Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Chrystiany Plácido de Brito
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Gomes, Emiliana Bezerra, Fialho, Ana Virgínia de Melo, Rodrigues, Dafne Paiva, Moreira, Thereza Maria Magalhães, Queiroz, Maria Veraci Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404
Resumo: Caring for a dependent elderly involves complex and difficult tasks that can be aggravated by the caregiver's lack of training and information and that generate insecurity and fears. This situation can damage the elderly's care and it confirms the need for nursing actions that might improve the caregiver's coping skills, through educational practices. This study contemplates the current practices in health education regarding the elderly informal caregiving and aims to propose an emancipatory educational practice, based on Paulo Freire's model that values and respects cultural values and empirical knowledge. We propose an educational practice grounded in the perspective of the informal caregiver's autonomy, for instance the organization of workshops aiming to stimulate critical conscience and the exchanging of experiences.
id UFMG-27_67639f67aa36a4f0df01d7c61fd0d7cc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50404
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly peoplePráctica educativa para la autonomía del cuidador informal de ancianosPrática educativa para autonomia do cuidador informal de idososCuidadoresAncianoRol del EnfermeroCuidadoresIdosoPapel do Profissional de EnfermagemCaregiversElderly PeopleNurse's RoleCaring for a dependent elderly involves complex and difficult tasks that can be aggravated by the caregiver's lack of training and information and that generate insecurity and fears. This situation can damage the elderly's care and it confirms the need for nursing actions that might improve the caregiver's coping skills, through educational practices. This study contemplates the current practices in health education regarding the elderly informal caregiving and aims to propose an emancipatory educational practice, based on Paulo Freire's model that values and respects cultural values and empirical knowledge. We propose an educational practice grounded in the perspective of the informal caregiver's autonomy, for instance the organization of workshops aiming to stimulate critical conscience and the exchanging of experiences.Cuidar a un anciano dependiente involucra tareas complejas y difíciles que pueden agravarse por la falta de preparación y de información suministrada al cuidador. Surjen entonces la inseguridad y el temor que pueden resultar en perjuicios para la atención del anciano. Esta realidad señala la necesidad de tomar medidas de enfermería para que el cuidador pueda enfrentar mejor esta situación a través de las prácticas educativas. En este estudio se reflexiona sobre las prácticas actuales de educación en salud destinadas a los cuidadores informales de ancianos con el fin de proponer una práctica educativa emancipatoria a la luz de Paulo Freire, que considere y respete los valores culturales y los conocimientos empíricos. Como propuesta de práctica educativa, pensada desde la perspectiva de la libertad del cuidador informal, podrían desarrollarse talleres para estimular la conciencia crítica y, asimismo, brindar la oportunidad de intercambiar experiencias y estimular la autonomía.Cuidar de um idoso dependente envolve tarefas complexas permeadas de dificuldades que podem ser agravadas pela falta de preparo e de informações para o cuidador, gerando insegurança e temores, o que pode trazer prejuízos no cuidado do idoso. Essa realidade demonstra a necessidade de ações de enfermagem que melhorem o enfrentamento do cuidador por meio de práticas educativas. Neste estudo, reflete-se sobre as práticas atuais de educação em saúde voltadas para os cuidadores informais de idosos, propondo uma prática educativa emancipatória à luz de Paulo Freire, que valorize respeite os valores culturais e os conhecimentos empíricos. Como proposta de prática educativa, pensada na perspectiva da liberdade do cuidador informal, pode-se desenvolver oficinas com vista a estimular a consciência crítica, ao mesmo tempo em que se oportuniza a troca de experiências e se estimula a autonomia.Universidade Federal de Minas Gerais2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2011)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2011)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2011)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41981https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41982Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Chrystiany Plácido de BritoGomes, Emiliana BezerraFialho, Ana Virgínia de MeloRodrigues, Dafne PaivaMoreira, Thereza Maria MagalhãesQueiroz, Maria Veraci Oliveira2024-01-24T16:16:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50404Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T16:16:58Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
Práctica educativa para la autonomía del cuidador informal de ancianos
Prática educativa para autonomia do cuidador informal de idosos
title Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
spellingShingle Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
Vieira, Chrystiany Plácido de Brito
Cuidadores
Anciano
Rol del Enfermero
Cuidadores
Idoso
Papel do Profissional de Enfermagem
Caregivers
Elderly People
Nurse's Role
title_short Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
title_full Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
title_fullStr Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
title_full_unstemmed Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
title_sort Educational practice for the autonomy of the informal caregiver of elderly people
author Vieira, Chrystiany Plácido de Brito
author_facet Vieira, Chrystiany Plácido de Brito
Gomes, Emiliana Bezerra
Fialho, Ana Virgínia de Melo
Rodrigues, Dafne Paiva
Moreira, Thereza Maria Magalhães
Queiroz, Maria Veraci Oliveira
author_role author
author2 Gomes, Emiliana Bezerra
Fialho, Ana Virgínia de Melo
Rodrigues, Dafne Paiva
Moreira, Thereza Maria Magalhães
Queiroz, Maria Veraci Oliveira
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Chrystiany Plácido de Brito
Gomes, Emiliana Bezerra
Fialho, Ana Virgínia de Melo
Rodrigues, Dafne Paiva
Moreira, Thereza Maria Magalhães
Queiroz, Maria Veraci Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Cuidadores
Anciano
Rol del Enfermero
Cuidadores
Idoso
Papel do Profissional de Enfermagem
Caregivers
Elderly People
Nurse's Role
topic Cuidadores
Anciano
Rol del Enfermero
Cuidadores
Idoso
Papel do Profissional de Enfermagem
Caregivers
Elderly People
Nurse's Role
description Caring for a dependent elderly involves complex and difficult tasks that can be aggravated by the caregiver's lack of training and information and that generate insecurity and fears. This situation can damage the elderly's care and it confirms the need for nursing actions that might improve the caregiver's coping skills, through educational practices. This study contemplates the current practices in health education regarding the elderly informal caregiving and aims to propose an emancipatory educational practice, based on Paulo Freire's model that values and respects cultural values and empirical knowledge. We propose an educational practice grounded in the perspective of the informal caregiver's autonomy, for instance the organization of workshops aiming to stimulate critical conscience and the exchanging of experiences.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41981
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50404/41982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2011)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2011)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2011)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041907621167104