Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benedetti, Graciela Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Duval, Valeria Soledad
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25155
Resumo: Green spaces and wooded alignment constitute the green infrastructure of cities. The objective of the work is to make a proposal on the teaching of green tree heritage through phytogeographic paths in the city of Bahía Blanca (Argentina). It is intended for university students of the Faculty and Degree in Geography. It seeks to promote the ability to analyze the tree object to approach it from a visual practice. For this, a methodology was applied that consists on a reflexive framework that demonstrates what is taught, the identification and interpretation of the characteristics of the trees representing other biomes and the proper elaboration of the phytogeographic paths based on a defined criterion. In this way, students could develop a virtual practice, during the pandemic period, that will allow them to redefine everyday space and that will become the starting point to study plant formations on a local scale.
id UFMG-24_a75a445172b7f7661c179f4929b5a4c3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/25155
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic pathsLa enseñanza del patrimonio verde urbano a estudiantes universitarios mediante la construcción de sendas fitogeográficas Ensinando sobre o patrimônio verde urbano a estudantes universitários por meio da construção de caminhos fitogeográficosPatrimônio verde urbanoCultura visualCompromisso do cidadãoCaminhos fitogeográficosUrban green heritageVisual cultureCitizen commitmentPhytogeographic pathsPatrimonio verde urbanoCultura visualCompromiso ciudadanoSendas fitogeográficasGreen spaces and wooded alignment constitute the green infrastructure of cities. The objective of the work is to make a proposal on the teaching of green tree heritage through phytogeographic paths in the city of Bahía Blanca (Argentina). It is intended for university students of the Faculty and Degree in Geography. It seeks to promote the ability to analyze the tree object to approach it from a visual practice. For this, a methodology was applied that consists on a reflexive framework that demonstrates what is taught, the identification and interpretation of the characteristics of the trees representing other biomes and the proper elaboration of the phytogeographic paths based on a defined criterion. In this way, students could develop a virtual practice, during the pandemic period, that will allow them to redefine everyday space and that will become the starting point to study plant formations on a local scale.Los espacios verdes y el arbolado de alineación integran la infraestructura verde de las ciudades. El objetivo del trabajo es realizar una propuesta sobre la enseñanza del patrimonio verde arbóreo a través de sendas fitogeográficas en la ciudad de Bahía Blanca (Argentina). Está destinada a estudiantes universitarios de las carreras del profesorado y licenciatura en Geografía. Se busca fomentar la capacidad de análisis sobre el objeto árbol para abordarlo desde una práctica visual. Para ello se aplicó una metodología que consiste en determinar un encuadre reflexivo que demuestre qué se quiere enseñar, la identificación e interpretación de las características de los árboles representantes de otros biomas y la elaboración de las sendas fitogeográficas basadas en un criterio definido. De esta forma, los estudiantes pueden desarrollar una práctica virtual, durante el período de pandemia, que les permitirá resignificar el espacio cotidiano y que se convertirá en el puntapié inicial para estudiar las formaciones vegetales en la escala local.Os espaços verdes e o alinhamento arborizado constituem a infraestrutura verde das cidades. O objetivo do trabalho é fazer uma proposta sobre o ensino do patrimônio arbóreo verde por meio de caminhos fitogeográficos na cidade de Bahía Blanca (Argentina). É destinado a estudantes universitários de licenciatura da Faculdade de Geografia. Busca promover a capacidade de analisar o objeto árvore para abordá-lo a partir de uma prática visual. Para isso, foi aplicada uma metodologia que consiste em determinar o quadro reflexivo que demonstra o que se ensina, a identificação e interpretação das características das árvores representativas de outros biomas e a adequada elaboração dos caminhos fitogeográficos a partir de um critério definido. Desta forma, os alunos poderão desenvolver uma prática virtual, durante o período da pandemia, que lhes permitirá redefinir o espaço do quotidiano e que se tornará o ponto de partida para estudar as formações vegetais em escala local.Universidade Federal de Minas Gerais2021-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2515510.35699/2237-5864.2021.25155Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25155/23124Copyright (c) 2021 Graciela Maria Benedetti, Valeria Soledad Duvalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBenedetti, Graciela Maria Duval, Valeria Soledad2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/25155Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
La enseñanza del patrimonio verde urbano a estudiantes universitarios mediante la construcción de sendas fitogeográficas
Ensinando sobre o patrimônio verde urbano a estudantes universitários por meio da construção de caminhos fitogeográficos
title Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
spellingShingle Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
Benedetti, Graciela Maria
Patrimônio verde urbano
Cultura visual
Compromisso do cidadão
Caminhos fitogeográficos
Urban green heritage
Visual culture
Citizen commitment
Phytogeographic paths
Patrimonio verde urbano
Cultura visual
Compromiso ciudadano
Sendas fitogeográficas
title_short Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
title_full Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
title_fullStr Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
title_full_unstemmed Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
title_sort Teaching urban green heritage to university students through the construction of phytogeographic paths
author Benedetti, Graciela Maria
author_facet Benedetti, Graciela Maria
Duval, Valeria Soledad
author_role author
author2 Duval, Valeria Soledad
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benedetti, Graciela Maria
Duval, Valeria Soledad
dc.subject.por.fl_str_mv Patrimônio verde urbano
Cultura visual
Compromisso do cidadão
Caminhos fitogeográficos
Urban green heritage
Visual culture
Citizen commitment
Phytogeographic paths
Patrimonio verde urbano
Cultura visual
Compromiso ciudadano
Sendas fitogeográficas
topic Patrimônio verde urbano
Cultura visual
Compromisso do cidadão
Caminhos fitogeográficos
Urban green heritage
Visual culture
Citizen commitment
Phytogeographic paths
Patrimonio verde urbano
Cultura visual
Compromiso ciudadano
Sendas fitogeográficas
description Green spaces and wooded alignment constitute the green infrastructure of cities. The objective of the work is to make a proposal on the teaching of green tree heritage through phytogeographic paths in the city of Bahía Blanca (Argentina). It is intended for university students of the Faculty and Degree in Geography. It seeks to promote the ability to analyze the tree object to approach it from a visual practice. For this, a methodology was applied that consists on a reflexive framework that demonstrates what is taught, the identification and interpretation of the characteristics of the trees representing other biomes and the proper elaboration of the phytogeographic paths based on a defined criterion. In this way, students could develop a virtual practice, during the pandemic period, that will allow them to redefine everyday space and that will become the starting point to study plant formations on a local scale.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25155
10.35699/2237-5864.2021.25155
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25155
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.25155
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25155/23124
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Graciela Maria Benedetti, Valeria Soledad Duval
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Graciela Maria Benedetti, Valeria Soledad Duval
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-21
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636350275584