O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91 http://hdl.handle.net/11449/114778 |
Resumo: | It is proposed the search of teaching methodology with socio-cognitive approach to present teaching strategies that simulate the experience of professional context that is propitious to work out the tasks of subject analysis for the indexing of documents. Taking into account the contact of the learner indexers with the actual professional context, the proposals of Fourie Portfolio (2002) and Hjørland (2002) principle of the information science social context were applied in the discipline “Indexing” at UNESP Librarianship course in Marília, SP, Brazil. The results taken from this research on teaching strategies in documentary reading show that the methodological and theoretical knowledge, in socio-cognitive perspective, provide a view of a professional context in which the learner indexer is conscious of his strategies of documentary reading and can develop his previous professional knowledge in order to accomplish the indexing tasks compatible to the user informational demand. |
id |
UNSP_f425d3c75a72cf17c8b2040c9723521e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114778 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexaçãoThe professional context of the indexer in the teaching of indexingindexaçãoensino de indexaçãoprotocolo verbalabordagem sóciocognitivacontexto de indexaçãoIt is proposed the search of teaching methodology with socio-cognitive approach to present teaching strategies that simulate the experience of professional context that is propitious to work out the tasks of subject analysis for the indexing of documents. Taking into account the contact of the learner indexers with the actual professional context, the proposals of Fourie Portfolio (2002) and Hjørland (2002) principle of the information science social context were applied in the discipline “Indexing” at UNESP Librarianship course in Marília, SP, Brazil. The results taken from this research on teaching strategies in documentary reading show that the methodological and theoretical knowledge, in socio-cognitive perspective, provide a view of a professional context in which the learner indexer is conscious of his strategies of documentary reading and can develop his previous professional knowledge in order to accomplish the indexing tasks compatible to the user informational demand.Propõe-se a investigação de metodologias de ensino com abordagem sociocognitiva para apresentação de estratégias de ensino que simulem a vivência de contextos profissionais propícios à elaboração das tarefas de análise de assunto para indexação de documentos. Na perspectiva do contato de indexadores aprendizes com um contexto profissional real, foram aplicadas as propostas do Portfólio de Fourie (2002) e o princípio da contextualização social de Ciência da Informação de Hj rland (2002) junto à disciplina Indexação do Curso de Biblioteconomia da UNESP de Marília. Os resultados obtidos desta pesquisa sobre investigação de estratégias de ensino em leitura documentária demonstram que os conhecimentos teóricos e metodológicos, em perspectiva sociocognitiva, proporcionam a visão de um contexto profissional no qual o indexador aprendiz tem consciência de suas estratégias de leitura documentária e consegue desenvolver seu conhecimento prévio profissional, de modo a realizar a tarefa de indexação compatível com a demanda informacional de usuários.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]2015-02-24T13:57:28Z2015-02-24T13:57:28Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article91-104application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91Encontros Bibli, v. 15, n. 30, p. 91-104, 2010.1518-2924http://hdl.handle.net/11449/11477810.5007/1518-2924.2010v15n30p91ISSN15182924-2010-15-30-91-104.pdf6530346906709462Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEncontros Bibliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-18T06:03:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114778Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:12:41.995433Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação The professional context of the indexer in the teaching of indexing |
title |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação |
spellingShingle |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] indexação ensino de indexação protocolo verbal abordagem sóciocognitiva contexto de indexação |
title_short |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação |
title_full |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação |
title_fullStr |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação |
title_full_unstemmed |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação |
title_sort |
O contexto profissional do indexador no ensino de indexação |
author |
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] |
author_facet |
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
indexação ensino de indexação protocolo verbal abordagem sóciocognitiva contexto de indexação |
topic |
indexação ensino de indexação protocolo verbal abordagem sóciocognitiva contexto de indexação |
description |
It is proposed the search of teaching methodology with socio-cognitive approach to present teaching strategies that simulate the experience of professional context that is propitious to work out the tasks of subject analysis for the indexing of documents. Taking into account the contact of the learner indexers with the actual professional context, the proposals of Fourie Portfolio (2002) and Hjørland (2002) principle of the information science social context were applied in the discipline “Indexing” at UNESP Librarianship course in Marília, SP, Brazil. The results taken from this research on teaching strategies in documentary reading show that the methodological and theoretical knowledge, in socio-cognitive perspective, provide a view of a professional context in which the learner indexer is conscious of his strategies of documentary reading and can develop his previous professional knowledge in order to accomplish the indexing tasks compatible to the user informational demand. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-02-24T13:57:28Z 2015-02-24T13:57:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91 Encontros Bibli, v. 15, n. 30, p. 91-104, 2010. 1518-2924 http://hdl.handle.net/11449/114778 10.5007/1518-2924.2010v15n30p91 ISSN15182924-2010-15-30-91-104.pdf 6530346906709462 |
url |
http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91 http://hdl.handle.net/11449/114778 |
identifier_str_mv |
Encontros Bibli, v. 15, n. 30, p. 91-104, 2010. 1518-2924 10.5007/1518-2924.2010v15n30p91 ISSN15182924-2010-15-30-91-104.pdf 6530346906709462 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
91-104 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128481106591744 |