Review and applicability of a software for the systematization of nursing education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Caroline Rodrigues de
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Tadeu, Luiza Ferreira Ribeiro, Dutra, Izabela Rocha, Alvarenga, Andreza Werli, Carvalho, Wilson de Souza, Oliveira, Andréa Gazzinelli de, Ercole, Flávia Falci, Chianca, Tânia Couto Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552
Resumo: This is a cross-sectional study that aims to review the concepts of a software used for the systematization of nursing assistance and to assess its applicability for the nursing undergraduate education. After one year of use, 53 students from the nursing graduation program performed a conceptual review of the components of the software SAE SerSaúde. The software was evaluated according to criteria such as level of difficulty to handle the framework, necessity of help and assistance to use it. A questionnaire with open and closed questions was applied. Descriptive statistics were used for data analysis. The software was considered good for learning and most part of the students had a positive opinion about it. The objectives were achieved and the software SAE SerSaúde was considered a good technological tool that contributes to the systematization of nursing care.
id UFMG-27_7a033c3629bcee0f727da55d9217ac53
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50552
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Review and applicability of a software for the systematization of nursing educationRevisión y aplicabilidad de un software para sistematizar los cuidados en la enseñanza de enfermeríaRevisão e aplicabilidade de um software de sistematização da assistência no ensino de enfermagemValidación de Programas de ComputaciónProgramas InformáticosProcesos de EnfermeríaRegistros de EnfermeríaTecnología EducacionalEducación en EnfermeríaValidação de Programas de ComputadorProcessos de EnfermagemRegistros de EnfermagemTecnologia EducacionalEducação em EnfermagemSoftware ValidationNursing ProcessNursing RecordsEducational TechnologyEducation NursingThis is a cross-sectional study that aims to review the concepts of a software used for the systematization of nursing assistance and to assess its applicability for the nursing undergraduate education. After one year of use, 53 students from the nursing graduation program performed a conceptual review of the components of the software SAE SerSaúde. The software was evaluated according to criteria such as level of difficulty to handle the framework, necessity of help and assistance to use it. A questionnaire with open and closed questions was applied. Descriptive statistics were used for data analysis. The software was considered good for learning and most part of the students had a positive opinion about it. The objectives were achieved and the software SAE SerSaúde was considered a good technological tool that contributes to the systematization of nursing care.Estudio descriptivo transversal con miras a analizar los conceptos incluidos en un software de sistematización de la atención de enfermería (SAE) y evaluar su aplicabilidad en la enseñanza de enfermería. Se efectuó la revisión conceptual de los componentes del software Sae SerSaúde después de haber sido utilizado por 53 alumnos del curso de grado en Enfermería en dos semestres consecutivos. Se realizaron dos intervenciones: una en el software, con inclusión de recursos tecnológicos para mejorarlo y otra con los alumnos para capacitarlos. El software fue evaluado según ciertos criterios, tales como nivel de dificultad para manejarlo, fundamentos teóricos, necesidad de ayuda para usarlo y su contribución a la sistematización de los cuidados de enfermería. Se aplicó un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas y los datos se analizaron con estadísticas descriptivas. La opinión de los alumnos sobre el software fue positiva, adecuado para la enseñanza y que se trata de un recurso tecnológico que contribuye a la implementación de la SAE.O objetivo com este estudo descritivo transversal foi revisar conceitualmente um software de Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE), bem como avaliar sua aplicabilidade no ensino de enfermagem. Fez-se a revisão conceitual dos componentes do software SAE SerSaúde após terem sido utilizados por 53 alunos do curso de graduação em enfermagem de dois semestres consecutivos. Foram realizadas intervenções, sendo uma no software, com a inclusão de recursos tecnológicos para seu melhoramento, e outra com os alunos para treinamento. O software foi avaliado de acordo com critérios como nível de dificuldade no manuseio, fundamentação teórica, necessidade de auxílio para utilização e contribuição deste para a SAE, por meio de um questionário com perguntas abertas e fechadas. Os dados foram coletados por meio de estatística