Professional nursing education: needs, challenges and directions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lessmann, Juliana Cristina
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Lanzoni, Gabriela Marcellino de Melo, Gubert, Edilmara, Mendes, Paula Xavier Gums, Prado, Marta Lenise do, Backes, Vânia Marli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333
Resumo: Professional education is a very important strategic element for the construction of citizenship and for the fortification of the bases of professional nursing regarding the new demands of the profession. It is a qualitative study that aims at carrying out an Integrative Literature Review of researches developed from 1998 to 2008 on Professional Nursing Education, identifying and discussing directions for the practice. The selected publications evidenced three main themes: Professional education as a necessity; Professional Education as a challenge; Directions for professional nursing education. The publications indicate that nursing experience the demands of professional transformation. However, there are confrontations related to the integration between theory and practice through the association of science, practical skills and empirical experiences. In this context, education becomes a daily and revolutionizing practice of the professional performance.
id UFMG-27_f51d4585d6a6bc2387a522ced2c19d50
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50333
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Professional nursing education: needs, challenges and directionsEducación profesional en enfermería: necesidades, desafíos y rumbosEducação profissional em enfermagem: necessidades, desafios e rumosNursingVocational EducationNursing EducationNursing Education ResearchEnfermeríaEducación ProfesionalEducación en EnfermeríaInvestigación en Educación de EnfermeríaEnfermagemEducação ProfissionalizanteEducação em EnfermagemPesquisa em Educação de EnfermagemProfessional education is a very important strategic element for the construction of citizenship and for the fortification of the bases of professional nursing regarding the new demands of the profession. It is a qualitative study that aims at carrying out an Integrative Literature Review of researches developed from 1998 to 2008 on Professional Nursing Education, identifying and discussing directions for the practice. The selected publications evidenced three main themes: Professional education as a necessity; Professional Education as a challenge; Directions for professional nursing education. The publications indicate that nursing experience the demands of professional transformation. However, there are confrontations related to the integration between theory and practice through the association of science, practical skills and empirical experiences. In this context, education becomes a daily and revolutionizing practice of the professional performance.La educación profesional se reviste de importancia como elemento estratégico para la construcción de la ciudadanía y del fortalecimiento de las bases profesionales de enfermería frente a las nuevas demandas de la profesión. Se trata de un estudio con enfoque cualitativo, teniendo como objetivo realizar una Revisión Integradora de la Literatura sobre investigaciones desarrolladas entre 1998 y 2008 sobre Educación Profesional en Enfermería, evidenciando y discutiendo directivas para la práctica. De las publicaciones seleccionadas surgieron tres temas: Educación profesional como necesidad, Educación profesional como desafío y Rumbos para la educación profesional en enfermería. Las publicaciones apuntan que la enfermería vivencia las demandas de transformación profesional. Sin embargo, persisten enfrentamientos en cuanto a la integración entre el saber y la práctica con la asociación de la ciencia, las aptitudes prácticas y las experiencias empíricas. En este contexto, la educación se convierte en una práctica diaria y revolucionaria de la actuación profesional.A educação profissional reveste-se de importância como elemento estratégico para a construção da cidadania e do fortalecimento das bases profissionais da enfermagem diante das novas demandas da profissão. Trata-se de um estudo com abordagem qualitativa, tendo como objetivo realizar uma revisão integrativa de literatura das pesquisas desenvolvidas no período entre 1998 e 2008 sobre educação profissional em enfermagem, evidenciando e discutindo os direcionamentos para a prática. Das publicações selecionadas, foram evidenciadas três temáticas: "Educação profissional como necessidade", "Educação profissional como desafio" e "Rumos para a educação profissional em enfermagem". As publicações apontam que a enfermagem vivencia as demandas de transformação profissional, porém existem enfrentamentos relacionados à integração entre o saber e o fazer com a aproximação da ciência, das aptidões práticas e das vivências empíricas, em que a educação se torna cotidiana e transformadora da atuação profissional.Universidade Federal de Minas Gerais2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 No. 1 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 1 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 16 n. 1 (2012)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333/41841https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333/41842Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessLessmann, Juliana CristinaLanzoni, Gabriela Marcellino de MeloGubert, EdilmaraMendes, Paula Xavier GumsPrado, Marta Lenise doBackes, Vânia Marli2024-01-24T14:52:25Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50333Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T14:52:25Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional nursing education: needs, challenges and directions
Educación profesional en enfermería: necesidades, desafíos y rumbos
Educação profissional em enfermagem: necessidades, desafios e rumos
title Professional nursing education: needs, challenges and directions
spellingShingle Professional nursing education: needs, challenges and directions
Lessmann, Juliana Cristina
Nursing
Vocational Education
Nursing Education
Nursing Education Research
Enfermería
Educación Profesional
Educación en Enfermería
Investigación en Educación de Enfermería
Enfermagem
Educação Profissionalizante
Educação em Enfermagem
Pesquisa em Educação de Enfermagem
title_short Professional nursing education: needs, challenges and directions
title_full Professional nursing education: needs, challenges and directions
title_fullStr Professional nursing education: needs, challenges and directions
title_full_unstemmed Professional nursing education: needs, challenges and directions
title_sort Professional nursing education: needs, challenges and directions
author Lessmann, Juliana Cristina
author_facet Lessmann, Juliana Cristina
Lanzoni, Gabriela Marcellino de Melo
Gubert, Edilmara
Mendes, Paula Xavier Gums
Prado, Marta Lenise do
Backes, Vânia Marli
author_role author
author2 Lanzoni, Gabriela Marcellino de Melo
Gubert, Edilmara
Mendes, Paula Xavier Gums
Prado, Marta Lenise do
Backes, Vânia Marli
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lessmann, Juliana Cristina
Lanzoni, Gabriela Marcellino de Melo
Gubert, Edilmara
Mendes, Paula Xavier Gums
Prado, Marta Lenise do
Backes, Vânia Marli
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Vocational Education
Nursing Education
Nursing Education Research
Enfermería
Educación Profesional
Educación en Enfermería
Investigación en Educación de Enfermería
Enfermagem
Educação Profissionalizante
Educação em Enfermagem
Pesquisa em Educação de Enfermagem
topic Nursing
Vocational Education
Nursing Education
Nursing Education Research
Enfermería
Educación Profesional
Educación en Enfermería
Investigación en Educación de Enfermería
Enfermagem
Educação Profissionalizante
Educação em Enfermagem
Pesquisa em Educação de Enfermagem
description Professional education is a very important strategic element for the construction of citizenship and for the fortification of the bases of professional nursing regarding the new demands of the profession. It is a qualitative study that aims at carrying out an Integrative Literature Review of researches developed from 1998 to 2008 on Professional Nursing Education, identifying and discussing directions for the practice. The selected publications evidenced three main themes: Professional education as a necessity; Professional Education as a challenge; Directions for professional nursing education. The publications indicate that nursing experience the demands of professional transformation. However, there are confrontations related to the integration between theory and practice through the association of science, practical skills and empirical experiences. In this context, education becomes a daily and revolutionizing practice of the professional performance.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333/41841
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50333/41842
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 No. 1 (2012)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 1 (2012)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 16 n. 1 (2012)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041907375800320