An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914 |
Resumo: | The article aims to present the experience of "Life in Family Agriculture”, a curricular discipline of the Agronomy undergraduate course from the Federal University of Santa Catarina, and to characterize the immersion in rural reality as a teaching methodology. It is part of the analytical perspective which considers theory and practice as inseparable parts in the teaching-learning process and has as empirical basis the qualitative data captured during the collective evaluation processes on the field stage of the discipline. As a main result, it is revealed that immersion in rural reality produces multiple learnings, some even beyond the objectives of the discipline, with the relationship between theory and practice triggering reflective processes on the action and the effective role of the future agronomists. |
id |
UFMG-24_7f42a09e8af1bfed99f6124e447e3372 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15914 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experienceInmersión en la realidad rural como metodología de enseñanza: el curso Vivencia en Agricultura FamiliarImersão na realidade rural como metodologia de ensino: a experiência da disciplina Vivência em Agricultura FamiliarPedagogia de imersãoPráticaAprendizadosReflexão sobre a açãoPedagogy of ImmersionPracticeLearningsReflection on the actionPedagogía de InmersiónPracticaAprendizajeReflexión de la acciónThe article aims to present the experience of "Life in Family Agriculture”, a curricular discipline of the Agronomy undergraduate course from the Federal University of Santa Catarina, and to characterize the immersion in rural reality as a teaching methodology. It is part of the analytical perspective which considers theory and practice as inseparable parts in the teaching-learning process and has as empirical basis the qualitative data captured during the collective evaluation processes on the field stage of the discipline. As a main result, it is revealed that immersion in rural reality produces multiple learnings, some even beyond the objectives of the discipline, with the relationship between theory and practice triggering reflective processes on the action and the effective role of the future agronomists.Este artículo tiene como objetivo presentar la experiencia de la Vivencia en Agricultura Familiar, un curso curricular obligatorio de la carrera Agronomía de la Universidad Federal de Santa Catarina, y caracterizar la inmersión en la realidad social rural como una metodología de enseñanza. Es parte de la perspectiva analítica que considera la teoría y la práctica con construcciones inseparables en el proceso de enseñanza y aprendizaje y tiene como base empírica los datos cualitativos capturados durante los procesos de evaluación colectiva de la etapa de campo del curso. Como resultado principal, se revela que la inmersión en la realidad rural produce múltiples aprendizajes, algunos más allá de los objetivos del curso, con la relación entre la teoría y la práctica que desencadena procesos reflexivos sobre la acción y el papel efectivo de los futuros ingenieros agrónomos.O artigo tem como objetivo apresentar a experiência da Vivência em Agricultura Familiar, disciplina curricular obrigatória do curso de graduação em Agronomia da Universidade Federal de Santa Catarina, e caracterizar a imersão na realidade social rural enquanto metodologia de ensino. Insere-se na perspectiva analítica que considera teoria e prática como construtos inseparáveis no processo de ensino e aprendizagem e tem como base empírica os dados qualitativos coletados durante os processos coletivos de avaliação da etapa de campo da disciplina. Como principal resultado, desvela-se que a imersão na realidade rural produz múltiplos aprendizados, alguns para além dos objetivos da disciplina, sendo a relação teoria e prática o disparador de processos reflexivos sobre a ação e o efetivo papel dos futuros engenheiros/as agrônomos/as.Universidade Federal de Minas Gerais2020-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1591410.35699/2237-5864.2020.15914Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914/19416Copyright (c) 2020 Daniela Aparecida Pacífico, William Douglas Bolzan, Edimar Luiz Rode, Mayara Breskovit Blasiusinfo:eu-repo/semantics/openAccessPacífico, Daniela AparecidaBolzan, William Douglas Rode, Edimar Luiz Blasius, Mayara Breskovit2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15914Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience Inmersión en la realidad rural como metodología de enseñanza: el curso Vivencia en Agricultura Familiar Imersão na realidade rural como metodologia de ensino: a experiência da disciplina Vivência em Agricultura Familiar |
title |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience |
spellingShingle |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience Pacífico, Daniela Aparecida Pedagogia de imersão Prática Aprendizados Reflexão sobre a ação Pedagogy of Immersion Practice Learnings Reflection on the action Pedagogía de Inmersión Practica Aprendizaje Reflexión de la acción |
title_short |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience |
title_full |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience |
title_fullStr |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience |
title_full_unstemmed |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience |
title_sort |
An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience |
author |
Pacífico, Daniela Aparecida |
author_facet |
Pacífico, Daniela Aparecida Bolzan, William Douglas Rode, Edimar Luiz Blasius, Mayara Breskovit |
author_role |
author |
author2 |
Bolzan, William Douglas Rode, Edimar Luiz Blasius, Mayara Breskovit |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacífico, Daniela Aparecida Bolzan, William Douglas Rode, Edimar Luiz Blasius, Mayara Breskovit |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia de imersão Prática Aprendizados Reflexão sobre a ação Pedagogy of Immersion Practice Learnings Reflection on the action Pedagogía de Inmersión Practica Aprendizaje Reflexión de la acción |
topic |
Pedagogia de imersão Prática Aprendizados Reflexão sobre a ação Pedagogy of Immersion Practice Learnings Reflection on the action Pedagogía de Inmersión Practica Aprendizaje Reflexión de la acción |
description |
The article aims to present the experience of "Life in Family Agriculture”, a curricular discipline of the Agronomy undergraduate course from the Federal University of Santa Catarina, and to characterize the immersion in rural reality as a teaching methodology. It is part of the analytical perspective which considers theory and practice as inseparable parts in the teaching-learning process and has as empirical basis the qualitative data captured during the collective evaluation processes on the field stage of the discipline. As a main result, it is revealed that immersion in rural reality produces multiple learnings, some even beyond the objectives of the discipline, with the relationship between theory and practice triggering reflective processes on the action and the effective role of the future agronomists. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914 10.35699/2237-5864.2020.15914 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.15914 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914/19416 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-19 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635835424768 |