What is academic freedom?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Laura Gandra Laudares
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências do Estado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e39319
Resumo: Throughout the last years academic freedom has been the target of many disputes. This does not happen by chance, considering that teaching and researching are fundamental to the formation of the democratic debate and to the pursuit of knowledge. All this scenary makes academic freedom particularly fragile. The work aimed to study it in detail, dividing it into: the student's freedom regarding the teacher; teacher autonomy considering the institution; teacher autonomy considering the government; and, finally, freedom and autonomy of the institution itself considering the government. When thinking about defense mechanisms for Academic Freedom, it is first necessary to question until what extent it intertwines with Freedom of Expression, and whether the protection of the latter is enough to protect the former. In the study of administrative investigations, it was discovered that Academic Freedom has a broader concept than Freedom of Expression, as it involves, among others, administrative and researching aspects. The delimitation of this freedom involves differences in intramural and extramural discourses, in addition to ethical behavior standards. It is also necessary to understand that educational autonomy goes through administrative and financial aspects. Finally, we understand that costs on education is nothing more than true investments in the future of the country.
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When thinking about defense mechanisms for Academic Freedom, it is first necessary to question until what extent it intertwines with Freedom of Expression, and whether the protection of the latter is enough to protect the former. In the study of administrative investigations, it was discovered that Academic Freedom has a broader concept than Freedom of Expression, as it involves, among others, administrative and researching aspects. The delimitation of this freedom involves differences in intramural and extramural discourses, in addition to ethical behavior standards. It is also necessary to understand that educational autonomy goes through administrative and financial aspects. Finally, we understand that costs on education is nothing more than true investments in the future of the country.En los últimos años, la libertad de cátedra ha sido objeto de grandes disputas. Esto no sucede por casualidad, al fin y al cabo, la docencia y la investigación son piezas fundamentales para la formación del debate democrático y para la búsqueda del conocimiento. Todo este escenario hace que la Libertad Académica sea particularmente frágil. El trabajo tuvo como objetivo estudiarla en detalle, dividiéndola en: la libertad del alumno delante del maestro; la autonomía docente frente a la institución; autonomía docente frente al gobierno; y, finalmente, la libertad y autonomía de la propia institución frente al gobierno. Al pensar en los mecanismos de defensa de la Libertad Académica, primero es necesario cuestionarse en qué medida se entrelaza con la Libertad de Expresión, y si la protección de esta última es suficiente para proteger a la primera. Durante las investigaciones se concluyó que la Libertad Académica tiene facetas más amplias que la Libertad de Expresión, pues involucra aspectos administrativos, de investigación, entre otros. La delimitación de esta Libertad implica diferencias en los discursos académicos intramuros y extramuros, además de normas de comportamiento ético. También es necesario entender, finalmente, que la autonomía educativa involucra aspectos administrativos y financieros y que las expensas con educación no son más que verdaderas inversiones en el futuro del país.Ao longo dos últimos anos, a liberdade acadêmica vem sendo alvo de grandes disputas, isto não ocorre por acaso, afinal, o ensino e a pesquisa são partes fundamentais para a formação do debate democrático e para a busca do conhecimento. Todo este cenário torna a liberdade acadêmica particularmente frágil. O trabalho visou estudá-la de maneira pormenorizada, dividindo-a em: a liberdade do aluno frente ao docente; autonomia do professor frente à instituição; autonomia do professor frente ao governo e, por fim, liberdade e autonomia da própria instituição frente ao governo. Ao pensarmos em mecanismos de defesa para a liberdade acadêmica, primeiro é preciso questionar até que ponto ela se entrelaça com a liberdade de expressão, e se a proteção desta basta para proteger aquela. No decorrer das investigações, concluiu-se que a liberdade acadêmica tem facetas mais amplas do que a liberdade de expressão, pois envolve aspectos administrativos e de pesquisa, dentre outros. A delimitação desta liberdade passa por diferenças dos discursos acadêmico intramural e extramural, além dos padrões de comportamentos éticos. É necessário compreender também que a autonomia educacional passa por aspectos administrativos e financeiros. Compreendamos, por fim, que os gastos com ensino nada mais são do que verdadeiros investimentos no futuro do país.Universidade Federal de Minas Gerais2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e3931910.35699/2525-8036.2022.39319Revista de Ciências do Estado; Vol. 7 No. 1 (2022): Retorno ao político: o embate entre razão e paixão na democracia; 1 - 19Revista de Ciências do Estado; Vol. 7 Núm. 1 (2022): Retorno ao político: o embate entre razão e paixão na democracia; 1 - 19Revista de Ciências do Estado; v. 7 n. 1 (2022): Retorno ao político: o embate entre razão e paixão na democracia; 1 - 192525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e39319/e39319Copyright (c) 2022 Laura Gandra Laudares Fonsecahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Laura Gandra Laudares2023-07-17T15:18:25Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39319Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-07-17T15:18:25Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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