Knowledge model for mapping knowledge management instruments and knowledge engineering computational agents
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22446 |
Resumo: | This article is based on an interdisciplinary view of the Knowledge Engineering and Knowledge Management practices in the knowledge processes (creation, organization, formalization, sharing, application and refinement). A literature review of these areas revealed some misunderstanding of the constructs used in interdisciplinary researches and developments, and the necessity of a model for the convergence of involved constructs. So, it is discussed a knowledge model for mapping the use of Knowledge Engineering Computational Agents in Knowledge Management Instruments. By the Ontological Engineering, the technical feasibility of the developed model has been proved in two scenarios, confirming its ability to: organize, formalize and share already established knowledge, and create new knowledge, not established academically, to be applied and/or refined. The model was also verified by domain experts from the involved fields who pointed, among the results: i) a set of questions that guide the understanding of interdisciplinary research objects of the Knowledge Engineering and Knowledge Management; and ii) a form to integrate knowledge units in the design of Agents Computational Engineering Knowledge as technology solutions more adherent to Knowledge Management Instruments. |
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Knowledge model for mapping knowledge management instruments and knowledge engineering computational agentsModelo de conhecimento para mapeamento de instrumentos da gestão do conhecimento e de agentes computacionais da engenharia do conhecimentoModelo de ConhecimentoAgentes Computacionais da Engenharia do ConhecimentoInstrumentos da Gestão do ConhecimentoEngenharia e Gestão do ConhecimentoOntologia para Engenharia e Gestão do Conhecimento.This article is based on an interdisciplinary view of the Knowledge Engineering and Knowledge Management practices in the knowledge processes (creation, organization, formalization, sharing, application and refinement). A literature review of these areas revealed some misunderstanding of the constructs used in interdisciplinary researches and developments, and the necessity of a model for the convergence of involved constructs. So, it is discussed a knowledge model for mapping the use of Knowledge Engineering Computational Agents in Knowledge Management Instruments. By the Ontological Engineering, the technical feasibility of the developed model has been proved in two scenarios, confirming its ability to: organize, formalize and share already established knowledge, and create new knowledge, not established academically, to be applied and/or refined. The model was also verified by domain experts from the involved fields who pointed, among the results: i) a set of questions that guide the understanding of interdisciplinary research objects of the Knowledge Engineering and Knowledge Management; and ii) a form to integrate knowledge units in the design of Agents Computational Engineering Knowledge as technology solutions more adherent to Knowledge Management Instruments.Este artigo tem como base uma visão interdisciplinar da práxis das áreas Engenharia do Conhecimento e Gestão do Conhecimento nos processos de criação, organização, formalização, compartilhamento, aplicação e refinamento de conhecimento. Uma análise da literatura dessas áreas revelou um desconhecimento dos construtos utilizados em pesquisas e desenvolvimentos interdisciplinares e a necessidade de um modelo para a convergência de construtos inerentes. Discute-se um modelo de conhecimento para mapear a utilização de Agentes Computacionais da Engenharia do Conhecimento em Instrumentos da Gestão do Conhecimento. Via a Engenharia de Ontologias, o modelo proposto teve sua viabilidade técnica comprovada em dois estudos de caso, confirmando sua capacidade para: organizar, formalizar e compartilhar conhecimento já estabelecido; e criar conhecimento novo, não estabelecido academicamente, para ser aplicado e refinado. O modelo foi verificado por especialistas que apontaram, dentre os resultados: i) um conjunto de questões que norteiam o entendimento interdisciplinar de objetos de investigação da Engenharia e da Gestão do Conhecimento; e ii) uma forma de integração de unidades de conhecimento inerente ao projeto de Agentes Computacionais da Engenharia do Conhecimento como soluções tecnológicas mais aderentes aos Instrumentos da Gestão do Conhecimento.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2011-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondesenvolvimento de modelo através de ontologiasapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22446Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 3 (2011); 26-46Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 3 (2011); 26-46Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2011); 26-461981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22446/18039Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRautenberg, SandroSteil, Andrea ValériaTodesco, José Leomar2020-06-25T18:22:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22446Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-25T18:22:20Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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