Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257 |
Resumo: | The article aims to report the potentialities and challenges observed by a student during the mandatory curricular internship in an undergraduate course in Physiotherapy at a public institution in the Northeast of Brazil. It is a descriptive study (experience report) in which the observation and the field diary were used as methodological tools. Potentials stood out as the beginning of a movement between teachers and interns to change the approach to the patient, from a model still focused on rehabilitation to a model of functionality and appreciation of social determinants in health and, still, the inseparability of education in Health from the internship practice in the learning scenarios of the experience. As a main challenge, the pedagogical gaps in the training of the Physiotherapist for the exercise of teaching are pointed out, which seems to go against the competences, skills and attitudes desired for the training and set by the National Curricular Guidelines of the Physiotherapy courses. |
id |
UFMG-24_8cd4d4d5650c13716e7cb77838f9a86b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/21257 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an internPotencialidades y desafíos de una pasantía curricular obligatoria en Fisioterapia: percepciones de un pasantePotencialidades e desafios de um estágio curricular obrigatório em Fisioterapia: percepções de um estagiárioEstágio clínicoEducação superiorFormação profissionalPrácticas clínicasEducación superiorFormación profesionalClinical internshipHigher educationProfessional trainingThe article aims to report the potentialities and challenges observed by a student during the mandatory curricular internship in an undergraduate course in Physiotherapy at a public institution in the Northeast of Brazil. It is a descriptive study (experience report) in which the observation and the field diary were used as methodological tools. Potentials stood out as the beginning of a movement between teachers and interns to change the approach to the patient, from a model still focused on rehabilitation to a model of functionality and appreciation of social determinants in health and, still, the inseparability of education in Health from the internship practice in the learning scenarios of the experience. As a main challenge, the pedagogical gaps in the training of the Physiotherapist for the exercise of teaching are pointed out, which seems to go against the competences, skills and attitudes desired for the training and set by the National Curricular Guidelines of the Physiotherapy courses.El artículo tiene como objetivo informar el potencial y los desafíos observados por un estudiante durante la pasantía curricular obligatoria en un curso de pregrado en Fisioterapia en una institución pública en el Noreste. Es un estudio descriptivo del tipo de informe de experiencia en el que la observación y el diario de campo se utilizaron como herramientas metodológicas. Los potenciales se destacaron como el comienzo de un movimiento entre maestros y pasantes para cambiar el enfoque hacia el paciente, de un modelo aún enfocado en la rehabilitación a un modelo de funcionalidad y valorización de los determinantes sociales en salud y, aún, la inseparabilidad de la educación en salud de la práctica de la pasantía en los escenarios de aprendizaje de la experiencia. Como desafío principal, se señalan las brechas pedagógicas en la capacitación del fisioterapeuta para el ejercicio de la enseñanza o la preceptoría, lo que parece contradecir las competencias, habilidades y actitudes deseadas para la capacitación establecidas por las Pautas Curriculares Nacionales de los cursos de Fisioterapia.O artigo tem por objetivo relatar as potencialidades e os desafios observados por um estudante durante o estágio curricular obrigatório em um curso de graduação em Fisioterapia de uma Instituição pública do Nordeste. Trata-se de um estudo descritivo do tipo relato de experiência em que se utilizou da observação e do diário de campo como ferramentas metodológicas. Destacaram-se como potencialidades o início de uma movimentação entre docentes e estagiários para a mudança de abordagem ao paciente, de um modelo ainda centrado na reabilitação para um modelo de funcionalidade e valorização dos determinantes sociais em saúde, e, ainda, a indissociabilidade da educação em saúde da prática do estágio nos cenários de aprendizagem da vivência. Como principal desafio, apontam-se as lacunas pedagógicas na formação do fisioterapeuta para o exercício da docência ou preceptoria, o que parece ir de encontro a competências, habilidades e atitudes almejadas para a formação e postas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Fisioterapia.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2125710.35699/2237-5864.2020.21257Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257/20141Copyright (c) 2020 Erivaldo Santos de Limahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Erivaldo Santos de2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21257Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern Potencialidades y desafíos de una pasantía curricular obligatoria en Fisioterapia: percepciones de un pasante Potencialidades e desafios de um estágio curricular obrigatório em Fisioterapia: percepções de um estagiário |
title |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern |
spellingShingle |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern Lima, Erivaldo Santos de Estágio clínico Educação superior Formação profissional Prácticas clínicas Educación superior Formación profesional Clinical internship Higher education Professional training |
title_short |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern |
title_full |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern |
title_fullStr |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern |
title_full_unstemmed |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern |
title_sort |
Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern |
author |
Lima, Erivaldo Santos de |
author_facet |
Lima, Erivaldo Santos de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Erivaldo Santos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio clínico Educação superior Formação profissional Prácticas clínicas Educación superior Formación profesional Clinical internship Higher education Professional training |
topic |
Estágio clínico Educação superior Formação profissional Prácticas clínicas Educación superior Formación profesional Clinical internship Higher education Professional training |
description |
The article aims to report the potentialities and challenges observed by a student during the mandatory curricular internship in an undergraduate course in Physiotherapy at a public institution in the Northeast of Brazil. It is a descriptive study (experience report) in which the observation and the field diary were used as methodological tools. Potentials stood out as the beginning of a movement between teachers and interns to change the approach to the patient, from a model still focused on rehabilitation to a model of functionality and appreciation of social determinants in health and, still, the inseparability of education in Health from the internship practice in the learning scenarios of the experience. As a main challenge, the pedagogical gaps in the training of the Physiotherapist for the exercise of teaching are pointed out, which seems to go against the competences, skills and attitudes desired for the training and set by the National Curricular Guidelines of the Physiotherapy courses. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257 10.35699/2237-5864.2020.21257 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.21257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257/20141 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Erivaldo Santos de Lima http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Erivaldo Santos de Lima http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-18 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635885756416 |