Caten Martins http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jean Bizarro, Eliara Ten Caten Martins http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-14 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-14 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635911970816 |