From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tutui, Mariane Pimentel
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências do Estado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034
Resumo: This article aims to highlight the continuous actuality in the works of Debret. Born in France, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) has as his mentor and teacher the Neoclassical master Jacques-Louis David (1748-1825). After integrating the body of artists in the Napoleonic court, Debret takes part of what we know as “Missão Artística Francesa” and he lived for fifteen years in the tropics performing all kinds of painting amid the Rio de Janeiro nineteenth-century scene. Almost two hundred years have passed since the accomplishment of his first aquarelle made in Brazil and his work is still present today being reproduced and used in various ways, such as in the illustration of a 1888 hair tonic label and a 1996 spirits label.
id UFMG-28_fc258535f6648532f61cae25a3a88770
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/5034
network_acronym_str UFMG-28
network_name_str Revista de Ciências do Estado (Online)
repository_id_str
spelling From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality Del etiquetado del tónico capilar al etiquetado del brandy : obras debretianas y su actualidadDo rótulo de tônico capilar ao rótulo de aguardente : obras debretianas e sua contínua atualidade Jean-Baptiste DebretBrazil nineteenth-century sceneWorks of Debret Jean-Baptiste Debret Brasil oitocentistaObras debretianasJean-Baptiste DebretBrasil del siglo XIXObras debretianasThis article aims to highlight the continuous actuality in the works of Debret. Born in France, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) has as his mentor and teacher the Neoclassical master Jacques-Louis David (1748-1825). After integrating the body of artists in the Napoleonic court, Debret takes part of what we know as “Missão Artística Francesa” and he lived for fifteen years in the tropics performing all kinds of painting amid the Rio de Janeiro nineteenth-century scene. Almost two hundred years have passed since the accomplishment of his first aquarelle made in Brazil and his work is still present today being reproduced and used in various ways, such as in the illustration of a 1888 hair tonic label and a 1996 spirits label.Este artículo pretende subrayar la vigencia de las obras debretianas.Nacido en Francia, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) tuvo como mentor y maestro al maestro neoclásico Jacques-Louis David (1748-1825). Tras formar parte del cuerpo de artistas de la corte napoleónica, Debret participó en lo que hoy conocemos como la "Misión Artística Francesa" y vivió durante quince años en los trópicos, ejecutando todo tipo de pinturas en medio del paisaje del Río de Janeiro del siglo XIX. Han pasado casi doscientos años desde la ejecución de su primera acuarela en Brasil y su obra sigue presente hoy en día, siendo reproducida y utilizada en diversos soportes, como la ilustración de una etiqueta de tónico capilar de 1888 y una etiqueta de brandy de 1996.O presente artigo tem como objetivo ressaltar a contínua atualidade das obras debretianas. Nascido na França, Jean-Baptiste Debret (1768-1848), tem como mentor e professor o mestre do Neoclássico Jacques-Louis David (1748-1825). Após integrar o corpo de artistas da corte Napoleônica, Debret participa do que hoje conhecemos como “Missão Artística Francesa” e vive durante quinze anos nos trópicos executando todo o tipo de pintura em meio ao cenário do Rio de Janeiro oitocentista. Quase duzentos anos se passaram desde a execução de sua primeira aquarela realizada no Brasil e sua obra ainda se faz presente na atualidade sendo reproduzida e utilizada em diversos meios, como por exemplo, na ilustração de um rótulo de tônico capilar de 1888 e em um rótulo de aguardente de 1996.Universidade Federal de Minas Gerais2017-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e503410.35699/2525-8036.2017.5034Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 4522525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034/3102Copyright (c) 2017 Mariane Pimentel Tutuihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTutui, Mariane Pimentel2023-07-27T18:24:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5034Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-07-27T18:24:14Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
Del etiquetado del tónico capilar al etiquetado del brandy : obras debretianas y su actualidad
Do rótulo de tônico capilar ao rótulo de aguardente : obras debretianas e sua contínua atualidade
title From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
spellingShingle From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
Tutui, Mariane Pimentel
Jean-Baptiste Debret
Brazil nineteenth-century scene
Works of Debret
Jean-Baptiste Debret
Brasil oitocentista
Obras debretianas
Jean-Baptiste Debret
Brasil del siglo XIX
Obras debretianas
title_short From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
title_full From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
title_fullStr From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
title_full_unstemmed From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
title_sort From the label of a hair tonic to a rum `´ s label : the works od debret and its continuous actuality
author Tutui, Mariane Pimentel
author_facet Tutui, Mariane Pimentel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tutui, Mariane Pimentel
dc.subject.por.fl_str_mv Jean-Baptiste Debret
Brazil nineteenth-century scene
Works of Debret
Jean-Baptiste Debret
Brasil oitocentista
Obras debretianas
Jean-Baptiste Debret
Brasil del siglo XIX
Obras debretianas
topic Jean-Baptiste Debret
Brazil nineteenth-century scene
Works of Debret
Jean-Baptiste Debret
Brasil oitocentista
Obras debretianas
Jean-Baptiste Debret
Brasil del siglo XIX
Obras debretianas
description This article aims to highlight the continuous actuality in the works of Debret. Born in France, Jean-Baptiste Debret (1768-1848) has as his mentor and teacher the Neoclassical master Jacques-Louis David (1748-1825). After integrating the body of artists in the Napoleonic court, Debret takes part of what we know as “Missão Artística Francesa” and he lived for fifteen years in the tropics performing all kinds of painting amid the Rio de Janeiro nineteenth-century scene. Almost two hundred years have passed since the accomplishment of his first aquarelle made in Brazil and his work is still present today being reproduced and used in various ways, such as in the illustration of a 1888 hair tonic label and a 1996 spirits label.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034
10.35699/2525-8036.2017.5034
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034
identifier_str_mv 10.35699/2525-8036.2017.5034
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5034/3102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Mariane Pimentel Tutui
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Mariane Pimentel Tutui
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452
Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452
Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 1 (2017): Dossiê Utopias; 432 - 452
2525-8036
2595-6051
reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista de Ciências do Estado (Online)
collection Revista de Ciências do Estado (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com
_version_ 1796798280912338944