O contexto profissional do indexador no ensino de indexação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91
http://hdl.handle.net/11449/114778
Resumo: It is proposed the search of teaching methodology with socio-cognitive approach to present teaching strategies that simulate the experience of professional context that is propitious to work out the tasks of subject analysis for the indexing of documents. Taking into account the contact of the learner indexers with the actual professional context, the proposals of Fourie Portfolio (2002) and Hjørland (2002) principle of the information science social context were applied in the discipline “Indexing” at UNESP Librarianship course in Marília, SP, Brazil. The results taken from this research on teaching strategies in documentary reading show that the methodological and theoretical knowledge, in socio-cognitive perspective, provide a view of a professional context in which the learner indexer is conscious of his strategies of documentary reading and can develop his previous professional knowledge in order to accomplish the indexing tasks compatible to the user informational demand.
id UNSP_f425d3c75a72cf17c8b2040c9723521e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114778
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O contexto profissional do indexador no ensino de indexaçãoThe professional context of the indexer in the teaching of indexingindexaçãoensino de indexaçãoprotocolo verbalabordagem sóciocognitivacontexto de indexaçãoIt is proposed the search of teaching methodology with socio-cognitive approach to present teaching strategies that simulate the experience of professional context that is propitious to work out the tasks of subject analysis for the indexing of documents. Taking into account the contact of the learner indexers with the actual professional context, the proposals of Fourie Portfolio (2002) and Hjørland (2002) principle of the information science social context were applied in the discipline “Indexing” at UNESP Librarianship course in Marília, SP, Brazil. The results taken from this research on teaching strategies in documentary reading show that the methodological and theoretical knowledge, in socio-cognitive perspective, provide a view of a professional context in which the learner indexer is conscious of his strategies of documentary reading and can develop his previous professional knowledge in order to accomplish the indexing tasks compatible to the user informational demand.Propõe-se a investigação de metodologias de ensino com abordagem sociocognitiva para apresentação de estratégias de ensino que simulem a vivência de contextos profissionais propícios à elaboração das tarefas de análise de assunto para indexação de documentos. Na perspectiva do contato de indexadores aprendizes com um contexto profissional real, foram aplicadas as propostas do Portfólio de Fourie (2002) e o princípio da contextualização social de Ciência da Informação de Hj rland (2002) junto à disciplina Indexação do Curso de Biblioteconomia da UNESP de Marília. Os resultados obtidos desta pesquisa sobre investigação de estratégias de ensino em leitura documentária demonstram que os conhecimentos teóricos e metodológicos, em perspectiva sociocognitiva, proporcionam a visão de um contexto profissional no qual o indexador aprendiz tem consciência de suas estratégias de leitura documentária e consegue desenvolver seu conhecimento prévio profissional, de modo a realizar a tarefa de indexação compatível com a demanda informacional de usuários.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]2015-02-24T13:57:28Z2015-02-24T13:57:28Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article91-104application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91Encontros Bibli, v. 15, n. 30, p. 91-104, 2010.1518-2924http://hdl.handle.net/11449/11477810.5007/1518-2924.2010v15n30p91ISSN15182924-2010-15-30-91-104.pdf6530346906709462Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEncontros Bibliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-18T06:03:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114778Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:12:41.995433Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
The professional context of the indexer in the teaching of indexing
title O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
spellingShingle O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
indexação
ensino de indexação
protocolo verbal
abordagem sóciocognitiva
contexto de indexação
title_short O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
title_full O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
title_fullStr O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
title_full_unstemmed O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
title_sort O contexto profissional do indexador no ensino de indexação
author Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
author_facet Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv indexação
ensino de indexação
protocolo verbal
abordagem sóciocognitiva
contexto de indexação
topic indexação
ensino de indexação
protocolo verbal
abordagem sóciocognitiva
contexto de indexação
description It is proposed the search of teaching methodology with socio-cognitive approach to present teaching strategies that simulate the experience of professional context that is propitious to work out the tasks of subject analysis for the indexing of documents. Taking into account the contact of the learner indexers with the actual professional context, the proposals of Fourie Portfolio (2002) and Hjørland (2002) principle of the information science social context were applied in the discipline “Indexing” at UNESP Librarianship course in Marília, SP, Brazil. The results taken from this research on teaching strategies in documentary reading show that the methodological and theoretical knowledge, in socio-cognitive perspective, provide a view of a professional context in which the learner indexer is conscious of his strategies of documentary reading and can develop his previous professional knowledge in order to accomplish the indexing tasks compatible to the user informational demand.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:28Z
2015-02-24T13:57:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91
Encontros Bibli, v. 15, n. 30, p. 91-104, 2010.
1518-2924
http://hdl.handle.net/11449/114778
10.5007/1518-2924.2010v15n30p91
ISSN15182924-2010-15-30-91-104.pdf
6530346906709462
url http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91
http://hdl.handle.net/11449/114778
identifier_str_mv Encontros Bibli, v. 15, n. 30, p. 91-104, 2010.
1518-2924
10.5007/1518-2924.2010v15n30p91
ISSN15182924-2010-15-30-91-104.pdf
6530346906709462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Encontros Bibli
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 91-104
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128481106591744