From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências do Estado (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034 |
Resumo: | This article aims to highlight the continuous actuality in the works of Debret. Born in France, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) has as his mentor and teacher the Neoclassical master Jacques-Louis David (1748-1825). After integrating the body of artists in the Napoleonic court, Debret takes part of what we know as “Missão Artística Francesa” and he lived for fifteen years in the tropics performing all kinds of painting amid the Rio de Janeiro nineteenth-century scene. Almost two hundred years have passed since the accomplishment of his first aquarelle made in Brazil and his work is still present today being reproduced and used in various ways, such as in the illustration of a 1888 hair tonic label and a 1996 spirits label. |
id |
UFMG-28_fc258535f6648532f61cae25a3a88770 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/5034 |
network_acronym_str |
UFMG-28 |
network_name_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality Del etiquetado del tónico capilar al etiquetado del brandy : obras debretianas y su actualidadDo rótulo de tônico capilar ao rótulo de aguardente : obras debretianas e sua contínua atualidade Jean-Baptiste DebretBrazil nineteenth-century sceneWorks of Debret Jean-Baptiste Debret Brasil oitocentistaObras debretianasJean-Baptiste DebretBrasil del siglo XIXObras debretianasThis article aims to highlight the continuous actuality in the works of Debret. Born in France, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) has as his mentor and teacher the Neoclassical master Jacques-Louis David (1748-1825). After integrating the body of artists in the Napoleonic court, Debret takes part of what we know as “Missão Artística Francesa” and he lived for fifteen years in the tropics performing all kinds of painting amid the Rio de Janeiro nineteenth-century scene. Almost two hundred years have passed since the accomplishment of his first aquarelle made in Brazil and his work is still present today being reproduced and used in various ways, such as in the illustration of a 1888 hair tonic label and a 1996 spirits label.Este artículo pretende subrayar la vigencia de las obras debretianas.Nacido en Francia, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) tuvo como mentor y maestro al maestro neoclásico Jacques-Louis David (1748-1825). Tras formar parte del cuerpo de artistas de la corte napoleónica, Debret participó en lo que hoy conocemos como la "Misión Artística Francesa" y vivió durante quince años en los trópicos, ejecutando todo tipo de pinturas en medio del paisaje del Río de Janeiro del siglo XIX. Han pasado casi doscientos años desde la ejecución de su primera acuarela en Brasil y su obra sigue presente hoy en día, siendo reproducida y utilizada en diversos soportes, como la ilustración de una etiqueta de tónico capilar de 1888 y una etiqueta de brandy de 1996.O presente artigo tem como objetivo ressaltar a contínua atualidade das obras debretianas. Nascido na França, Jean-Baptiste Debret (1768-1848), tem como mentor e professor o mestre do Neoclássico Jacques-Louis David (1748-1825). Após integrar o corpo de artistas da corte Napoleônica, Debret participa do que hoje conhecemos como “Missão Artística Francesa” e vive durante quinze anos nos trópicos executando todo o tipo de pintura em meio ao cenário do Rio de Janeiro oitocentista. Quase duzentos anos se passaram desde a execução de sua primeira aquarela realizada no Brasil e sua obra ainda se faz presente na atualidade sendo reproduzida e utilizada em diversos meios, como por exemplo, na ilustração de um rótulo de tônico capilar de 1888 e em um rótulo de aguardente de 1996.Universidade Federal de Minas Gerais2017-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e503410.35699/2525-8036.2017.5034Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 4522525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034/3102Copyright (c) 2017 Mariane Pimentel Tutuihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTutui, Mariane Pimentel2023-07-27T18:24:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5034Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-07-27T18:24:14Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality Del etiquetado del tónico capilar al etiquetado del brandy : obras debretianas y su actualidad Do rótulo de tônico capilar ao rótulo de aguardente : obras debretianas e sua contínua atualidade |
title |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality |
spellingShingle |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality Tutui, Mariane Pimentel Jean-Baptiste Debret Brazil nineteenth-century scene Works of Debret Jean-Baptiste Debret Brasil oitocentista Obras debretianas Jean-Baptiste Debret Brasil del siglo XIX Obras debretianas |
title_short |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality |
title_full |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality |
title_fullStr |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality |
title_full_unstemmed |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality |
title_sort |
From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality |
author |
Tutui, Mariane Pimentel |
author_facet |
Tutui, Mariane Pimentel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tutui, Mariane Pimentel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jean-Baptiste Debret Brazil nineteenth-century scene Works of Debret Jean-Baptiste Debret Brasil oitocentista Obras debretianas Jean-Baptiste Debret Brasil del siglo XIX Obras debretianas |
topic |
Jean-Baptiste Debret Brazil nineteenth-century scene Works of Debret Jean-Baptiste Debret Brasil oitocentista Obras debretianas Jean-Baptiste Debret Brasil del siglo XIX Obras debretianas |
description |
This article aims to highlight the continuous actuality in the works of Debret. Born in France, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) has as his mentor and teacher the Neoclassical master Jacques-Louis David (1748-1825). After integrating the body of artists in the Napoleonic court, Debret takes part of what we know as “Missão Artística Francesa” and he lived for fifteen years in the tropics performing all kinds of painting amid the Rio de Janeiro nineteenth-century scene. Almost two hundred years have passed since the accomplishment of his first aquarelle made in Brazil and his work is still present today being reproduced and used in various ways, such as in the illustration of a 1888 hair tonic label and a 1996 spirits label. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034 10.35699/2525-8036.2017.5034 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034 |
identifier_str_mv |
10.35699/2525-8036.2017.5034 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034/3102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Mariane Pimentel Tutui http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Mariane Pimentel Tutui http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452 Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452 Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452 2525-8036 2595-6051 reponame:Revista de Ciências do Estado (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
collection |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com |
_version_ |
1796798280912338944 |