Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Viviane Aparecida Carvalho de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Flávia Lage Pessoa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931
Resumo: The teaching-learning process involves the interaction between Education and Neuroscience. The knowledge of how the brain learns is increasingly present in the educator's daily life. The purpose of this review is to present the book O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação by the author Roberto Lent. The book, in a simple and objective way, explains to the reader how knowledge about Neuroscience can help in the educational field. Throughout the chapters, the reader will be able to understand about the process of development and functioning of the nervous system, especially the brain. Knowledge of brain maturation is crucial to understand some learner behaviors and possible learning difficulties. The use of pedagogical strategies based on how the brain works, mainly based on scientific evidence, can be more effective for the student's teaching-learning process. Reading this book, therefore, helps the educator to better understand the dialogue between the study on nervous system and education.
id UFMG-24_d00988efd052ed3ea93e8f44d6e4f330
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/21931
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”Reseña del libro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”Resenha do livro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”NeurociênciaPlasticidade cerebralAprendizagemNeuroscienceCerebral plasticityLearningNeurocienciaPlasticidad cerebralAprendizajeThe teaching-learning process involves the interaction between Education and Neuroscience. The knowledge of how the brain learns is increasingly present in the educator's daily life. The purpose of this review is to present the book O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação by the author Roberto Lent. The book, in a simple and objective way, explains to the reader how knowledge about Neuroscience can help in the educational field. Throughout the chapters, the reader will be able to understand about the process of development and functioning of the nervous system, especially the brain. Knowledge of brain maturation is crucial to understand some learner behaviors and possible learning difficulties. The use of pedagogical strategies based on how the brain works, mainly based on scientific evidence, can be more effective for the student's teaching-learning process. Reading this book, therefore, helps the educator to better understand the dialogue between the study on nervous system and education.El proceso de enseñanza-aprendizaje implica la interacción entre Educación y Neurociencia. El conocimiento de cómo aprende el cerebro está cada vez más presente en la vida diaria del educador. El propósito de esta reseña es presentar el libro O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação del autor Roberto Lent. La obra en cuestión, en un lenguaje sencillo y objetivo, explica al lector cómo el conocimiento sobre la Neurociencia puede ayudar en el ámbito educativo. A lo largo de los capítulos, el lector podrá comprender el proceso de desarrollo y funcionamiento del sistema nervioso, especialmente del cerebro. El conocimiento sobre la maduración cerebral es una tarea crucial para que el educador comprenda algunos comportamientos del alumno y las posibles dificultades de aprendizaje. El uso de estrategias pedagógicas basadas en cómo aprende el cerebro, principalmente basadas en evidencia científica, puede ser más efectivo para el proceso de enseñanza-aprendizaje del alumno. La lectura de este trabajo, por tanto, ayuda al educador a comprender mejor el diálogo entre el estudio del sistema nervioso y la Educación.O processo de ensino-aprendizagem envolve a interação entre Educação e Neurociência. O conhecimento sobre como o cérebro aprende está cada vez mais presente no cotidiano do educador. O objetivo da presente resenha é apresentar o livro O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação do autor Roberto Lent. A obra em questão, com uma linguagem simples e objetiva, explica para o leitor como o conhecimento sobre a Neurociência pode ajudar no âmbito educacional. No decorrer dos capítulos, o leitor poderá compreender o processo do desenvolvimento e do funcionamento do sistema nervoso, em especial do cérebro. Obter conhecimento sobre a maturação cerebral é uma tarefa crucial para que o educador possa entender alguns comportamentos do aprendiz e eventuais dificuldades de aprendizagem. A utilização de estratégias pedagógicas embasadas em como o cérebro aprende, principalmente pautadas em evidências científicas, podem ser mais eficazes para o processo de ensino-aprendizagem do aluno. A leitura dessa obra, portanto, ajuda o educador a compreender melhor a interlocução entre o estudo do sistema nervoso e a Educação.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2193110.35699/2237-5864.2020.21931Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-72237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931/20218Copyright (c) 2020 Viviane Aparecida Carvalho de Morais, Flávia Lage Pessoa da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Viviane Aparecida Carvalho deCosta, Flávia Lage Pessoa da2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21931Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
Reseña del libro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
Resenha do livro “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
title Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
spellingShingle Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
Morais, Viviane Aparecida Carvalho de
Neurociência
Plasticidade cerebral
Aprendizagem
Neuroscience
Cerebral plasticity
Learning
Neurociencia
Plasticidad cerebral
Aprendizaje
title_short Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
title_full Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
title_fullStr Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
title_full_unstemmed Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
title_sort Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”
author Morais, Viviane Aparecida Carvalho de
author_facet Morais, Viviane Aparecida Carvalho de
Costa, Flávia Lage Pessoa da
author_role author
author2 Costa, Flávia Lage Pessoa da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Viviane Aparecida Carvalho de
Costa, Flávia Lage Pessoa da
dc.subject.por.fl_str_mv Neurociência
Plasticidade cerebral
Aprendizagem
Neuroscience
Cerebral plasticity
Learning
Neurociencia
Plasticidad cerebral
Aprendizaje
topic Neurociência
Plasticidade cerebral
Aprendizagem
Neuroscience
Cerebral plasticity
Learning
Neurociencia
Plasticidad cerebral
Aprendizaje
description The teaching-learning process involves the interaction between Education and Neuroscience. The knowledge of how the brain learns is increasingly present in the educator's daily life. The purpose of this review is to present the book O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação by the author Roberto Lent. The book, in a simple and objective way, explains to the reader how knowledge about Neuroscience can help in the educational field. Throughout the chapters, the reader will be able to understand about the process of development and functioning of the nervous system, especially the brain. Knowledge of brain maturation is crucial to understand some learner behaviors and possible learning difficulties. The use of pedagogical strategies based on how the brain works, mainly based on scientific evidence, can be more effective for the student's teaching-learning process. Reading this book, therefore, helps the educator to better understand the dialogue between the study on nervous system and education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931
10.35699/2237-5864.2020.21931
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.21931
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931/20218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Viviane Aparecida Carvalho de Morais, Flávia Lage Pessoa da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Viviane Aparecida Carvalho de Morais, Flávia Lage Pessoa da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-7
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-7
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635890999296