The reading of indexer: observation study.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fujita, Mariângela Spotti Lopes
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23267
Resumo: The process of analysis begins with the reading of the text on which the quality of the analysis, synthesis and representation depends. Documentary reading is constrained by specific conditions such as: time limits, purpose, development of products, limited set of types of texts and subject areas. Na investigation of the reading strategies under special circunstances was carried out in a case study within the context of the indexing service of a branch of the Oral Health Sciences Information Network of Brazil. The indexers' reading was used to observe the data collecting technique known as Verbal protocol or think aloud. Results indicate that the indexers use metacognitive reading strategies, such as deliberate attention to text structure and association with the usual documentary language of the system.
id UFMG-2_006adbdb0f0dbfc10890851b0a03610f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23267
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling The reading of indexer: observation study.A leitura do indexador: estudo de observação.The process of analysis begins with the reading of the text on which the quality of the analysis, synthesis and representation depends. Documentary reading is constrained by specific conditions such as: time limits, purpose, development of products, limited set of types of texts and subject areas. Na investigation of the reading strategies under special circunstances was carried out in a case study within the context of the indexing service of a branch of the Oral Health Sciences Information Network of Brazil. The indexers' reading was used to observe the data collecting technique known as Verbal protocol or think aloud. Results indicate that the indexers use metacognitive reading strategies, such as deliberate attention to text structure and association with the usual documentary language of the system.O processo de análise inicia-se pela leitura do texto e dela depende a qualidade da análise, síntese e representação. A leitura documentária está sujeita a condições específicas: limite de tempo, propósito definido, geração de produtos, conjunto limitado de tipos de textos e áreas de assunto. Realizou-se investigação sobre procedimentos de leitura documentária, em condições específicas, mediante estudo de caso com o serviço de indexação da Sub-Rede Nacional de Informação na área de Ciências da Saúde Oral . Para observação dos procedimentos de leitura dos indexadores foi adotado o Protocolo verbal. Resultados indicam que os indexadores utilizam estratégias metacognitivas de leitura, realizam associação com a linguagem documentária do sistema durante a leitura e conhecem a estrutura textual dos documentos de odontologia.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2007-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23267Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 4 No. 1 (1999)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 4 Núm. 1 (1999)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 4 n. 1 (1999)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23267/18812Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFujita, Mariângela Spotti Lopes2020-06-29T12:19:35Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23267Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T12:19:35Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The reading of indexer: observation study.
A leitura do indexador: estudo de observação.
title The reading of indexer: observation study.
spellingShingle The reading of indexer: observation study.
Fujita, Mariângela Spotti Lopes
title_short The reading of indexer: observation study.
title_full The reading of indexer: observation study.
title_fullStr The reading of indexer: observation study.
title_full_unstemmed The reading of indexer: observation study.
title_sort The reading of indexer: observation study.
author Fujita, Mariângela Spotti Lopes
author_facet Fujita, Mariângela Spotti Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fujita, Mariângela Spotti Lopes
description The process of analysis begins with the reading of the text on which the quality of the analysis, synthesis and representation depends. Documentary reading is constrained by specific conditions such as: time limits, purpose, development of products, limited set of types of texts and subject areas. Na investigation of the reading strategies under special circunstances was carried out in a case study within the context of the indexing service of a branch of the Oral Health Sciences Information Network of Brazil. The indexers' reading was used to observe the data collecting technique known as Verbal protocol or think aloud. Results indicate that the indexers use metacognitive reading strategies, such as deliberate attention to text structure and association with the usual documentary language of the system.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23267
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23267/18812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 4 No. 1 (1999)
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 4 Núm. 1 (1999)
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 4 n. 1 (1999)
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711083847483392