The concept of ethics in professional nursing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leal, Dirlene Freitas
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Rauber, Jaime José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269
Resumo: The present study aims to investigate whether there is a significant difference between ethical and humanistic training of a licensed practical nurse and a registered nurse in the same area. The licensed practical nurse program focuses on the professionals' technical training intended for the labour market. As a result, the number of credit hours required is much lower than in nursing degree courses that provide a more holistic and comprehensive education compared to technical courses. Therefore, the present study considers that undergraduate courses are better able to provide training that focus on nursing ethical and humanistic aspects. The research was developed in a city in the state of Paraná, with the participation of registered and practical nurses working in hospitals and basic health units of the Unified Health System. The study showed no significant differences related to ethics and professional practice among registered and licensed practical nurses.
id UFMG-27_66eef576c4af6ec809330e56b4615ae3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50269
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling The concept of ethics in professional nursingEl concepto de ética en los profesionales de enfermeríaA concepção de ética dos profissionais da enfermagemEnfermeríaAsociaciones ProfesionalesÉticaEnfermagemAssociações ProfissionaisÉticaNursingProfessional AssociationsEthicalThe present study aims to investigate whether there is a significant difference between ethical and humanistic training of a licensed practical nurse and a registered nurse in the same area. The licensed practical nurse program focuses on the professionals' technical training intended for the labour market. As a result, the number of credit hours required is much lower than in nursing degree courses that provide a more holistic and comprehensive education compared to technical courses. Therefore, the present study considers that undergraduate courses are better able to provide training that focus on nursing ethical and humanistic aspects. The research was developed in a city in the state of Paraná, with the participation of registered and practical nurses working in hospitals and basic health units of the Unified Health System. The study showed no significant differences related to ethics and professional practice among registered and licensed practical nurses.El presente estudio tiene como objetivo investigar si existen diferencias significativas en la formación ética y humanística entre los profesionales con curso técnico de enfermería y aquéllos con nivel superior. El curso técnico tiene un enfoque muy específico, que es preparar técnicos para el mercado laboral. La carga horaria de formación exigida por ley es mucho menor en los cursos técnicos que en los cursos de grado en enfermería. Además, los cursos de grado tienen la función de proporcionar una formación más holística e integral que los cursos técnicos. Por lo tanto, la hipótesis de este estudio es que los cursos de grado tienen mejores condiciones de ofrecer una formación enfocada en el aspecto ético y humanístico porque disponen de mayor carga horaria para integrar los estudios. Esta investigación se realizó en una ciudad del interior del Estado de Paraná, con la participación de enfermeros y técnicos de Hospitales y Unidades Básicas de Salud que prestan servicios al Sistema Único de Salud. Se concluye que, en lo que respecta a la ética y a la práctica profesional, no hay diferencias significativas entre técnicos y enfermeros.O objetivo com este estudo foi investigar se há diferença significativa na formação ética e humanística dos profissionais de enfermagem com formação apenas de nível técnico em relação aos profissionais com curso superior na mesma área. O curso técnico tem um enfoque bem específico, que é o de preparar profissionais com formação técnica para o mercado de trabalho. Em razão disso, a carga horária de formação exigida por lei é bem menor nos cursos técnicos do que nos cursos de graduação em enfermagem. Não obstante isso, os cursos de graduação têm o papel de propiciar uma formação mais holística e integral do que os cursos técnicos. Nesse sentido, a hipótese neste estudo é de que os cursos de graduação têm melhores condições de oferecer uma formação voltada para o aspecto ético e humanístico, uma vez que possuem uma carga horária bem maior para a integralização dos estudos. A pesquisa foi desenvolvida em uma cidade do interior do Paraná, com a participação de enfermeiros e técnicos que atuam em hospitais e Unidades Básicas de Saúde que prestam atendimento ao Sistema Único de Saúde. Concluiu-se que não existe diferença significativa no que diz respeito à ética e à prática profissional entre técnicos e enfermeiros.Universidade Federal de Minas Gerais2012-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 No. 4 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 4 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 16 n. 4 (2012)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269/41715https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269/41716Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Dirlene FreitasRauber, Jaime José2024-01-24T13:54:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50269Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T13:54:10Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The concept of ethics in professional nursing
El concepto de ética en los profesionales de enfermería
A concepção de ética dos profissionais da enfermagem
title The concept of ethics in professional nursing
spellingShingle The concept of ethics in professional nursing
Leal, Dirlene Freitas
Enfermería
Asociaciones Profesionales
Ética
Enfermagem
Associações Profissionais
Ética
Nursing
Professional Associations
Ethical
title_short The concept of ethics in professional nursing
title_full The concept of ethics in professional nursing
title_fullStr The concept of ethics in professional nursing
title_full_unstemmed The concept of ethics in professional nursing
title_sort The concept of ethics in professional nursing
author Leal, Dirlene Freitas
author_facet Leal, Dirlene Freitas
Rauber, Jaime José
author_role author
author2 Rauber, Jaime José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leal, Dirlene Freitas
Rauber, Jaime José
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermería
Asociaciones Profesionales
Ética
Enfermagem
Associações Profissionais
Ética
Nursing
Professional Associations
Ethical
topic Enfermería
Asociaciones Profesionales
Ética
Enfermagem
Associações Profissionais
Ética
Nursing
Professional Associations
Ethical
description The present study aims to investigate whether there is a significant difference between ethical and humanistic training of a licensed practical nurse and a registered nurse in the same area. The licensed practical nurse program focuses on the professionals' technical training intended for the labour market. As a result, the number of credit hours required is much lower than in nursing degree courses that provide a more holistic and comprehensive education compared to technical courses. Therefore, the present study considers that undergraduate courses are better able to provide training that focus on nursing ethical and humanistic aspects. The research was developed in a city in the state of Paraná, with the participation of registered and practical nurses working in hospitals and basic health units of the Unified Health System. The study showed no significant differences related to ethics and professional practice among registered and licensed practical nurses.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269/41715
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50269/41716
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 No. 4 (2012)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 4 (2012)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 16 n. 4 (2012)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041906716246017