descritiva. Os alunos consideraram o software adequado para o ensino e apresentaram opinião positiva, considerando-o como um recurso tecnológico que contribui para a implementação da SAE.Universidade Federal de Minas Gerais2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 No. 2 (2009)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 Núm. 2 (2009)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 13 n. 2 (2009)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552/42277https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552/42278Copyright (c) 2009 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Caroline Rodrigues deTadeu, Luiza Ferreira RibeiroDutra, Izabela RochaAlvarenga, Andreza WerliCarvalho, Wilson de SouzaOliveira, Andréa Gazzinelli deErcole, Flávia FalciChianca, Tânia Couto Machado2024-01-24T17:48:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50552Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T17:48:02Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
Revisión y aplicabilidad de un software para sistematizar los cuidados en la enseñanza de enfermería
Revisão e aplicabilidade de um software de sistematização da assistência no ensino de enfermagem
title Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
spellingShingle Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
Andrade, Caroline Rodrigues de
Validación de Programas de Computación
Programas Informáticos
Procesos de Enfermería
Registros de Enfermería
Tecnología Educacional
Educación en Enfermería
Validação de Programas de Computador
Processos de Enfermagem
Registros de Enfermagem
Tecnologia Educacional
Educação em Enfermagem
Software Validation
Nursing Process
Nursing Records
Educational Technology
Education Nursing
title_short Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
title_full Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
title_fullStr Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
title_full_unstemmed Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
title_sort Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
author Andrade, Caroline Rodrigues de
author_facet Andrade, Caroline Rodrigues de
Tadeu, Luiza Ferreira Ribeiro
Dutra, Izabela Rocha
Alvarenga, Andreza Werli
Carvalho, Wilson de Souza
Oliveira, Andréa Gazzinelli de
Ercole, Flávia Falci
Chianca, Tânia Couto Machado
author_role author
author2 Tadeu, Luiza Ferreira Ribeiro
Dutra, Izabela Rocha
Alvarenga, Andreza Werli
Carvalho, Wilson de Souza
Oliveira, Andréa Gazzinelli de
Ercole, Flávia Falci
Chianca, Tânia Couto Machado
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Caroline Rodrigues de
Tadeu, Luiza Ferreira Ribeiro
Dutra, Izabela Rocha
Alvarenga, Andreza Werli
Carvalho, Wilson de Souza
Oliveira, Andréa Gazzinelli de
Ercole, Flávia Falci
Chianca, Tânia Couto Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Validación de Programas de Computación
Programas Informáticos
Procesos de Enfermería
Registros de Enfermería
Tecnología Educacional
Educación en Enfermería
Validação de Programas de Computador
Processos de Enfermagem
Registros de Enfermagem
Tecnologia Educacional
Educação em Enfermagem
Software Validation
Nursing Process
Nursing Records
Educational Technology
Education Nursing
topic Validación de Programas de Computación
Programas Informáticos
Procesos de Enfermería
Registros de Enfermería
Tecnología Educacional
Educación en Enfermería
Validação de Programas de Computador
Processos de Enfermagem
Registros de Enfermagem
Tecnologia Educacional
Educação em Enfermagem
Software Validation
Nursing Process
Nursing Records
Educational Technology
Education Nursing
description This is a cross-sectional study that aims to review the concepts of a software used for the systematization of nursing assistance and to assess its applicability for the nursing undergraduate education. After one year of use, 53 students from the nursing graduation program performed a conceptual review of the components of the software SAE SerSaúde. The software was evaluated according to criteria such as level of difficulty to handle the framework, necessity of help and assistance to use it. A questionnaire with open and closed questions was applied. Descriptive statistics were used for data analysis. The software was considered good for learning and most part of the students had a positive opinion about it. The objectives were achieved and the software SAE SerSaúde was considered a good technological tool that contributes to the systematization of nursing care.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552/42277
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552/42278
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 No. 2 (2009)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 Núm. 2 (2009)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 13 n. 2 (2009)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041908967538688