“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite , Lúcia Helena Alvarez
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ramalho, Bárbara Bruna Moreira, Carvalho , Paulo Felipe Lopes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227
Resumo: The interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais.
id UFMG-24_e58b1f37451542e5042f15bfabf00f6d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35227
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic“Escuelas cerradas, ¿y ahora?”: situación-límite, inedito viable y utopía freiriana en tiempos de pandemia“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemiaEducaçãopandemiaSituação-limiteInédito viávelUtopiaEducationPandemic contextLimit-situationsUntested feasibilityUtopiaEducaciónPandemiaSituación-límiteInedito viableUtopiaThe interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais.El cierre de las escuelas como resultado de la pandemia covid-19 promovió importantes dialogos respecto al derecho a la educación en Brasil. Entendiendo la relevancia del debate atravesado por disputas, y conscientes del lugar privilegiado de enunciación de la Universidad, planteamos un proyecto de extensión cuyo objetivo fue identificar y difundir, por medio de videos cortos las impresiones de diferentes sujetos de la educación sobre el derecho a la educación en este contexto. Compartimos en este texto una pequeña parte de esta acción extensionista: las impresiones de niños con edades comprendidas entre los cinco y los once años. Sus testimonios se oponen al pobre pragmatismo que afecta a la educación en la actualidad y ofrecen pistas para la construcción de inéditos viables. Presentamos también una experiencia donde este material fue utilizado en el contexto de una asignatura en el curso de Formación Intercultural para Educadores Indígenas en la Facultad de Educación de la Universidad Federal de Minas Gerais.O fechamento das escolas em decorrência da pandemia de covid-19 promoveu efervescentes diálogos sobre o direito à educação no Brasil. Compreendendo a relevância do debate permeado por disputas e conscientes do lugar privilegiado de enunciação da Universidade, propusemos um projeto de extensão que objetivasse identificar e difundir, por meio de pequenos vídeos, as impressões de diferentes sujeitos a respeito da garantia do direito à educação no contexto de pandemia. Dessa forma, o presente texto analisa um recorte da ação extensionista por meio das impressões de crianças com idades entre cinco e onze anos, cujos depoimentos contribuem sobremaneira para a construção de inéditos viáveis para o enfrentamento da situação-limite que a educação atravessa. Apresentamos também uma experiência de utilização desse material no âmbito de uma disciplina do curso de Formação Intercultural para Educadores Indígenas (FIEI) da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).Universidade Federal de Minas Gerais2021-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3522710.35699/2237-5864.2021.35227Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-172237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227/28770Copyright (c) 2021 LÚCIA HELENA ALVAREZ LEITE, BÁRBARA BRUNA MOREIRA RAMALHO, PAULO FELIPE LOPES DE CARVALHOhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Leite , Lúcia Helena AlvarezRamalho, Bárbara Bruna Moreira Carvalho , Paulo Felipe Lopes de 2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35227Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
“Escuelas cerradas, ¿y ahora?”: situación-límite, inedito viable y utopía freiriana en tiempos de pandemia
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia
title “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
spellingShingle “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
Leite , Lúcia Helena Alvarez
Educação
pandemia
Situação-limite
Inédito viável
Utopia
Education
Pandemic context
Limit-situations
Untested feasibility
Utopia
Educación
Pandemia
Situación-límite
Inedito viable
Utopia
title_short “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
title_full “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
title_fullStr “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
title_full_unstemmed “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
title_sort “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
author Leite , Lúcia Helena Alvarez
author_facet Leite , Lúcia Helena Alvarez
Ramalho, Bárbara Bruna Moreira
Carvalho , Paulo Felipe Lopes de
author_role author
author2 Ramalho, Bárbara Bruna Moreira
Carvalho , Paulo Felipe Lopes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite , Lúcia Helena Alvarez
Ramalho, Bárbara Bruna Moreira
Carvalho , Paulo Felipe Lopes de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
pandemia
Situação-limite
Inédito viável
Utopia
Education
Pandemic context
Limit-situations
Untested feasibility
Utopia
Educación
Pandemia
Situación-límite
Inedito viable
Utopia
topic Educação
pandemia
Situação-limite
Inédito viável
Utopia
Education
Pandemic context
Limit-situations
Untested feasibility
Utopia
Educación
Pandemia
Situación-límite
Inedito viable
Utopia
description The interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227
10.35699/2237-5864.2021.35227
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.35227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227/28770
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-17
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636417384448