Time: an issue in teaching psychiatric nursing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Teresa Cristina da
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Vianna, Paula Cambraia Mendonça, Silveira, Marília Rezende da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685
Resumo: This work is based on the authors' experience in teaching Psychiatric Nursing disciplines. The objective is to carry through theoretical ideals on the teaching of Psychiatric Nursing and, in particular, on the interventions carried out while trying to make a difference. For in such a way, it appeals to the concepts of psychoanalysis - elaboration in Freud and time and its three possible assertions in Lacan - to subsidize the argument.We conclude that time is an essential factor in the act to teaching Psychiatric Nursing, as the dimension in the which the student has the opportunity to work on content that refer him/her to his/her psychic life.
id UFMG-27_5fd183656bed06cca1af2ee5d5a6fdd1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50685
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Time: an issue in teaching psychiatric nursingEl tiempo: una cuestión en la enseñanza de enfermería psiquiátricaO tempo: uma questão no ensino da enfermagem psiquiátricaPsychiatric NursingPsychoanalysisTeachingLearningEnfermería PsiquiátricaPsicoanálisisEnseñanzaAprendizajeEnfermagem PsiquiátricaPsicanáliseEnsinoAprendizagemThis work is based on the authors' experience in teaching Psychiatric Nursing disciplines. The objective is to carry through theoretical ideals on the teaching of Psychiatric Nursing and, in particular, on the interventions carried out while trying to make a difference. For in such a way, it appeals to the concepts of psychoanalysis - elaboration in Freud and time and its three possible assertions in Lacan - to subsidize the argument.We conclude that time is an essential factor in the act to teaching Psychiatric Nursing, as the dimension in the which the student has the opportunity to work on content that refer him/her to his/her psychic life.El presenta trabajo está basado en la experiencia de sus propias autoras en la enseñanza de la asignatura Enfermería Psiquiátrica. Su propósito es realizar articulaciones teóricas acerca de la enseñanza de dicha materia y sus particularidades, especialmente sobre la intervención en el tiempo, realizada como una experiencia de hacer algo diferente. Para ello recurre a conceptos propios del psicoanálisis tales como la elaboración en Freud y el tiempo y sus tres acepciones posibles, según Lacan, para sostener la discusión. Concluye que el tiempo es algo que surge como factor esencial en el acto de enseñar Enfermería Psiquiátrica, considerado como la dimensión en la cual se encuentra el espacio para que el alumno, al enfrentarse con contenidos que lo remiten a cuestiones de su vida psíquica, pueda encontrar condiciones de elaboración psíquicaEste trabalho baseia-se na experiência vivenciada pelas autoras deste estudo no ensino da disciplina Enfermagem Psiquiátrica e tem como objetivo realizar articulações teóricas sobre o ensino dessa disciplina e suas particularidades, em especial sobre a intervenção no tempo, realizada como uma experiência de fazer diferente. Para tanto,recorre-se a conceitos que a psicanálise possui - elaboração em Freud e o tempo e suas três asserções possíveis em Lacan - para subsidiar a discussão. Conclui-se que o tempo é algo que surge como fator essencial no ato de ensinar Enfermagem Psiquiátrica, tomado como a dimensão na qual se encontra o espaço para que o aluno, ao deparar com conteúdos que o remetem a questões de sua vida psíquica, possa encontrar condições de elaboração psíquica.Universidade Federal de Minas Gerais2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 No. 3 (2007)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 3 (2007)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 11 n. 3 (2007)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685/42542https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685/42543Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Teresa Cristina daVianna, Paula Cambraia MendonçaSilveira, Marília Rezende da2024-01-24T18:58:24Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50685Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T18:58:24Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Time: an issue in teaching psychiatric nursing
El tiempo: una cuestión en la enseñanza de enfermería psiquiátrica
O tempo: uma questão no ensino da enfermagem psiquiátrica
title Time: an issue in teaching psychiatric nursing
spellingShingle Time: an issue in teaching psychiatric nursing
Silva, Teresa Cristina da
Psychiatric Nursing
Psychoanalysis
Teaching
Learning
Enfermería Psiquiátrica
Psicoanálisis
Enseñanza
Aprendizaje
Enfermagem Psiquiátrica
Psicanálise
Ensino
Aprendizagem
title_short Time: an issue in teaching psychiatric nursing
title_full Time: an issue in teaching psychiatric nursing
title_fullStr Time: an issue in teaching psychiatric nursing
title_full_unstemmed Time: an issue in teaching psychiatric nursing
title_sort Time: an issue in teaching psychiatric nursing
author Silva, Teresa Cristina da
author_facet Silva, Teresa Cristina da
Vianna, Paula Cambraia Mendonça
Silveira, Marília Rezende da
author_role author
author2 Vianna, Paula Cambraia Mendonça
Silveira, Marília Rezende da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Teresa Cristina da
Vianna, Paula Cambraia Mendonça
Silveira, Marília Rezende da
dc.subject.por.fl_str_mv Psychiatric Nursing
Psychoanalysis
Teaching
Learning
Enfermería Psiquiátrica
Psicoanálisis
Enseñanza
Aprendizaje
Enfermagem Psiquiátrica
Psicanálise
Ensino
Aprendizagem
topic Psychiatric Nursing
Psychoanalysis
Teaching
Learning
Enfermería Psiquiátrica
Psicoanálisis
Enseñanza
Aprendizaje
Enfermagem Psiquiátrica
Psicanálise
Ensino
Aprendizagem
description This work is based on the authors' experience in teaching Psychiatric Nursing disciplines. The objective is to carry through theoretical ideals on the teaching of Psychiatric Nursing and, in particular, on the interventions carried out while trying to make a difference. For in such a way, it appeals to the concepts of psychoanalysis - elaboration in Freud and time and its three possible assertions in Lacan - to subsidize the argument.We conclude that time is an essential factor in the act to teaching Psychiatric Nursing, as the dimension in the which the student has the opportunity to work on content that refer him/her to his/her psychic life.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685/42542
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50685/42543
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 No. 3 (2007)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 3 (2007)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 11 n. 3 (2007)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041909727756288