“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35227 http://hdl.handle.net/1843/68240 https://orcid.org/0000-0002-2494-1679 https://orcid.org/0000-0001-5679-4004 https://orcid.org/0000-0001-9129-6887 |
Resumo: | The interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais. |
id |
UFMG_b05abfcedff2a858fe9fa6f61227ff86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/68240 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia“Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemicEducaçãoPandemiaSituação-limiteInédito viávelUtopiaEducaçãoPandemiasUtopiasFreire, PauloThe interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais.O fechamento das escolas em decorrência da pandemia de covid-19 promoveu efervescentes diálogos sobre o direito à educação no Brasil. Compreendendo a relevância do debate permeado por disputas e conscientes do lugar privilegiado de enunciação da Universidade, propusemos um projeto de extensão que objetivasse identificar e difundir, por meio de pequenos vídeos, as impressões de diferentes sujeitos a respeito da garantia do direito à educação no contexto de pandemia. Dessa forma, o presente texto analisa um recorte da ação extensionista por meio das impressões de crianças com idades entre cinco e onze anos, cujos depoimentos contribuem sobremaneira para a construção de inéditos viáveis para o enfrentamento da situação-limite que a educação atravessa. Apresentamos também uma experiência de utilização desse material no âmbito de uma disciplina do curso de Formação Intercultural para Educadores Indígenas (FIEI) da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARUFMG2024-05-13T19:58:07Z2024-05-13T19:58:07Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.352272237-5864http://hdl.handle.net/1843/68240https://orcid.org/0000-0002-2494-1679https://orcid.org/0000-0001-5679-4004https://orcid.org/0000-0001-9129-6887porRevista Docência do Ensino SuperiorLúcia Helena Alvarez LeiteBárbara Bruna Moreira RamalhoPaulo Felipe Lopes de Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-05-13T19:58:08Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/68240Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-05-13T19:58:08Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
title |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
spellingShingle |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia Lúcia Helena Alvarez Leite Educação Pandemia Situação-limite Inédito viável Utopia Educação Pandemias Utopias Freire, Paulo |
title_short |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
title_full |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
title_fullStr |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
title_sort |
“Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
author |
Lúcia Helena Alvarez Leite |
author_facet |
Lúcia Helena Alvarez Leite Bárbara Bruna Moreira Ramalho Paulo Felipe Lopes de Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Bárbara Bruna Moreira Ramalho Paulo Felipe Lopes de Carvalho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lúcia Helena Alvarez Leite Bárbara Bruna Moreira Ramalho Paulo Felipe Lopes de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Pandemia Situação-limite Inédito viável Utopia Educação Pandemias Utopias Freire, Paulo |
topic |
Educação Pandemia Situação-limite Inédito viável Utopia Educação Pandemias Utopias Freire, Paulo |
description |
The interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2024-05-13T19:58:07Z 2024-05-13T19:58:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35227 2237-5864 http://hdl.handle.net/1843/68240 https://orcid.org/0000-0002-2494-1679 https://orcid.org/0000-0001-5679-4004 https://orcid.org/0000-0001-9129-6887 |
url |
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35227 http://hdl.handle.net/1843/68240 https://orcid.org/0000-0002-2494-1679 https://orcid.org/0000-0001-5679-4004 https://orcid.org/0000-0001-9129-6887 |
identifier_str_mv |
2237-5864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829644032180224 |