Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Erivaldo Santos de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257
Resumo: The article aims to report the potentialities and challenges observed by a student during the mandatory curricular internship in an undergraduate course in Physiotherapy at a public institution in the Northeast of Brazil. It is a descriptive study (experience report) in which the observation and the field diary were used as methodological tools. Potentials stood out as the beginning of a movement between teachers and interns to change the approach to the patient, from a model still focused on rehabilitation to a model of functionality and appreciation of social determinants in health and, still, the inseparability of education in Health from the internship practice in the learning scenarios of the experience. As a main challenge, the pedagogical gaps in the training of the Physiotherapist for the exercise of teaching are pointed out, which seems to go against the competences, skills and attitudes desired for the training and set by the National Curricular Guidelines of the Physiotherapy courses.
id UFMG-24_8cd4d4d5650c13716e7cb77838f9a86b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/21257
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an internPotencialidades y desafíos de una pasantía curricular obligatoria en Fisioterapia: percepciones de un pasantePotencialidades e desafios de um estágio curricular obrigatório em Fisioterapia: percepções de um estagiárioEstágio clínicoEducação superiorFormação profissionalPrácticas clínicasEducación superiorFormación profesionalClinical internshipHigher educationProfessional trainingThe article aims to report the potentialities and challenges observed by a student during the mandatory curricular internship in an undergraduate course in Physiotherapy at a public institution in the Northeast of Brazil. It is a descriptive study (experience report) in which the observation and the field diary were used as methodological tools. Potentials stood out as the beginning of a movement between teachers and interns to change the approach to the patient, from a model still focused on rehabilitation to a model of functionality and appreciation of social determinants in health and, still, the inseparability of education in Health from the internship practice in the learning scenarios of the experience. As a main challenge, the pedagogical gaps in the training of the Physiotherapist for the exercise of teaching are pointed out, which seems to go against the competences, skills and attitudes desired for the training and set by the National Curricular Guidelines of the Physiotherapy courses.El artículo tiene como objetivo informar el potencial y los desafíos observados por un estudiante durante la pasantía curricular obligatoria en un curso de pregrado en Fisioterapia en una institución pública en el Noreste. Es un estudio descriptivo del tipo de informe de experiencia en el que la observación y el diario de campo se utilizaron como herramientas metodológicas. Los potenciales se destacaron como el comienzo de un movimiento entre maestros y pasantes para cambiar el enfoque hacia el paciente, de un modelo aún enfocado en la rehabilitación a un modelo de funcionalidad y valorización de los determinantes sociales en salud y, aún, la inseparabilidad de la educación en salud de la práctica de la pasantía en los escenarios de aprendizaje de la experiencia. Como desafío principal, se señalan las brechas pedagógicas en la capacitación del fisioterapeuta para el ejercicio de la enseñanza o la preceptoría, lo que parece contradecir las competencias, habilidades y actitudes deseadas para la capacitación establecidas por las Pautas Curriculares Nacionales de los cursos de Fisioterapia.O artigo tem por objetivo relatar as potencialidades e os desafios observados por um estudante durante o estágio curricular obrigatório em um curso de graduação em Fisioterapia de uma Instituição pública do Nordeste. Trata-se de um estudo descritivo do tipo relato de experiência em que se utilizou da observação e do diário de campo como ferramentas metodológicas. Destacaram-se como potencialidades o início de uma movimentação entre docentes e estagiários para a mudança de abordagem ao paciente, de um modelo ainda centrado na reabilitação para um modelo de funcionalidade e valorização dos determinantes sociais em saúde, e, ainda, a indissociabilidade da educação em saúde da prática do estágio nos cenários de aprendizagem da vivência. Como principal desafio, apontam-se as lacunas pedagógicas na formação do fisioterapeuta para o exercício da docência ou preceptoria, o que parece ir de encontro a competências, habilidades e atitudes almejadas para a formação e postas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Fisioterapia.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2125710.35699/2237-5864.2020.21257Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257/20141Copyright (c) 2020 Erivaldo Santos de Limahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Erivaldo Santos de2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21257Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
Potencialidades y desafíos de una pasantía curricular obligatoria en Fisioterapia: percepciones de un pasante
Potencialidades e desafios de um estágio curricular obrigatório em Fisioterapia: percepções de um estagiário
title Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
spellingShingle Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
Lima, Erivaldo Santos de
Estágio clínico
Educação superior
Formação profissional
Prácticas clínicas
Educación superior
Formación profesional
Clinical internship
Higher education
Professional training
title_short Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
title_full Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
title_fullStr Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
title_full_unstemmed Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
title_sort Potentialities and challenges of a mandatory curricular internship in Physiotherapy: perceptions of an intern
author Lima, Erivaldo Santos de
author_facet Lima, Erivaldo Santos de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Erivaldo Santos de
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio clínico
Educação superior
Formação profissional
Prácticas clínicas
Educación superior
Formación profesional
Clinical internship
Higher education
Professional training
topic Estágio clínico
Educação superior
Formação profissional
Prácticas clínicas
Educación superior
Formación profesional
Clinical internship
Higher education
Professional training
description The article aims to report the potentialities and challenges observed by a student during the mandatory curricular internship in an undergraduate course in Physiotherapy at a public institution in the Northeast of Brazil. It is a descriptive study (experience report) in which the observation and the field diary were used as methodological tools. Potentials stood out as the beginning of a movement between teachers and interns to change the approach to the patient, from a model still focused on rehabilitation to a model of functionality and appreciation of social determinants in health and, still, the inseparability of education in Health from the internship practice in the learning scenarios of the experience. As a main challenge, the pedagogical gaps in the training of the Physiotherapist for the exercise of teaching are pointed out, which seems to go against the competences, skills and attitudes desired for the training and set by the National Curricular Guidelines of the Physiotherapy courses.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257
10.35699/2237-5864.2020.21257
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.21257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21257/20141
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Erivaldo Santos de Lima
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Erivaldo Santos de Lima
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635885756416