Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Dias, Elizabeth Costa, Gontijo, Eliane Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2339
Resumo: We report a compulsory curricular implantation experience of 225 hours in three sequential semesters of the Federal University of Minas Gerais medical course, focused on the skills development in service practice. The educational strategies for student development are described as: health care network recognition and its territory, the social determination of health-disease process, the work process of the equipment, the establishment of bond and the interpersonal relations. Guided by pedagogical intentionality and health services cooperation, actions were tutored by teachers and accounted with specialized team participation in the activities developed in Health Units, territory and households. An adequate evaluation of Primary Health Care and a valuation of Health Promotion actions developed from the addressed communities health needs were evidenced in the reflexive portfolios about the practice, demonstrating the initiative success.
id UFMG-24_ed5567140c31d9456ce80ddd42f41591
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2339
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary jointsFormação médica, Atenção Primária e interdisciplinaridade: relato de experiência sobre articulações necessáriasEducação médicaAtenção Primária à SaúdeSaúde da famíliaPolíticas públicas de saúdeMedical educationPrimary Health CareFamily healthPublic health policyWe report a compulsory curricular implantation experience of 225 hours in three sequential semesters of the Federal University of Minas Gerais medical course, focused on the skills development in service practice. The educational strategies for student development are described as: health care network recognition and its territory, the social determination of health-disease process, the work process of the equipment, the establishment of bond and the interpersonal relations. Guided by pedagogical intentionality and health services cooperation, actions were tutored by teachers and accounted with specialized team participation in the activities developed in Health Units, territory and households. An adequate evaluation of Primary Health Care and a valuation of Health Promotion actions developed from the addressed communities health needs were evidenced in the reflexive portfolios about the practice, demonstrating the initiative success.Relata-se a experiência de implantação de atividade curricular obrigatória, de 225 horas, em três semestres sequenciais do curso médico da Universidade Federal de Minas Gerais, voltada para o desenvolvimento de competências na prática em serviço. Descrevem-se as estratégias educacionais utilizadas para oportunizar aos estudantes: o reconhecimento da Rede de Atenção à Saúde e seu território, a determinação social do processo saúde-doença, o processo de trabalho das equipes, o estabelecimento de vínculo e relações interpessoais. Pautadas pela intencionalidade pedagógica e pela cooperação entre instituição formadora e serviços de saúde, as ações foram mediadas por docentes e contaram com participação ativa da equipe profissional nas atividades desenvolvidas em unidades de saúde, território e domicílios. A adequada compreensão da Atenção Primária à Saúde e a valorização de ações de promoção da saúde desenvolvidas a partir das necessidades de saúde das comunidades abordadas foram evidenciadas nos portfólios reflexivos sobre a prática, demonstrando o êxito da iniciativa.Universidade Federal de Minas Gerais2018-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/233910.35699/2237-5864.2018.2339Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 No. 1 (2018); 189-204Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 Núm. 1 (2018); 189-204Revista Docência do Ensino Superior; v. 8 n. 1 (2018); 189-2042237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2339/1438Copyright (c) 2018 Leonardo Cançado Monteiro Savassi, Elizabeth Costa Dias, Eliane Dias Gontijoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSavassi, Leonardo Cançado MonteiroDias, Elizabeth CostaGontijo, Eliane Dias2020-05-19T18:03:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2339Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:03:43Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
Formação médica, Atenção Primária e interdisciplinaridade: relato de experiência sobre articulações necessárias
title Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
spellingShingle Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Educação médica
Atenção Primária à Saúde
Saúde da família
Políticas públicas de saúde
Medical education
Primary Health Care
Family health
Public health policy
title_short Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
title_full Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
title_fullStr Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
title_full_unstemmed Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
title_sort Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints
author Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
author_facet Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Dias, Elizabeth Costa
Gontijo, Eliane Dias
author_role author
author2 Dias, Elizabeth Costa
Gontijo, Eliane Dias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Dias, Elizabeth Costa
Gontijo, Eliane Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Educação médica
Atenção Primária à Saúde
Saúde da família
Políticas públicas de saúde
Medical education
Primary Health Care
Family health
Public health policy
topic Educação médica
Atenção Primária à Saúde
Saúde da família
Políticas públicas de saúde
Medical education
Primary Health Care
Family health
Public health policy
description We report a compulsory curricular implantation experience of 225 hours in three sequential semesters of the Federal University of Minas Gerais medical course, focused on the skills development in service practice. The educational strategies for student development are described as: health care network recognition and its territory, the social determination of health-disease process, the work process of the equipment, the establishment of bond and the interpersonal relations. Guided by pedagogical intentionality and health services cooperation, actions were tutored by teachers and accounted with specialized team participation in the activities developed in Health Units, territory and households. An adequate evaluation of Primary Health Care and a valuation of Health Promotion actions developed from the addressed communities health needs were evidenced in the reflexive portfolios about the practice, demonstrating the initiative success.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2339
10.35699/2237-5864.2018.2339
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2339
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2018.2339
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2339/1438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Leonardo Cançado Monteiro Savassi, Elizabeth Costa Dias, Eliane Dias Gontijo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Leonardo Cançado Monteiro Savassi, Elizabeth Costa Dias, Eliane Dias Gontijo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 No. 1 (2018); 189-204
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 Núm. 1 (2018); 189-204
Revista Docência do Ensino Superior; v. 8 n. 1 (2018); 189-204
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637335937024