How to do content analysis? an account of a workshop on research methods
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
DOI: | 10.20396/etd.v25i00.8664015 |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015 |
Resumo: | This experience report describes a research methodology workshop focused on the content analysis method articulated by Laurence Bardin. This data analysis workshop was taught at the Catholic University of Brasília, under the Pos-graduate Stricto Sensu Program in Education, and aimed to provide technical and critical research tools for master and PhD students. The present descriptive-reflective exercise is performed in light of the “reflection on action” of Doland Schön (2008), proposing to describe and examine the pedagogical practice of content analysis teaching. To this end, we intend to encourage the discussion on academic research skills and their guidance. |
id |
UNICAMP-19_50e7ac954c84a5078a426f9ad5f1748b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664015 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
spelling |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods¿Cómo hacer el análisis de contenido? Informe de experiencia de un taller de metodología de investigación científicaComo fazer análise de conteúdo? relato de experiência de uma oficina de metodologia da pesquisaMetodología de investigaciónAnálisis de contenidoReflexión en la acciónReflexión sobre la acciónMetodologia da pesquisaAnálise de conteúdoReflexão-na-açãoReflexão sobre a açãoResearch methodology.Research methodsContent analysisReflexion-in-actionReflextion on actionThis experience report describes a research methodology workshop focused on the content analysis method articulated by Laurence Bardin. This data analysis workshop was taught at the Catholic University of Brasília, under the Pos-graduate Stricto Sensu Program in Education, and aimed to provide technical and critical research tools for master and PhD students. The present descriptive-reflective exercise is performed in light of the “reflection on action” of Doland Schön (2008), proposing to describe and examine the pedagogical practice of content analysis teaching. To this end, we intend to encourage the discussion on academic research skills and their guidance.Este informe de experiencia describe un taller de metodología de investigación centrado en el método de análisis de contenido según lo articulado por Laurence Bardin. Este taller de análisis de datos se impartió en la Universidad Católica de Brasilia, en el marco del Programa de Posgrado Stricto Sensu en Educación, y tuvo como objetivo brindar herramientas de investigación técnica y crítica para estudiantes de maestría y doctorado. El presente ejercicio descriptivo-reflexivo se realiza a la luz de la “reflexión sobre la acción” de Doland Schön (2008), proponiendo describir y analizar la práctica pedagógica de la enseñanza del análisis de contenido. De esta manera, pretendemos fomentar el debate sobre las habilidades de investigación académica y su orientación.Este relato de experiência descreve uma oficina de metodologia de pesquisa centrada no método de análise de conteúdo tal como articulado por Laurence Bardin. A oficina foi ministrada na Universidade Católica de Brasília, no âmbito do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, e teve como objetivo fornecer ferramentas técnicas e críticas de análise de dados para alunos de mestrado e doutorado. O presente exercício descritivo-reflexivo é feito à luz da “reflexão sobre a ação” de Doland Schön (2008), propondo descrever e analisar prática pedagógica do ensino de análise de conteúdo. Assim, tencionamos estimular a discussão sobre as competências de pesquisa acadêmica e seu ensino.Universidade Estadual de Campinas2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866401510.20396/etd.v25i00.8664015ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023003ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023003ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230031676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015/31780Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbadia, Lília Rolim Sousa, Carlos Ângelo de Meneses2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664015Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods ¿Cómo hacer el análisis de contenido? Informe de experiencia de un taller de metodología de investigación científica Como fazer análise de conteúdo? relato de experiência de uma oficina de metodologia da pesquisa |
title |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods |
spellingShingle |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods How to do content analysis? an account of a workshop on research methods Abadia, Lília Rolim Metodología de investigación Análisis de contenido Reflexión en la acción Reflexión sobre la acción Metodologia da pesquisa Análise de conteúdo Reflexão-na-ação Reflexão sobre a ação Research methodology. Research methods Content analysis Reflexion-in-action Reflextion on action Abadia, Lília Rolim Metodología de investigación Análisis de contenido Reflexión en la acción Reflexión sobre la acción Metodologia da pesquisa Análise de conteúdo Reflexão-na-ação Reflexão sobre a ação Research methodology. Research methods Content analysis Reflexion-in-action Reflextion on action |
title_short |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods |
title_full |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods |
title_fullStr |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods How to do content analysis? an account of a workshop on research methods |
title_full_unstemmed |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods How to do content analysis? an account of a workshop on research methods |
title_sort |
How to do content analysis? an account of a workshop on research methods |
author |
Abadia, Lília Rolim |
author_facet |
Abadia, Lília Rolim Abadia, Lília Rolim Sousa, Carlos Ângelo de Meneses Sousa, Carlos Ângelo de Meneses |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Carlos Ângelo de Meneses |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abadia, Lília Rolim Sousa, Carlos Ângelo de Meneses |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodología de investigación Análisis de contenido Reflexión en la acción Reflexión sobre la acción Metodologia da pesquisa Análise de conteúdo Reflexão-na-ação Reflexão sobre a ação Research methodology. Research methods Content analysis Reflexion-in-action Reflextion on action |
topic |
Metodología de investigación Análisis de contenido Reflexión en la acción Reflexión sobre la acción Metodologia da pesquisa Análise de conteúdo Reflexão-na-ação Reflexão sobre a ação Research methodology. Research methods Content analysis Reflexion-in-action Reflextion on action |
description |
This experience report describes a research methodology workshop focused on the content analysis method articulated by Laurence Bardin. This data analysis workshop was taught at the Catholic University of Brasília, under the Pos-graduate Stricto Sensu Program in Education, and aimed to provide technical and critical research tools for master and PhD students. The present descriptive-reflective exercise is performed in light of the “reflection on action” of Doland Schön (2008), proposing to describe and examine the pedagogical practice of content analysis teaching. To this end, we intend to encourage the discussion on academic research skills and their guidance. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015 10.20396/etd.v25i00.8664015 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8664015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664015/31780 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023003 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023003 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023003 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1822179164445212672 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8664015 |