Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, John Victor dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Ronildo Alves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051
Resumo: Mental health is among nurse’s areas of expertise and students must be given the opportunity to learn about it during the undergraduate course. This study aims to describe the practical activities carried out at two Psychosocial Care Centers, in 2017 and 2018, by nursing course students at a higher education institution in Alagoas. The practices are part of the mental health module of two disciplines offered, one discipline in the 3rd and the other in the 4th year of the course. In the outline of this report are aspects that describe the activities and practical fields and show that the use of this alternative as a component in the training of future nurses enhances knowledge construction about the field of mental health. Teaching based on the psychiatric reform process, through practices in substitute services, such as Psychosocial Care Centers, favors the development of skills and competences in assisting people with mental disorders.
id UFMG-24_88745341ce929da646d09ff53f5a0d0e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20051
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing studentActividades prácticas en Centros de Atención Psicosocial como estrategia en la formación de estudiantes de EnfermeríaAtividades práticas em Centros de Atenção Psicossocial como estratégia na formação de estudantes de EnfermagemServiços de saúde mentalEducação em EnfermagemEducação superiorMental health servicesNursing educationHigher educationServicios de salud mentalEducación en EnfermaríaEducación superiorMental health is among nurse’s areas of expertise and students must be given the opportunity to learn about it during the undergraduate course. This study aims to describe the practical activities carried out at two Psychosocial Care Centers, in 2017 and 2018, by nursing course students at a higher education institution in Alagoas. The practices are part of the mental health module of two disciplines offered, one discipline in the 3rd and the other in the 4th year of the course. In the outline of this report are aspects that describe the activities and practical fields and show that the use of this alternative as a component in the training of future nurses enhances knowledge construction about the field of mental health. Teaching based on the psychiatric reform process, through practices in substitute services, such as Psychosocial Care Centers, favors the development of skills and competences in assisting people with mental disorders.La salud mental es una de las áreas de especialización de la enfermera y se debe prever en la capacitación de estos estudiantes durante el curso de pregrado. Este estudio tiene como objetivo describir las actividades prácticas llevadas a cabo en dos Centros de Atención Psicosocial, en 2017 y 2018, por estudiantes de la carrera de Enfermería en una institución de educación superior en Alagoas. Las prácticas son parte del módulo de salud mental de dos asignaturas ofrecidas, en el tercer y el otro en el cuarto año del curso de pregrado. En el resumen de este informe, se observan los aspectos que describen las actividades y los campos prácticos y muestran que el uso de esta alternativa como componente en la capacitación de futuras enfermeras mejora la construcción de conocimiento sobre el campo de la salud mental.  Enseñanza basada en el proceso de reforma psiquiátrica, a través de servicios sustitutos, como los Centros de Atención Psicosocial, favorece el desarrollo de habilidades y competencias en la atención y el trabajo con personas con trastornos mentales.A saúde mental é uma das áreas de atuação do enfermeiro e deve estar prevista na formação desses estudantes durante o curso de graduação. Este estudo tem como objetivo descrever as atividades práticas realizadas em dois Centros de Atenção Psicossocial, em 2017 e 2018, por estudantes do curso de Enfermagem de uma instituição de ensino superior de Alagoas. As práticas fazem parte do módulo de saúde mental de duas disciplinas ofertadas, uma no terceiro e a outra no quarto ano do curso. No delineamento deste relato, observam-se os aspectos que descrevem as atividades e campos práticos e mostra-se que a utilização desta alternativa como componente na formação dos futuros enfermeiros potencializa a construção do conhecimento sobre o campo da saúde mental. O ensino pautado no processo da reforma psiquiátrica, através de práticas em serviços substitutivos, como os Centros de Atenção Psicossocial, favorece o desenvolvimento de habilidades e competências na assistência da pessoa com transtornos mentais.Universidade Federal de Minas Gerais2020-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2005110.35699/2237-5864.2020.20051Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-162237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20099https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20098Copyright (c) 2020 John Victor dos Santos Silva, Ronildo Alves dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, John Victor dos SantosSantos, Ronildo Alves dos2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20051Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
Actividades prácticas en Centros de Atención Psicosocial como estrategia en la formación de estudiantes de Enfermería
Atividades práticas em Centros de Atenção Psicossocial como estratégia na formação de estudantes de Enfermagem
title Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
spellingShingle Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
Silva, John Victor dos Santos
Serviços de saúde mental
Educação em Enfermagem
Educação superior
Mental health services
Nursing education
Higher education
Servicios de salud mental
Educación en Enfermaría
Educación superior
title_short Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
title_full Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
title_fullStr Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
title_full_unstemmed Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
title_sort Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
author Silva, John Victor dos Santos
author_facet Silva, John Victor dos Santos
Santos, Ronildo Alves dos
author_role author
author2 Santos, Ronildo Alves dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, John Victor dos Santos
Santos, Ronildo Alves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Serviços de saúde mental
Educação em Enfermagem
Educação superior
Mental health services
Nursing education
Higher education
Servicios de salud mental
Educación en Enfermaría
Educación superior
topic Serviços de saúde mental
Educação em Enfermagem
Educação superior
Mental health services
Nursing education
Higher education
Servicios de salud mental
Educación en Enfermaría
Educación superior
description Mental health is among nurse’s areas of expertise and students must be given the opportunity to learn about it during the undergraduate course. This study aims to describe the practical activities carried out at two Psychosocial Care Centers, in 2017 and 2018, by nursing course students at a higher education institution in Alagoas. The practices are part of the mental health module of two disciplines offered, one discipline in the 3rd and the other in the 4th year of the course. In the outline of this report are aspects that describe the activities and practical fields and show that the use of this alternative as a component in the training of future nurses enhances knowledge construction about the field of mental health. Teaching based on the psychiatric reform process, through practices in substitute services, such as Psychosocial Care Centers, favors the development of skills and competences in assisting people with mental disorders.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051
10.35699/2237-5864.2020.20051
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.20051
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20099
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20098
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 John Victor dos Santos Silva, Ronildo Alves dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 John Victor dos Santos Silva, Ronildo Alves dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-16
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635867930624