Review and applicability of a software for the systematization of nursing education
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552 |
Resumo: | This is a cross-sectional study that aims to review the concepts of a software used for the systematization of nursing assistance and to assess its applicability for the nursing undergraduate education. After one year of use, 53 students from the nursing graduation program performed a conceptual review of the components of the software SAE SerSaúde. The software was evaluated according to criteria such as level of difficulty to handle the framework, necessity of help and assistance to use it. A questionnaire with open and closed questions was applied. Descriptive statistics were used for data analysis. The software was considered good for learning and most part of the students had a positive opinion about it. The objectives were achieved and the software SAE SerSaúde was considered a good technological tool that contributes to the systematization of nursing care. |
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Review and applicability of a software for the systematization of nursing educationRevisión y aplicabilidad de un software para sistematizar los cuidados en la enseñanza de enfermeríaRevisão e aplicabilidade de um software de sistematização da assistência no ensino de enfermagemValidación de Programas de ComputaciónProgramas InformáticosProcesos de EnfermeríaRegistros de EnfermeríaTecnología EducacionalEducación en EnfermeríaValidação de Programas de ComputadorProcessos de EnfermagemRegistros de EnfermagemTecnologia EducacionalEducação em EnfermagemSoftware ValidationNursing ProcessNursing RecordsEducational TechnologyEducation NursingThis is a cross-sectional study that aims to review the concepts of a software used for the systematization of nursing assistance and to assess its applicability for the nursing undergraduate education. After one year of use, 53 students from the nursing graduation program performed a conceptual review of the components of the software SAE SerSaúde. The software was evaluated according to criteria such as level of difficulty to handle the framework, necessity of help and assistance to use it. A questionnaire with open and closed questions was applied. Descriptive statistics were used for data analysis. The software was considered good for learning and most part of the students had a positive opinion about it. The objectives were achieved and the software SAE SerSaúde was considered a good technological tool that contributes to the systematization of nursing care.Estudio descriptivo transversal con miras a analizar los conceptos incluidos en un software de sistematización de la atención de enfermería (SAE) y evaluar su aplicabilidad en la enseñanza de enfermería. Se efectuó la revisión conceptual de los componentes del software Sae SerSaúde después de haber sido utilizado por 53 alumnos del curso de grado en Enfermería en dos semestres consecutivos. Se realizaron dos intervenciones: una en el software, con inclusión de recursos tecnológicos para mejorarlo y otra con los alumnos para capacitarlos. El software fue evaluado según ciertos criterios, tales como nivel de dificultad para manejarlo, fundamentos teóricos, necesidad de ayuda para usarlo y su contribución a la sistematización de los cuidados de enfermería. Se aplicó un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas y los datos se analizaron con estadísticas descriptivas. La opinión de los alumnos sobre el software fue positiva, adecuado para la enseñanza y que se trata de un recurso tecnológico que contribuye a la implementación de la SAE.O objetivo com este estudo descritivo transversal foi revisar conceitualmente um software de Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE), bem como avaliar sua aplicabilidade no ensino de enfermagem. Fez-se a revisão conceitual dos componentes do software SAE SerSaúde após terem sido utilizados por 53 alunos do curso de graduação em enfermagem de dois semestres consecutivos. Foram realizadas intervenções, sendo uma no software, com a inclusão de recursos tecnológicos para seu melhoramento, e outra com os alunos para treinamento. O software foi avaliado de acordo com critérios como nível de dificuldade no manuseio, fundamentação teórica, necessidade de auxílio para utilização e contribuição deste para a SAE, por meio de um questionário com perguntas abertas e fechadas. Os dados foram coletados por meio de estatística descritiva. Os alunos consideraram o software adequado para o ensino e apresentaram opinião positiva, considerando-o como um recurso tecnológico que contribui para a implementação da SAE.Universidade Federal de Minas Gerais2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 No. 2 (2009)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 Núm. 2 (2009)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 13 n. 2 (2009)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552/42277https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50552/42278Copyright (c) 2009 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Caroline Rodrigues deTadeu, Luiza Ferreira RibeiroDutra, Izabela RochaAlvarenga, Andreza WerliCarvalho, Wilson de SouzaOliveira, Andréa Gazzinelli deErcole, Flávia FalciChianca, Tânia Couto Machado2024-01-24T17:48:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50552Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T17:48:02Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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