How to do content analysis? an account of a workshop on research methods

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abadia, Lília Rolim
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015
Resumo: This experience report describes a research methodology workshop focused on the content analysis method articulated by Laurence Bardin. This data analysis workshop was taught at the Catholic University of Brasília, under the Pos-graduate Stricto Sensu Program in Education, and aimed to provide technical and critical research tools for master and PhD students. The present descriptive-reflective exercise is performed in light of the “reflection on action” of Doland Schön (2008), proposing to describe and examine the pedagogical practice of content analysis teaching. To this end, we intend to encourage the discussion on academic research skills and their guidance.
id UNICAMP-19_50e7ac954c84a5078a426f9ad5f1748b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664015
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling How to do content analysis? an account of a workshop on research methods¿Cómo hacer el análisis de contenido? Informe de experiencia de un taller de metodología de investigación científicaComo fazer análise de conteúdo? relato de experiência de uma oficina de metodologia da pesquisaMetodología de investigaciónAnálisis de contenidoReflexión en la acciónReflexión sobre la acciónMetodologia da pesquisaAnálise de conteúdoReflexão-na-açãoReflexão sobre a açãoResearch methodology.Research methodsContent analysisReflexion-in-actionReflextion on actionThis experience report describes a research methodology workshop focused on the content analysis method articulated by Laurence Bardin. This data analysis workshop was taught at the Catholic University of Brasília, under the Pos-graduate Stricto Sensu Program in Education, and aimed to provide technical and critical research tools for master and PhD students. The present descriptive-reflective exercise is performed in light of the “reflection on action” of Doland Schön (2008), proposing to describe and examine the pedagogical practice of content analysis teaching. To this end, we intend to encourage the discussion on academic research skills and their guidance.Este informe de experiencia describe un taller de metodología de investigación centrado en el método de análisis de contenido según lo articulado por Laurence Bardin. Este taller de análisis de datos se impartió en la Universidad Católica de Brasilia, en el marco del Programa de Posgrado Stricto Sensu en Educación, y tuvo como objetivo brindar herramientas de investigación técnica y crítica para estudiantes de maestría y doctorado. El presente ejercicio descriptivo-reflexivo se realiza a la luz de la “reflexión sobre la acción” de Doland Schön (2008), proponiendo describir y analizar la práctica pedagógica de la enseñanza del análisis de contenido. De esta manera, pretendemos fomentar el debate sobre las habilidades de investigación académica y su orientación.Este relato de experiência descreve uma oficina de metodologia de pesquisa centrada no método de análise de conteúdo tal como articulado por Laurence Bardin. A oficina foi ministrada na Universidade Católica de Brasília, no âmbito do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, e teve como objetivo fornecer ferramentas técnicas e críticas de análise de dados para alunos de mestrado e doutorado. O presente exercício descritivo-reflexivo é feito à luz da “reflexão sobre a ação” de Doland Schön (2008), propondo descrever e analisar prática pedagógica do ensino de análise de conteúdo. Assim, tencionamos estimular a discussão sobre as competências de pesquisa acadêmica e seu ensino.Universidade Estadual de Campinas2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866401510.20396/etd.v25i00.8664015ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023003ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023003ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230031676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015/31780Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbadia, Lília Rolim Sousa, Carlos Ângelo de Meneses2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664015Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
¿Cómo hacer el análisis de contenido? Informe de experiencia de un taller de metodología de investigación científica
Como fazer análise de conteúdo? relato de experiência de uma oficina de metodologia da pesquisa
title How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
spellingShingle How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
Abadia, Lília Rolim
Metodología de investigación
Análisis de contenido
Reflexión en la acción
Reflexión sobre la acción
Metodologia da pesquisa
Análise de conteúdo
Reflexão-na-ação
Reflexão sobre a ação
Research methodology.
Research methods
Content analysis
Reflexion-in-action
Reflextion on action
title_short How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
title_full How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
title_fullStr How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
title_full_unstemmed How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
title_sort How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
author Abadia, Lília Rolim
author_facet Abadia, Lília Rolim
Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
author_role author
author2 Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abadia, Lília Rolim
Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
dc.subject.por.fl_str_mv Metodología de investigación
Análisis de contenido
Reflexión en la acción
Reflexión sobre la acción
Metodologia da pesquisa
Análise de conteúdo
Reflexão-na-ação
Reflexão sobre a ação
Research methodology.
Research methods
Content analysis
Reflexion-in-action
Reflextion on action
topic Metodología de investigación
Análisis de contenido
Reflexión en la acción
Reflexión sobre la acción
Metodologia da pesquisa
Análise de conteúdo
Reflexão-na-ação
Reflexão sobre a ação
Research methodology.
Research methods
Content analysis
Reflexion-in-action
Reflextion on action
description This experience report describes a research methodology workshop focused on the content analysis method articulated by Laurence Bardin. This data analysis workshop was taught at the Catholic University of Brasília, under the Pos-graduate Stricto Sensu Program in Education, and aimed to provide technical and critical research tools for master and PhD students. The present descriptive-reflective exercise is performed in light of the “reflection on action” of Doland Schön (2008), proposing to describe and examine the pedagogical practice of content analysis teaching. To this end, we intend to encourage the discussion on academic research skills and their guidance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015
10.20396/etd.v25i00.8664015
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8664015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015/31780
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023003
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023003
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023003
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649213673472