Nursing care in view of complex thinking: integrative literature review
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49609 |
Resumo: | The present study is an integrative literature review aimed at comprehending the contribution of complexity theory to the construction of knowledge on nursing care. The studies were collected in LILACS, MEDLINE, and CINAHL, from the descriptor 'nursing care' and the term 'complexity' and their equivalent terms in Portuguese. The analysis yielded three themes: unveiling the times and scenarios of complex care nursing, emphasizing the principles and characteristics of complex thinking in nursing care, and training for nursing care in the context of complexity. The contexts of care have been constructed from contradictions, uncertainties, clutter, and organization in such a way that complex thinking permeates nursing care, beginning with the initial period of training. It can therefore be concluded that the importance of building the knowledge developed in the context of nursing care demonstrates that complex thinking is an emerging paradigm in health and nursing and is essential to the growth of care organizations. |
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Nursing care in view of complex thinking: integrative literature reviewCuidados de enfermería desde la perspectiva del pensamiento complejo: revisión integradora de la literaturaCuidado de enfermagem na perspectiva do pensamento complexo: revisão integrativa de literaturaEnfermagemCuidados de EnfermagemConhecimentoPadrão de CuidadoAssistência à SaúdeEnfermeríaCuidados de EnfermeríaConocimientoNivel de AtenciónPrestación de Atención de SaludNursingNursing CareKnowledgeStandard of CareDelivery of Health CareThe present study is an integrative literature review aimed at comprehending the contribution of complexity theory to the construction of knowledge on nursing care. The studies were collected in LILACS, MEDLINE, and CINAHL, from the descriptor 'nursing care' and the term 'complexity' and their equivalent terms in Portuguese. The analysis yielded three themes: unveiling the times and scenarios of complex care nursing, emphasizing the principles and characteristics of complex thinking in nursing care, and training for nursing care in the context of complexity. The contexts of care have been constructed from contradictions, uncertainties, clutter, and organization in such a way that complex thinking permeates nursing care, beginning with the initial period of training. It can therefore be concluded that the importance of building the knowledge developed in the context of nursing care demonstrates that complex thinking is an emerging paradigm in health and nursing and is essential to the growth of care organizations.Revisión integradora de la literatura con miras a conocer la contribución de la teoría de la complejidad en la construcción del conocimiento sobre los cuidados de enfermería. Los artículos fueron recogidos en LILACS, MEDLINE y CINAHL, mediante el descriptor "atención de enfermería "y la palabra "complejidad"y sus equivalentes en inglés. Del análisis surgieron tres temas: revelando los tiempos y escenarios de la atención compleja de enfermería; destacando los principios y características del pensamiento complejo en la atención de enfermería, y capacitación para la atención de enfermería dentro del contexto de la complejidad. Los contextos de la atención se construyen a partir de contradicciones, incertidumbres, desorganización y organización para que el pensamiento complejo impregne los cuidados de enfermería desde el período de laformación. Se concluye que la importancia de la construcción del conocimiento desarrollado dentro del contexto de la atención de enfermería demuestra que el pensamiento complejo es un nuevo paradigma para la salud y para la enfermería, esencial para el crecimiento de las organizaciones de atención de la salud.Revisão integrativa de literatura que objetivou conhecer a contribuição da Teoria da Complexidade para a construção do conhecimento sobre o cuidado de enfermagem. Os estudos foram coletados nas bases LILACS, MEDLINE e CINAHL, a partir do descritor "cuidados de enfermagem" e do termo "complexidade" e seus correspondentes em inglês. A análise originou três categorias temáticas: desvelando os tempos e cenários do cuidado complexo de enfermagem; enfatizando os princípios e características do pensamento complexo no cuidado de enfermagem; e a formação para o cuidado de enfermagem no contexto da complexidade. Os contextos do cuidado são construídos a partir das contradições, incertezas, desorganização e organização, de forma que o pensamento complexo permeia o cuidado de enfermagem, desde o período de formação profissional. Conclui-se que a importância da construção do conhecimento desenvolvido no contexto do cuidado de enfermagem demonstra que o pensamento complexo é um paradigma emergente na saúde e na enfermagem indispensável para o crescimento das organizações de cuidado.Universidade Federal de Minas Gerais2015-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/4960910.5935/1415-2762.20150015REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 1 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 1 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 1 (2015)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49609/39789https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49609/39790https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49609/39791Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria Cláudia Medeiros Dantas de RubimKoerich, CintiaRibeiro, Janara CarolineMeirellles, Betina Horner SchlindweinMelo, Ana Lúcia Schaefer Ferreira de2024-01-22T19:17:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/49609Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-22T19:17:05Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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