Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051 |
Resumo: | Mental health is among nurse’s areas of expertise and students must be given the opportunity to learn about it during the undergraduate course. This study aims to describe the practical activities carried out at two Psychosocial Care Centers, in 2017 and 2018, by nursing course students at a higher education institution in Alagoas. The practices are part of the mental health module of two disciplines offered, one discipline in the 3rd and the other in the 4th year of the course. In the outline of this report are aspects that describe the activities and practical fields and show that the use of this alternative as a component in the training of future nurses enhances knowledge construction about the field of mental health. Teaching based on the psychiatric reform process, through practices in substitute services, such as Psychosocial Care Centers, favors the development of skills and competences in assisting people with mental disorders. |
id |
UFMG-24_88745341ce929da646d09ff53f5a0d0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/20051 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing studentActividades prácticas en Centros de Atención Psicosocial como estrategia en la formación de estudiantes de EnfermeríaAtividades práticas em Centros de Atenção Psicossocial como estratégia na formação de estudantes de EnfermagemServiços de saúde mentalEducação em EnfermagemEducação superiorMental health servicesNursing educationHigher educationServicios de salud mentalEducación en EnfermaríaEducación superiorMental health is among nurse’s areas of expertise and students must be given the opportunity to learn about it during the undergraduate course. This study aims to describe the practical activities carried out at two Psychosocial Care Centers, in 2017 and 2018, by nursing course students at a higher education institution in Alagoas. The practices are part of the mental health module of two disciplines offered, one discipline in the 3rd and the other in the 4th year of the course. In the outline of this report are aspects that describe the activities and practical fields and show that the use of this alternative as a component in the training of future nurses enhances knowledge construction about the field of mental health. Teaching based on the psychiatric reform process, through practices in substitute services, such as Psychosocial Care Centers, favors the development of skills and competences in assisting people with mental disorders.La salud mental es una de las áreas de especialización de la enfermera y se debe prever en la capacitación de estos estudiantes durante el curso de pregrado. Este estudio tiene como objetivo describir las actividades prácticas llevadas a cabo en dos Centros de Atención Psicosocial, en 2017 y 2018, por estudiantes de la carrera de Enfermería en una institución de educación superior en Alagoas. Las prácticas son parte del módulo de salud mental de dos asignaturas ofrecidas, en el tercer y el otro en el cuarto año del curso de pregrado. En el resumen de este informe, se observan los aspectos que describen las actividades y los campos prácticos y muestran que el uso de esta alternativa como componente en la capacitación de futuras enfermeras mejora la construcción de conocimiento sobre el campo de la salud mental. Enseñanza basada en el proceso de reforma psiquiátrica, a través de servicios sustitutos, como los Centros de Atención Psicosocial, favorece el desarrollo de habilidades y competencias en la atención y el trabajo con personas con trastornos mentales.A saúde mental é uma das áreas de atuação do enfermeiro e deve estar prevista na formação desses estudantes durante o curso de graduação. Este estudo tem como objetivo descrever as atividades práticas realizadas em dois Centros de Atenção Psicossocial, em 2017 e 2018, por estudantes do curso de Enfermagem de uma instituição de ensino superior de Alagoas. As práticas fazem parte do módulo de saúde mental de duas disciplinas ofertadas, uma no terceiro e a outra no quarto ano do curso. No delineamento deste relato, observam-se os aspectos que descrevem as atividades e campos práticos e mostra-se que a utilização desta alternativa como componente na formação dos futuros enfermeiros potencializa a construção do conhecimento sobre o campo da saúde mental. O ensino pautado no processo da reforma psiquiátrica, através de práticas em serviços substitutivos, como os Centros de Atenção Psicossocial, favorece o desenvolvimento de habilidades e competências na assistência da pessoa com transtornos mentais.Universidade Federal de Minas Gerais2020-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2005110.35699/2237-5864.2020.20051Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-162237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20099https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20098Copyright (c) 2020 John Victor dos Santos Silva, Ronildo Alves dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, John Victor dos SantosSantos, Ronildo Alves dos2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20051Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student Actividades prácticas en Centros de Atención Psicosocial como estrategia en la formación de estudiantes de Enfermería Atividades práticas em Centros de Atenção Psicossocial como estratégia na formação de estudantes de Enfermagem |
title |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student |
spellingShingle |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student Silva, John Victor dos Santos Serviços de saúde mental Educação em Enfermagem Educação superior Mental health services Nursing education Higher education Servicios de salud mental Educación en Enfermaría Educación superior |
title_short |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student |
title_full |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student |
title_fullStr |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student |
title_full_unstemmed |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student |
title_sort |
Practical activities at Psychosocial Care Centers as a strategy in Nursing student |
author |
Silva, John Victor dos Santos |
author_facet |
Silva, John Victor dos Santos Santos, Ronildo Alves dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Ronildo Alves dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, John Victor dos Santos Santos, Ronildo Alves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Serviços de saúde mental Educação em Enfermagem Educação superior Mental health services Nursing education Higher education Servicios de salud mental Educación en Enfermaría Educación superior |
topic |
Serviços de saúde mental Educação em Enfermagem Educação superior Mental health services Nursing education Higher education Servicios de salud mental Educación en Enfermaría Educación superior |
description |
Mental health is among nurse’s areas of expertise and students must be given the opportunity to learn about it during the undergraduate course. This study aims to describe the practical activities carried out at two Psychosocial Care Centers, in 2017 and 2018, by nursing course students at a higher education institution in Alagoas. The practices are part of the mental health module of two disciplines offered, one discipline in the 3rd and the other in the 4th year of the course. In the outline of this report are aspects that describe the activities and practical fields and show that the use of this alternative as a component in the training of future nurses enhances knowledge construction about the field of mental health. Teaching based on the psychiatric reform process, through practices in substitute services, such as Psychosocial Care Centers, favors the development of skills and competences in assisting people with mental disorders. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051 10.35699/2237-5864.2020.20051 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.20051 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20099 https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20051/20098 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 John Victor dos Santos Silva, Ronildo Alves dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 John Victor dos Santos Silva, Ronildo Alves dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-16 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635867930624 |