Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931 |
Resumo: | The teaching-learning process involves the interaction between Education and Neuroscience. The knowledge of how the brain learns is increasingly present in the educator's daily life. The purpose of this review is to present the book O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação by the author Roberto Lent. The book, in a simple and objective way, explains to the reader how knowledge about Neuroscience can help in the educational field. Throughout the chapters, the reader will be able to understand about the process of development and functioning of the nervous system, especially the brain. Knowledge of brain maturation is crucial to understand some learner behaviors and possible learning difficulties. The use of pedagogical strategies based on how the brain works, mainly based on scientific evidence, can be more effective for the student's teaching-learning process. Reading this book, therefore, helps the educator to better understand the dialogue between the study on nervous system and education. |
id |
UFMG-24_d00988efd052ed3ea93e8f44d6e4f330 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/21931 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”Reseña del libro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”Resenha do livro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”NeurociênciaPlasticidade cerebralAprendizagemNeuroscienceCerebral plasticityLearningNeurocienciaPlasticidad cerebralAprendizajeThe teaching-learning process involves the interaction between Education and Neuroscience. The knowledge of how the brain learns is increasingly present in the educator's daily life. The purpose of this review is to present the book O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação by the author Roberto Lent. The book, in a simple and objective way, explains to the reader how knowledge about Neuroscience can help in the educational field. Throughout the chapters, the reader will be able to understand about the process of development and functioning of the nervous system, especially the brain. Knowledge of brain maturation is crucial to understand some learner behaviors and possible learning difficulties. The use of pedagogical strategies based on how the brain works, mainly based on scientific evidence, can be more effective for the student's teaching-learning process. Reading this book, therefore, helps the educator to better understand the dialogue between the study on nervous system and education.El proceso de enseñanza-aprendizaje implica la interacción entre Educación y Neurociencia. El conocimiento de cómo aprende el cerebro está cada vez más presente en la vida diaria del educador. El propósito de esta reseña es presentar el libro O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação del autor Roberto Lent. La obra en cuestión, en un lenguaje sencillo y objetivo, explica al lector cómo el conocimiento sobre la Neurociencia puede ayudar en el ámbito educativo. A lo largo de los capítulos, el lector podrá comprender el proceso de desarrollo y funcionamiento del sistema nervioso, especialmente del cerebro. El conocimiento sobre la maduración cerebral es una tarea crucial para que el educador comprenda algunos comportamientos del alumno y las posibles dificultades de aprendizaje. El uso de estrategias pedagógicas basadas en cómo aprende el cerebro, principalmente basadas en evidencia científica, puede ser más efectivo para el proceso de enseñanza-aprendizaje del alumno. La lectura de este trabajo, por tanto, ayuda al educador a comprender mejor el diálogo entre el estudio del sistema nervioso y la Educación.O processo de ensino-aprendizagem envolve a interação entre Educação e Neurociência. O conhecimento sobre como o cérebro aprende está cada vez mais presente no cotidiano do educador. O objetivo da presente resenha é apresentar o livro O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação do autor Roberto Lent. A obra em questão, com uma linguagem simples e objetiva, explica para o leitor como o conhecimento sobre a Neurociência pode ajudar no âmbito educacional. No decorrer dos capítulos, o leitor poderá compreender o processo do desenvolvimento e do funcionamento do sistema nervoso, em especial do cérebro. Obter conhecimento sobre a maturação cerebral é uma tarefa crucial para que o educador possa entender alguns comportamentos do aprendiz e eventuais dificuldades de aprendizagem. A utilização de estratégias pedagógicas embasadas em como o cérebro aprende, principalmente pautadas em evidências científicas, podem ser mais eficazes para o processo de ensino-aprendizagem do aluno. A leitura dessa obra, portanto, ajuda o educador a compreender melhor a interlocução entre o estudo do sistema nervoso e a Educação.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2193110.35699/2237-5864.2020.21931Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-72237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931/20218Copyright (c) 2020 Viviane Aparecida Carvalho de Morais, Flávia Lage Pessoa da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Viviane Aparecida Carvalho deCosta, Flávia Lage Pessoa da2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21931Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” Reseña del libro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” Resenha do livro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” |
title |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” |
spellingShingle |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” Morais, Viviane Aparecida Carvalho de Neurociência Plasticidade cerebral Aprendizagem Neuroscience Cerebral plasticity Learning Neurociencia Plasticidad cerebral Aprendizaje |
title_short |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” |
title_full |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” |
title_fullStr |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” |
title_full_unstemmed |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” |
title_sort |
Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação” |
author |
Morais, Viviane Aparecida Carvalho de |
author_facet |
Morais, Viviane Aparecida Carvalho de Costa, Flávia Lage Pessoa da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Flávia Lage Pessoa da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Viviane Aparecida Carvalho de Costa, Flávia Lage Pessoa da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neurociência Plasticidade cerebral Aprendizagem Neuroscience Cerebral plasticity Learning Neurociencia Plasticidad cerebral Aprendizaje |
topic |
Neurociência Plasticidade cerebral Aprendizagem Neuroscience Cerebral plasticity Learning Neurociencia Plasticidad cerebral Aprendizaje |
description |
The teaching-learning process involves the interaction between Education and Neuroscience. The knowledge of how the brain learns is increasingly present in the educator's daily life. The purpose of this review is to present the book O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação by the author Roberto Lent. The book, in a simple and objective way, explains to the reader how knowledge about Neuroscience can help in the educational field. Throughout the chapters, the reader will be able to understand about the process of development and functioning of the nervous system, especially the brain. Knowledge of brain maturation is crucial to understand some learner behaviors and possible learning difficulties. The use of pedagogical strategies based on how the brain works, mainly based on scientific evidence, can be more effective for the student's teaching-learning process. Reading this book, therefore, helps the educator to better understand the dialogue between the study on nervous system and education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931 10.35699/2237-5864.2020.21931 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.21931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931/20218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Viviane Aparecida Carvalho de Morais, Flávia Lage Pessoa da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Viviane Aparecida Carvalho de Morais, Flávia Lage Pessoa da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-7 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635890999296 |