Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reinaldo, Amanda Márcia dos Santos
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Goecking, Camila César, Silveira, Belisa Vieira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295
Resumo: In Brazil, tobacco is a frequently used drug among adolescents. Tobacco advertisement contributes considerably to spread the use of the drug and it targets basically young people.This research objective was to evaluate the effectiveness of advertisements displayed on cigarette packaging for the prevention of smoking in adolescence. It is a qualitative case study that enabled to understand, evaluate, and describe situations in which the phenomenon under study could be analysed in a concrete reality. The research subjects were elementary and secondary students at two schools in the city of Belo Horizonte - Minas Gerais. The results indicated that the images used would not be able to prevent or influence tobacco use among the participants in the research.
id UFMG-27_1ca79ed2d2f1b10d647176f5e34e02ec
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50295
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagersImpacto de las imágenes de propaganda de prevención de consumo de tabaco divulgada en paquetes de cigarrillos desde la perspectiva de los adolescentesImpacto das imagens de prevenção do uso de tabaco veiculadas em maços de cigarro na perspectiva de adolescentesTabacoMarketingAdolescentePrevenção e ControleEnfermagemtabacomercadeoadolescenteprevención y controlenfermeríaTobaccoMarketingAdolescentPrevention and ControlNursingIn Brazil, tobacco is a frequently used drug among adolescents. Tobacco advertisement contributes considerably to spread the use of the drug and it targets basically young people.This research objective was to evaluate the effectiveness of advertisements displayed on cigarette packaging for the prevention of smoking in adolescence. It is a qualitative case study that enabled to understand, evaluate, and describe situations in which the phenomenon under study could be analysed in a concrete reality. The research subjects were elementary and secondary students at two schools in the city of Belo Horizonte - Minas Gerais. The results indicated that the images used would not be able to prevent or influence tobacco use among the participants in the research.En Brasil, el cigarrillo es una droga de uso frecuente entre los adolescentes. La propaganda de la industria tabacalera por medio de avisos publicitarios contribuye considerablemente a la propagación de su uso. Los adolescentes son el blanco preferido de los avisos. El objetivo de la presente investigación fue evaluar la eficacia de la propaganda divulgada en los paquetes de cigarrillos en el país para prevenir el tabaquismo en la adolescencia. Se trata de una investigación cualitativa llevada a cabo como estudio de caso para entender, evaluar y describir situaciones donde el objeto de estudio se puede observar en la realidad concreta. Los sujetos eran estudiantes de la escuela primaria y secundaria de dos colegios de la ciudad de Belo Horizonte - Minas Gerais. La investigación señala que la propaganda ni impide ni influye en el consumo de tabaco entre los adolescentes estudiados.No Brasil, o cigarro é uma das drogas de uso frequente entre os adolescentes. A imagem divulgada pelo marketing da indústria tabagista, por meio de peças publicitárias, contribui consideravelmente para a disseminação do uso dessa droga. Essa população é o alvo preferencial das propagandas. O objetivo com esta pesquisa foi avaliar a efetividade das peças publicitárias, veiculadas em maços de cigarro no país, para a prevenção do consumo de tabaco na adolescência. Esta é uma pesquisa de abordagem qualitativa, na qual foi realizado um estudo de caso que possibilitou não somente compreender, mas também descrever avaliar e explorar situações em que o fenômeno em estudo pudesse ser visualizado numa realidade concreta. Os sujeitos da pesquisa foram alunos do ensino médio e do ensino fundamental de duas escolas no município de Belo Horizonte-MG. A pesquisa aponta que as imagens não foram consideradas como algo que possa prevenir ou influenciar o uso do tabaco entre os adolescentes estudados.Universidade Federal de Minas Gerais2012-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 No. 3 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 3 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 16 n. 3 (2012)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295/41767https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295/41768Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessReinaldo, Amanda Márcia dos SantosGoecking, Camila CésarSilveira, Belisa Vieira da2024-01-24T14:00:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50295Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T14:00:22Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
Impacto de las imágenes de propaganda de prevención de consumo de tabaco divulgada en paquetes de cigarrillos desde la perspectiva de los adolescentes
Impacto das imagens de prevenção do uso de tabaco veiculadas em maços de cigarro na perspectiva de adolescentes
title Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
spellingShingle Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
Reinaldo, Amanda Márcia dos Santos
Tabaco
Marketing
Adolescente
Prevenção e Controle
Enfermagem
tabaco
mercadeo
adolescente
prevención y control
enfermería
Tobacco
Marketing
Adolescent
Prevention and Control
Nursing
title_short Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
title_full Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
title_fullStr Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
title_full_unstemmed Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
title_sort Impact of tobacco prevention advertising on cigarette packets on teenagers
author Reinaldo, Amanda Márcia dos Santos
author_facet Reinaldo, Amanda Márcia dos Santos
Goecking, Camila César
Silveira, Belisa Vieira da
author_role author
author2 Goecking, Camila César
Silveira, Belisa Vieira da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reinaldo, Amanda Márcia dos Santos
Goecking, Camila César
Silveira, Belisa Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Tabaco
Marketing
Adolescente
Prevenção e Controle
Enfermagem
tabaco
mercadeo
adolescente
prevención y control
enfermería
Tobacco
Marketing
Adolescent
Prevention and Control
Nursing
topic Tabaco
Marketing
Adolescente
Prevenção e Controle
Enfermagem
tabaco
mercadeo
adolescente
prevención y control
enfermería
Tobacco
Marketing
Adolescent
Prevention and Control
Nursing
description In Brazil, tobacco is a frequently used drug among adolescents. Tobacco advertisement contributes considerably to spread the use of the drug and it targets basically young people.This research objective was to evaluate the effectiveness of advertisements displayed on cigarette packaging for the prevention of smoking in adolescence. It is a qualitative case study that enabled to understand, evaluate, and describe situations in which the phenomenon under study could be analysed in a concrete reality. The research subjects were elementary and secondary students at two schools in the city of Belo Horizonte - Minas Gerais. The results indicated that the images used would not be able to prevent or influence tobacco use among the participants in the research.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295/41767
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50295/41768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 No. 3 (2012)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 3 (2012)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 16 n. 3 (2012)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041906791743488