Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857 |
Resumo: | The intention was to describe the running of workshops with a group of institutionalized adolescents, seeking to understand their feelings in their relation with drugs. Socio-poetics was used as the theoretical and methodological framework. We held eight workshops for sensitivity and creativity: one for planning and decision making with the research group, four to produce data, two to analyze indicators and one to restitute these. We considered that the group provided learning among the co-researchers, with an opportunity to learn with each other, recover self-esteem through self-discovery, talk about their life and feelings towards drugs and a therapeutic opportunity. |
id |
UFMG-27_706eb92c4aadd0c5b7f7613d37ed3bf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/50857 |
network_acronym_str |
UFMG-27 |
network_name_str |
Reme (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescentsTalleres de sensibilidad y creatividad con grupos de jóvenes institucionalizadosOficinas de sensibilidade e criatividade com um grupo de adolescentes institucionalizadosInstitutionalized AdolescentGroup PracticeDrug AbuseNursing ResearchCoordination of GroupsJóvenes InstitucionalizadosPráctica de GrupoDependencia de DrogasInvestigación en EnfermeríaCoordinación de GruposAdolescente institucionalizadoPrática de grupoDependência de drogasPesquisa em enfermagemCoordenação de gruposThe intention was to describe the running of workshops with a group of institutionalized adolescents, seeking to understand their feelings in their relation with drugs. Socio-poetics was used as the theoretical and methodological framework. We held eight workshops for sensitivity and creativity: one for planning and decision making with the research group, four to produce data, two to analyze indicators and one to restitute these. We considered that the group provided learning among the co-researchers, with an opportunity to learn with each other, recover self-esteem through self-discovery, talk about their life and feelings towards drugs and a therapeutic opportunity.El objetivo del presente estudio es describir la coordinación de talleres llevados a cabo con un grupo de jóvenes institucionalizados buscando captar lo que sienten con respecto a su relación con las drogas. Utilizamos el referente teórico y metodológico de la sociopoética. Realizamos ocho talleres de sensibilidad y creatividad, uno de planificación y toma de decisiones con el grupo investigador, cuatro de producción de datos, dos de análisis de indicadores y uno de restitución. Consideramos que el grupo propicia el aprendizaje entre los coinvestigadores, con oportunidades de aprender unos con los otros, de rescatar el amor propio, descubrirse a sí mismos, hablar de sus vidas y sentimientos ante las drogas y un espacio terapéutico.Objetivamos descrever a coordenação de oficinas realizadas com um grupo de adolescentes institucionalizados, buscando apreender os sentimentos dos adolescentes, quanto à sua relação com as drogas. Usamos o referencial teórico-metodológico da sociopoética. Realizamos oito oficinas de sensibilidade e criatividade - uma de planejamento e tomada de decisões com o grupo-pesquisador, quatro de produção de dados, duas de análise de indicadores e uma de restituição destes. Consideramos que o grupo propiciou aprendizado entre co-pesquisadores, com oportunidade de aprenderem uns com os outros, resgatarem a auto-estima, fazerem a autodescoberta, falarem de suas vidas e sentimentos quanto às drogas e um espaço terapêutico.Universidade Federal de Minas Gerais2005-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 1 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 1 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 1 (2005)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42874https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42875Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Leila Memória PaivaBraga, Violante Augusta Batista2024-01-25T12:29:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50857Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T12:29:36Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents Talleres de sensibilidad y creatividad con grupos de jóvenes institucionalizados Oficinas de sensibilidade e criatividade com um grupo de adolescentes institucionalizados |
title |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents |
spellingShingle |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents Moraes, Leila Memória Paiva Institutionalized Adolescent Group Practice Drug Abuse Nursing Research Coordination of Groups Jóvenes Institucionalizados Práctica de Grupo Dependencia de Drogas Investigación en Enfermería Coordinación de Grupos Adolescente institucionalizado Prática de grupo Dependência de drogas Pesquisa em enfermagem Coordenação de grupos |
title_short |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents |
title_full |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents |
title_fullStr |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents |
title_full_unstemmed |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents |
title_sort |
Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents |
author |
Moraes, Leila Memória Paiva |
author_facet |
Moraes, Leila Memória Paiva Braga, Violante Augusta Batista |
author_role |
author |
author2 |
Braga, Violante Augusta Batista |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Leila Memória Paiva Braga, Violante Augusta Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Institutionalized Adolescent Group Practice Drug Abuse Nursing Research Coordination of Groups Jóvenes Institucionalizados Práctica de Grupo Dependencia de Drogas Investigación en Enfermería Coordinación de Grupos Adolescente institucionalizado Prática de grupo Dependência de drogas Pesquisa em enfermagem Coordenação de grupos |
topic |
Institutionalized Adolescent Group Practice Drug Abuse Nursing Research Coordination of Groups Jóvenes Institucionalizados Práctica de Grupo Dependencia de Drogas Investigación en Enfermería Coordinación de Grupos Adolescente institucionalizado Prática de grupo Dependência de drogas Pesquisa em enfermagem Coordenação de grupos |
description |
The intention was to describe the running of workshops with a group of institutionalized adolescents, seeking to understand their feelings in their relation with drugs. Socio-poetics was used as the theoretical and methodological framework. We held eight workshops for sensitivity and creativity: one for planning and decision making with the research group, four to produce data, two to analyze indicators and one to restitute these. We considered that the group provided learning among the co-researchers, with an opportunity to learn with each other, recover self-esteem through self-discovery, talk about their life and feelings towards drugs and a therapeutic opportunity. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42874 https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42875 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/plain application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 1 (2005) REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 1 (2005) REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 1 (2005) 2316-9389 1415-2762 reponame:Reme (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Reme (Online) |
collection |
Reme (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
remeufmg@gmail.com |
_version_ |
1797041910913695744 |