Knowledge on prevention of disabilities in a hanseniasis self-care group
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50123 |
Resumo: | The purpose of this study was to assess the knowledge acquired on prevention of disabilities in the control of hanseniasis by the participants in a self-care group in a reference hospital. This was a qualitative study, performed in a reference hospital in infectious diseases in Natal-RN, gathering 16 members of a self-care group in hanseniasis. The data were collected from September to November of 2012, through an open question and adopting the method of content analysis of Bardin to analyze and interpret the obtained answers. The following categories emerged from the findings: care in the prevention of ulcers and dressing; prevention of falls; and socio-economic rehabilitation. The results allowed the observation that the users' participation in group meetings contributed significantly to the acquisition of knowledge about self-care practices. |
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Knowledge on prevention of disabilities in a hanseniasis self-care groupConocimiento sobre prevención de discapacidad en un grupo de cuidado personal en lepraConhecimento sobre prevenção de incapacidades em um grupo de autocuidado em hanseníaseLepraAutocuidadoEnfermeríaEducación del Paciente como AsuntoHanseníaseAutocuidadoEnfermagemEducação de Pacientes como AssuntoLeprosySelf CareNursingPatient Education as TopicThe purpose of this study was to assess the knowledge acquired on prevention of disabilities in the control of hanseniasis by the participants in a self-care group in a reference hospital. This was a qualitative study, performed in a reference hospital in infectious diseases in Natal-RN, gathering 16 members of a self-care group in hanseniasis. The data were collected from September to November of 2012, through an open question and adopting the method of content analysis of Bardin to analyze and interpret the obtained answers. The following categories emerged from the findings: care in the prevention of ulcers and dressing; prevention of falls; and socio-economic rehabilitation. The results allowed the observation that the users' participation in group meetings contributed significantly to the acquisition of knowledge about self-care practices.El propósito de este artículo es evaluar el conocimiento adquirido sobre prevención de discapacidad en el control de la lepra por los participantes de un grupo de cuidado personal de un hospital de referencia. Se trata de un estudio cualitativo realizado en un hospital de referencia de enfermedades infecciosas de Natal / RN, con 16 miembros de un grupo de cuidado personal en lepra. Los datos se recogieron entre septiembre y noviembre de 2012, a través de un tema abierto; se adoptó el método de análisis de contenido de Bardin para analizar e interpretar las respuestas. Surgieron las siguientes categorías: Cuidados en la prevención de úlceras y en los curativos; prevención de caídas y rehabilitación socioeconômica. Los resultados permitieron constatar que la participación de los usuarios en las reuniones del grupo contribuyó significativamente a la adquisición de conocimientos sobre prácticas de cuidado personal.O objetivo deste artigo é avaliar o conhecimento adquirido sobre prevenção de incapacidades no controle da hanseníase pelos participantes de um grupo de autocuidado em um hospital de referência. Trata-se de estudo de natureza qualitativa, realizado em um hospital de referência em doenças infecto-contagiosas de Natal-RN, reunindo 16 membros de um grupo de autocuidado em hanseníase. Os dados foram coletados nos meses de setembro a novembro de 2012 por meio de uma questão aberta e adotou-se o método de análise de conteúdo de Bardin para analisar e interpretar as respostas obtidas. Dos achados emergiram as categorias: cuidados na prevenção de úlceras e no curativo; prevenção de quedas e reabilitação socioeconômica. Os resultados permitiram a constatação de que a participação dos usuários nas reuniões do grupo contribuiu significativamente para a aquisição do conhecimento sobre práticas de autocuidado.Universidade Federal de Minas Gerais2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5012310.5935/1415-2762.20140066REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 18 No. 4 (2014)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 4 (2014)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 18 n. 4 (2014)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50123/41282https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50123/41283https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50123/41284Copyright (c) 2014 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Mônica Gisele CostaSilva, Sandy Yasmine Bezerra eSilva, Fernando de SouzaAtaide, Cáthia Alessandra VarelaLima, Izabella Bezerra deSimpson, Clélia Albino2024-01-24T12:03:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50123Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T12:03:57Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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