Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Marcel de Almeida
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Teixeira, Adla Betsaida Martins, Silva, Denise Bianca Maduro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24894
Resumo: The article is part of a qualitative study on gender relations in Physics courses of higher education. The study was conducted between 2014 and 2017, aiming to discuss experiences from women regarding the teaching career in Physics. Specifically in this article, the issues under discussion are related to the professional experiences of female academics at two federal institutions of teaching and research in Brazil: Federal University of Minas Gerais, in Belo Horizonte, and Federal University of Rio de Janeiro, in Rio de Janeiro. The research used semi-structured individual interviews. Male and female researches – professors and heads of departments – were interviewed; however, the article focuses on 11 female academics. Data show that the behavior of professors varies from concealing the femininity to avoid harassment, to supporting and encouraging female students, especially those who are discriminated by male scientists. Also, a tacit devaluation of teaching degrees in comparison to bachelor degrees was observed.
id UFMG-24_f2d094520c7ad07891ca84f7615f8be4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24894
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Women teaching Physics in higher education at two federal universities in BrazilMujeres docentes en cursos superiores de Física en dos universidades federales en BrasilMulheres docentes em cursos superiores de Física em duas universidades federais no BrasilRelações de gêneroMulheres no ensino superiorDocência de FísicaRelaciones de géneroEnseñanza de Física en la educación superiorMujeres en la FísicaGender relationsWomen in higher educationPhysics teachingThe article is part of a qualitative study on gender relations in Physics courses of higher education. The study was conducted between 2014 and 2017, aiming to discuss experiences from women regarding the teaching career in Physics. Specifically in this article, the issues under discussion are related to the professional experiences of female academics at two federal institutions of teaching and research in Brazil: Federal University of Minas Gerais, in Belo Horizonte, and Federal University of Rio de Janeiro, in Rio de Janeiro. The research used semi-structured individual interviews. Male and female researches – professors and heads of departments – were interviewed; however, the article focuses on 11 female academics. Data show that the behavior of professors varies from concealing the femininity to avoid harassment, to supporting and encouraging female students, especially those who are discriminated by male scientists. Also, a tacit devaluation of teaching degrees in comparison to bachelor degrees was observed.El artículo es parte de una investigación cualitativa sobre relaciones de género en cursos superiores de Física. La investigación se realizó entre 2014 y 2017, con el objetivo de discutir experiencias sobre la carrera docente en Física. Específicamente en este artículo, los temas en discusión son las experiencias profesionales de académicas en dos instituciones federales de enseñanza e investigación: Universidad Federal de Minas Gerais (Belo Horizonte) y Universidad Federal do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro). La investigación utilizó entrevistas semiestructuradas individuales. Profesionales masculinos y femeninos fueron entrevistados (profesores y jefes de departamento), sin embargo, el artículo se centra en 11 académicas. Los datos muestran que el comportamiento de las investigadoras varía de encubrir la feminidad para evitar el acoso, al apoyo y estímulo (en relación a las alumnas, especialmente aquellas que son discriminadas por científicos hombres). También se observó un desprecio tácito del magisterio en comparación al bachillerato.O artigo é parte de uma pesquisa qualitativa sobre relações de gênero em cursos superiores de Física. O estudo foi realizado entre 2014 e 2017, buscando discutir experiências de mulheres concernentes à carreira docente na Física. Especificamente neste texto, os temas discutidos se relacionam às experiências profissionais de acadêmicas em duas instituições federais de ensino e pesquisa no Brasil: Universidade Federal de Minas Gerais (Belo Horizonte) e Universidade Federal do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro). O estudo utilizou entrevistas individuais semiestruturadas. Foram entrevistados tanto homens quanto mulheres (professores e chefes de departamento), porém, o artigo enfoca 11 acadêmicas. Os dados mostram que o comportamento das acadêmicas varia de escamotear a feminilidade para evitar o assédio ao apoio e incentivo (em relação às estudantes, sobretudo aquelas que foram discriminadas por cientistas do sexo masculino). Também foi observada a desvalorização tácita da licenciatura em comparação ao bacharelado.Universidade Federal de Minas Gerais2021-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2489410.35699/2237-5864.2021.24894Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24894/27529Copyright (c) 2021 Marcel de Almeida Freitas, Adla Betsaida Martins Teixeira, Denise Bianca Maduro Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Marcel de Almeida Teixeira, Adla Betsaida MartinsSilva, Denise Bianca Maduro2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24894Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
Mujeres docentes en cursos superiores de Física en dos universidades federales en Brasil
Mulheres docentes em cursos superiores de Física em duas universidades federais no Brasil
title Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
spellingShingle Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
Freitas, Marcel de Almeida
Relações de gênero
Mulheres no ensino superior
Docência de Física
Relaciones de género
Enseñanza de Física en la educación superior
Mujeres en la Física
Gender relations
Women in higher education
Physics teaching
title_short Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
title_full Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
title_fullStr Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
title_full_unstemmed Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
title_sort Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
author Freitas, Marcel de Almeida
author_facet Freitas, Marcel de Almeida
Teixeira, Adla Betsaida Martins
Silva, Denise Bianca Maduro
author_role author
author2 Teixeira, Adla Betsaida Martins
Silva, Denise Bianca Maduro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Marcel de Almeida
Teixeira, Adla Betsaida Martins
Silva, Denise Bianca Maduro
dc.subject.por.fl_str_mv Relações de gênero
Mulheres no ensino superior
Docência de Física
Relaciones de género
Enseñanza de Física en la educación superior
Mujeres en la Física
Gender relations
Women in higher education
Physics teaching
topic Relações de gênero
Mulheres no ensino superior
Docência de Física
Relaciones de género
Enseñanza de Física en la educación superior
Mujeres en la Física
Gender relations
Women in higher education
Physics teaching
description The article is part of a qualitative study on gender relations in Physics courses of higher education. The study was conducted between 2014 and 2017, aiming to discuss experiences from women regarding the teaching career in Physics. Specifically in this article, the issues under discussion are related to the professional experiences of female academics at two federal institutions of teaching and research in Brazil: Federal University of Minas Gerais, in Belo Horizonte, and Federal University of Rio de Janeiro, in Rio de Janeiro. The research used semi-structured individual interviews. Male and female researches – professors and heads of departments – were interviewed; however, the article focuses on 11 female academics. Data show that the behavior of professors varies from concealing the femininity to avoid harassment, to supporting and encouraging female students, especially those who are discriminated by male scientists. Also, a tacit devaluation of teaching degrees in comparison to bachelor degrees was observed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24894
10.35699/2237-5864.2021.24894
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24894
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.24894
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24894/27529
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636024168448