An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacífico, Daniela Aparecida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bolzan, William Douglas, Rode, Edimar Luiz, Blasius, Mayara Breskovit
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914
Resumo: The article aims to present the experience of "Life in Family Agriculture”, a curricular discipline of the Agronomy undergraduate course from the Federal University of Santa Catarina, and to characterize the immersion in rural reality as a teaching methodology. It is part of the analytical perspective which considers theory and practice as inseparable parts in the teaching-learning process and has as empirical basis the qualitative data captured during the collective evaluation processes on the field stage of the discipline. As a main result, it is revealed that immersion in rural reality produces multiple learnings, some even beyond the objectives of the discipline, with the relationship between theory and practice triggering reflective processes on the action and the effective role of the future agronomists.
id UFMG-24_7f42a09e8af1bfed99f6124e447e3372
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15914
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experienceInmersión en la realidad rural como metodología de enseñanza: el curso Vivencia en Agricultura FamiliarImersão na realidade rural como metodologia de ensino: a experiência da disciplina Vivência em Agricultura FamiliarPedagogia de imersãoPráticaAprendizadosReflexão sobre a açãoPedagogy of ImmersionPracticeLearningsReflection on the actionPedagogía de InmersiónPracticaAprendizajeReflexión de la acciónThe article aims to present the experience of "Life in Family Agriculture”, a curricular discipline of the Agronomy undergraduate course from the Federal University of Santa Catarina, and to characterize the immersion in rural reality as a teaching methodology. It is part of the analytical perspective which considers theory and practice as inseparable parts in the teaching-learning process and has as empirical basis the qualitative data captured during the collective evaluation processes on the field stage of the discipline. As a main result, it is revealed that immersion in rural reality produces multiple learnings, some even beyond the objectives of the discipline, with the relationship between theory and practice triggering reflective processes on the action and the effective role of the future agronomists.Este artículo tiene como objetivo presentar la experiencia de la Vivencia en Agricultura Familiar, un curso curricular obligatorio de la carrera Agronomía de la Universidad Federal de Santa Catarina, y caracterizar la inmersión en la realidad social rural como una metodología de enseñanza. Es parte de la perspectiva analítica que considera la teoría y la práctica con construcciones inseparables en el proceso de enseñanza y aprendizaje y tiene como base empírica los datos cualitativos capturados durante los procesos de evaluación colectiva de la etapa de campo del curso. Como resultado principal, se revela que la inmersión en la realidad rural produce múltiples aprendizajes, algunos más allá de los objetivos del curso, con la relación entre la teoría y la práctica que desencadena procesos reflexivos sobre la acción y el papel efectivo de los futuros ingenieros agrónomos.O artigo tem como objetivo apresentar a experiência da Vivência em Agricultura Familiar, disciplina curricular obrigatória do curso de graduação em Agronomia da Universidade Federal de Santa Catarina, e caracterizar a imersão na realidade social rural enquanto metodologia de ensino. Insere-se na perspectiva analítica que considera teoria e prática como construtos inseparáveis no processo de ensino e aprendizagem e tem como base empírica os dados qualitativos coletados durante os processos coletivos de avaliação da etapa de campo da disciplina. Como principal resultado, desvela-se que a imersão na realidade rural produz múltiplos aprendizados, alguns para além dos objetivos da disciplina, sendo a relação teoria e prática o disparador de processos reflexivos sobre a ação e o efetivo papel dos futuros engenheiros/as agrônomos/as.Universidade Federal de Minas Gerais2020-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1591410.35699/2237-5864.2020.15914Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914/19416Copyright (c) 2020 Daniela Aparecida Pacífico, William Douglas Bolzan, Edimar Luiz Rode, Mayara Breskovit Blasiusinfo:eu-repo/semantics/openAccessPacífico, Daniela AparecidaBolzan, William Douglas Rode, Edimar Luiz Blasius, Mayara Breskovit2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15914Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
Inmersión en la realidad rural como metodología de enseñanza: el curso Vivencia en Agricultura Familiar
Imersão na realidade rural como metodologia de ensino: a experiência da disciplina Vivência em Agricultura Familiar
title An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
spellingShingle An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
Pacífico, Daniela Aparecida
Pedagogia de imersão
Prática
Aprendizados
Reflexão sobre a ação
Pedagogy of Immersion
Practice
Learnings
Reflection on the action
Pedagogía de Inmersión
Practica
Aprendizaje
Reflexión de la acción
title_short An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
title_full An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
title_fullStr An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
title_full_unstemmed An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
title_sort An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience
author Pacífico, Daniela Aparecida
author_facet Pacífico, Daniela Aparecida
Bolzan, William Douglas
Rode, Edimar Luiz
Blasius, Mayara Breskovit
author_role author
author2 Bolzan, William Douglas
Rode, Edimar Luiz
Blasius, Mayara Breskovit
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacífico, Daniela Aparecida
Bolzan, William Douglas
Rode, Edimar Luiz
Blasius, Mayara Breskovit
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia de imersão
Prática
Aprendizados
Reflexão sobre a ação
Pedagogy of Immersion
Practice
Learnings
Reflection on the action
Pedagogía de Inmersión
Practica
Aprendizaje
Reflexión de la acción
topic Pedagogia de imersão
Prática
Aprendizados
Reflexão sobre a ação
Pedagogy of Immersion
Practice
Learnings
Reflection on the action
Pedagogía de Inmersión
Practica
Aprendizaje
Reflexión de la acción
description The article aims to present the experience of "Life in Family Agriculture”, a curricular discipline of the Agronomy undergraduate course from the Federal University of Santa Catarina, and to characterize the immersion in rural reality as a teaching methodology. It is part of the analytical perspective which considers theory and practice as inseparable parts in the teaching-learning process and has as empirical basis the qualitative data captured during the collective evaluation processes on the field stage of the discipline. As a main result, it is revealed that immersion in rural reality produces multiple learnings, some even beyond the objectives of the discipline, with the relationship between theory and practice triggering reflective processes on the action and the effective role of the future agronomists.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914
10.35699/2237-5864.2020.15914
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.15914
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914/19416
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-19
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635835424768