Professional autonomy and nursing care systematization: the nurses' perception

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Fernanda de Oliveira Florentino dos
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Montezeli, Juliana Helena, Peres, Aida Maris
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50309
Resumo: This study aims at verifying nurses' perception of professional autonomy and the Systematization of Nursing Assistance (in Portuguese, SAE) in a hospital. It is a qualitative and descriptive research. Data was collected by a focus group in the second half of 2007 at a mid-sized private hospital in Curitiba-PR., and analyzed according to thematic analysis. Fifteen nurses working at inpatient units took part in the study. Three categories emerged: SAE as an instrument to reach autonomy; Queries on SAE as an instrument in order to reach autonomy; and Knowledge and decision making to attain autonomy. The participants considered the knowledge afforded by SAE as a motivation to achieve professional autonomy. The present study encourages reflections on the empowerment and more visibility of nursing actions.
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spelling Professional autonomy and nursing care systematization: the nurses' perceptionAutonomía profesional y sistematización de la atención de enfermería: percepción de los enfermerosAutonomia profissional e sistematização da assistência de enfermagem: percepção de enfermeirosEnfermeríaPráctica profesionalAutonomía profesionalPlanificación de la atención del pacienteEnfermagemPrática profissionalAutonomia profissionalPlanejamento de assistência ao pacienteNursingProfessional PracticeProfessional AutonomyPatient Care PlanningThis study aims at verifying nurses' perception of professional autonomy and the Systematization of Nursing Assistance (in Portuguese, SAE) in a hospital. It is a qualitative and descriptive research. Data was collected by a focus group in the second half of 2007 at a mid-sized private hospital in Curitiba-PR., and analyzed according to thematic analysis. Fifteen nurses working at inpatient units took part in the study. Three categories emerged: SAE as an instrument to reach autonomy; Queries on SAE as an instrument in order to reach autonomy; and Knowledge and decision making to attain autonomy. The participants considered the knowledge afforded by SAE as a motivation to achieve professional autonomy. The present study encourages reflections on the empowerment and more visibility of nursing actions.El presente estudio busca analizar la percepción de los enfermeros sobre la autonomía profesional y el uso del programa Sistematización de la Atención de Enfermería (SAE) en un hospital mediano de Curitiba. Se trata de una investigación cualitativa descriptiva con datos recogidos por el grupo focal durante el segundo semestre de 2007. Quince enfermeros de las unidades de hospitalización participaron en el estudio. Del análisis temático emergieron tres categorías: SAE como instrumento para conquistar autonomía; Cuestionamientos sobre el SAE como instrumento para la autonomía y Conocimiento y para la toma de decisión para la autonomía. Los participantes consideran que el SAE propicia conocimiento que ayuda a concretar la autonomía profesional. El estudio lleva a reflexionar sobre el empoderamiento y mayor visibilidad de las acciones de los enfermeros.O objetivo com esta pesquisa foi verificar a percepção dos enfermeiros sobre a autonomia profissional e a utilização da Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE) em uma instituição hospitalar. Trata-se de uma pesquisa qualitativa descritiva, cujos dados foram coletados por grupo focal, no segundo semestre de 2007, em um hospital privado de médio porte de Curitiba-PR, com 15 enfermeiros de unidades de internação e tratados pela análise temática. Emergiram três categorias: SAE como instrumento para conquistar autonomia; Questionamentos sobre SAE como instrumento para a autonomia; e Conhecimento e tomada de decisão para a autonomia. Os participantes consideraram o conhecimento propiciado pela SAE como impulso para concretizar a autonomia profissional. O estudo favorece reflexões para a atuação do enfermeiro de maneira mais empoderada e com maior visibilidade.Universidade Federal de Minas Gerais2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50309REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 No. 2 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 2 (2012)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 16 n. 2 (2012)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50309/41795https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50309/41796Copyright (c) 2012 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fernanda de Oliveira Florentino dosMontezeli, Juliana HelenaPeres, Aida Maris2024-01-24T14:29:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50309Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T14:29:18Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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