“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227 |
Resumo: | The interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais. |
id |
UFMG-24_e58b1f37451542e5042f15bfabf00f6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35227 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic“Escuelas cerradas, ¿y ahora?”: situación-límite, inedito viable y utopía freiriana en tiempos de pandemia“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemiaEducaçãopandemiaSituação-limiteInédito viávelUtopiaEducationPandemic contextLimit-situationsUntested feasibilityUtopiaEducaciónPandemiaSituación-límiteInedito viableUtopiaThe interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais.El cierre de las escuelas como resultado de la pandemia covid-19 promovió importantes dialogos respecto al derecho a la educación en Brasil. Entendiendo la relevancia del debate atravesado por disputas, y conscientes del lugar privilegiado de enunciación de la Universidad, planteamos un proyecto de extensión cuyo objetivo fue identificar y difundir, por medio de videos cortos las impresiones de diferentes sujetos de la educación sobre el derecho a la educación en este contexto. Compartimos en este texto una pequeña parte de esta acción extensionista: las impresiones de niños con edades comprendidas entre los cinco y los once años. Sus testimonios se oponen al pobre pragmatismo que afecta a la educación en la actualidad y ofrecen pistas para la construcción de inéditos viables. Presentamos también una experiencia donde este material fue utilizado en el contexto de una asignatura en el curso de Formación Intercultural para Educadores Indígenas en la Facultad de Educación de la Universidad Federal de Minas Gerais.O fechamento das escolas em decorrência da pandemia de covid-19 promoveu efervescentes diálogos sobre o direito à educação no Brasil. Compreendendo a relevância do debate permeado por disputas e conscientes do lugar privilegiado de enunciação da Universidade, propusemos um projeto de extensão que objetivasse identificar e difundir, por meio de pequenos vídeos, as impressões de diferentes sujeitos a respeito da garantia do direito à educação no contexto de pandemia. Dessa forma, o presente texto analisa um recorte da ação extensionista por meio das impressões de crianças com idades entre cinco e onze anos, cujos depoimentos contribuem sobremaneira para a construção de inéditos viáveis para o enfrentamento da situação-limite que a educação atravessa. Apresentamos também uma experiência de utilização desse material no âmbito de uma disciplina do curso de Formação Intercultural para Educadores Indígenas (FIEI) da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).Universidade Federal de Minas Gerais2021-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3522710.35699/2237-5864.2021.35227Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-172237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227/28770Copyright (c) 2021 LÚCIA HELENA ALVAREZ LEITE, BÁRBARA BRUNA MOREIRA RAMALHO, PAULO FELIPE LOPES DE CARVALHOhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Leite , Lúcia Helena AlvarezRamalho, Bárbara Bruna Moreira Carvalho , Paulo Felipe Lopes de 2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35227Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic “Escuelas cerradas, ¿y ahora?”: situación-límite, inedito viable y utopía freiriana en tiempos de pandemia “Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
title |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
spellingShingle |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic Leite , Lúcia Helena Alvarez Educação pandemia Situação-limite Inédito viável Utopia Education Pandemic context Limit-situations Untested feasibility Utopia Educación Pandemia Situación-límite Inedito viable Utopia |
title_short |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
title_full |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
title_fullStr |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
title_full_unstemmed |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
title_sort |
“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
author |
Leite , Lúcia Helena Alvarez |
author_facet |
Leite , Lúcia Helena Alvarez Ramalho, Bárbara Bruna Moreira Carvalho , Paulo Felipe Lopes de |
author_role |
author |
author2 |
Ramalho, Bárbara Bruna Moreira Carvalho , Paulo Felipe Lopes de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite , Lúcia Helena Alvarez Ramalho, Bárbara Bruna Moreira Carvalho , Paulo Felipe Lopes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação pandemia Situação-limite Inédito viável Utopia Education Pandemic context Limit-situations Untested feasibility Utopia Educación Pandemia Situación-límite Inedito viable Utopia |
topic |
Educação pandemia Situação-limite Inédito viável Utopia Education Pandemic context Limit-situations Untested feasibility Utopia Educación Pandemia Situación-límite Inedito viable Utopia |
description |
The interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227 10.35699/2237-5864.2021.35227 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.35227 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227/28770 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-17 Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-17 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636417384448 |