Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404 |
Resumo: | Caring for a dependent elderly involves complex and difficult tasks that can be aggravated by the caregiver's lack of training and information and that generate insecurity and fears. This situation can damage the elderly's care and it confirms the need for nursing actions that might improve the caregiver's coping skills, through educational practices. This study contemplates the current practices in health education regarding the elderly informal caregiving and aims to propose an emancipatory educational practice, based on Paulo Freire's model that values and respects cultural values and empirical knowledge. We propose an educational practice grounded in the perspective of the informal caregiver's autonomy, for instance the organization of workshops aiming to stimulate critical conscience and the exchanging of experiences. |
id |
UFMG-27_67639f67aa36a4f0df01d7c61fd0d7cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/50404 |
network_acronym_str |
UFMG-27 |
network_name_str |
Reme (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly peoplePráctica educativa para la autonomía del cuidador informal de ancianosPrática educativa para autonomia do cuidador informal de idososCuidadoresAncianoRol del EnfermeroCuidadoresIdosoPapel do Profissional de EnfermagemCaregiversElderly PeopleNurse's RoleCaring for a dependent elderly involves complex and difficult tasks that can be aggravated by the caregiver's lack of training and information and that generate insecurity and fears. This situation can damage the elderly's care and it confirms the need for nursing actions that might improve the caregiver's coping skills, through educational practices. This study contemplates the current practices in health education regarding the elderly informal caregiving and aims to propose an emancipatory educational practice, based on Paulo Freire's model that values and respects cultural values and empirical knowledge. We propose an educational practice grounded in the perspective of the informal caregiver's autonomy, for instance the organization of workshops aiming to stimulate critical conscience and the exchanging of experiences.Cuidar a un anciano dependiente involucra tareas complejas y difíciles que pueden agravarse por la falta de preparación y de información suministrada al cuidador. Surjen entonces la inseguridad y el temor que pueden resultar en perjuicios para la atención del anciano. Esta realidad señala la necesidad de tomar medidas de enfermería para que el cuidador pueda enfrentar mejor esta situación a través de las prácticas educativas. En este estudio se reflexiona sobre las prácticas actuales de educación en salud destinadas a los cuidadores informales de ancianos con el fin de proponer una práctica educativa emancipatoria a la luz de Paulo Freire, que considere y respete los valores culturales y los conocimientos empíricos. Como propuesta de práctica educativa, pensada desde la perspectiva de la libertad del cuidador informal, podrían desarrollarse talleres para estimular la conciencia crítica y, asimismo, brindar la oportunidad de intercambiar experiencias y estimular la autonomía.Cuidar de um idoso dependente envolve tarefas complexas permeadas de dificuldades que podem ser agravadas pela falta de preparo e de informações para o cuidador, gerando insegurança e temores, o que pode trazer prejuízos no cuidado do idoso. Essa realidade demonstra a necessidade de ações de enfermagem que melhorem o enfrentamento do cuidador por meio de práticas educativas. Neste estudo, reflete-se sobre as práticas atuais de educação em saúde voltadas para os cuidadores informais de idosos, propondo uma prática educativa emancipatória à luz de Paulo Freire, que valorize respeite os valores culturais e os conhecimentos empíricos. Como proposta de prática educativa, pensada na perspectiva da liberdade do cuidador informal, pode-se desenvolver oficinas com vista a estimular a consciência crítica, ao mesmo tempo em que se oportuniza a troca de experiências e se estimula a autonomia.Universidade Federal de Minas Gerais2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2011)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2011)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2011)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41981https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41982Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Chrystiany Plácido de BritoGomes, Emiliana BezerraFialho, Ana Virgínia de MeloRodrigues, Dafne PaivaMoreira, Thereza Maria MagalhãesQueiroz, Maria Veraci Oliveira2024-01-24T16:16:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50404Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T16:16:58Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people Práctica educativa para la autonomía del cuidador informal de ancianos Prática educativa para autonomia do cuidador informal de idosos |
title |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people |
spellingShingle |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people Vieira, Chrystiany Plácido de Brito Cuidadores Anciano Rol del Enfermero Cuidadores Idoso Papel do Profissional de Enfermagem Caregivers Elderly People Nurse's Role |
title_short |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people |
title_full |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people |
title_fullStr |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people |
title_full_unstemmed |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people |
title_sort |
Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people |
author |
Vieira, Chrystiany Plácido de Brito |
author_facet |
Vieira, Chrystiany Plácido de Brito Gomes, Emiliana Bezerra Fialho, Ana Virgínia de Melo Rodrigues, Dafne Paiva Moreira, Thereza Maria Magalhães Queiroz, Maria Veraci Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Emiliana Bezerra Fialho, Ana Virgínia de Melo Rodrigues, Dafne Paiva Moreira, Thereza Maria Magalhães Queiroz, Maria Veraci Oliveira |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Chrystiany Plácido de Brito Gomes, Emiliana Bezerra Fialho, Ana Virgínia de Melo Rodrigues, Dafne Paiva Moreira, Thereza Maria Magalhães Queiroz, Maria Veraci Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cuidadores Anciano Rol del Enfermero Cuidadores Idoso Papel do Profissional de Enfermagem Caregivers Elderly People Nurse's Role |
topic |
Cuidadores Anciano Rol del Enfermero Cuidadores Idoso Papel do Profissional de Enfermagem Caregivers Elderly People Nurse's Role |
description |
Caring for a dependent elderly involves complex and difficult tasks that can be aggravated by the caregiver's lack of training and information and that generate insecurity and fears. This situation can damage the elderly's care and it confirms the need for nursing actions that might improve the caregiver's coping skills, through educational practices. This study contemplates the current practices in health education regarding the elderly informal caregiving and aims to propose an emancipatory educational practice, based on Paulo Freire's model that values and respects cultural values and empirical knowledge. We propose an educational practice grounded in the perspective of the informal caregiver's autonomy, for instance the organization of workshops aiming to stimulate critical conscience and the exchanging of experiences. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41981 https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/plain application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2011) REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2011) REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2011) 2316-9389 1415-2762 reponame:Reme (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Reme (Online) |
collection |
Reme (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
remeufmg@gmail.com |
_version_ |
1797041907621167104 |