Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galvão, Maria Cristiane Barbosa
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ricarte, Ivan Luiz Marques, Daura, Aline Priscila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22746
Resumo: The present research focused on the question of how professionals from the field of information and from the field of technology can be prepared to deal with health-related problems, taking into account the basic concepts of technology, information, and health; the observation of curricular proposals; the analysis of health-related software and hardware; and the critical analysis of current literature. As the initial hypothesis, a transdisciplinary teaching and learning model was proposed considering four aspects: interaction among lecturers and students from different fields of knowledge; integration between the external context with the context from the educational institution; institutional conditions; and systematization of a teaching and learning project. To analyze this hypothesis, a qualitative method, the action-research, was adopted during one year in the offer of two courses, with 60 hours each, and the participation of 35 students. The proposed model was adequate to teach and learn technology and information in health, and emphasized relevant parameters to be considered in transdisciplinary educational contexts, such as linguistic competence, conceptual harmonization, ethical standards, the language of selected texts, and the relation between problems discussed in the educational and external contexts.
id UFMG-2_46f86081e69499a3083be77ea9ee8c68
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22746
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning modelTecnologia e informação em saúde: modelo de ensino-aprendizagem transdisciplinarEnsinoInformaçãoTecnologiaSaúdeTransdisciplinaridadeThe present research focused on the question of how professionals from the field of information and from the field of technology can be prepared to deal with health-related problems, taking into account the basic concepts of technology, information, and health; the observation of curricular proposals; the analysis of health-related software and hardware; and the critical analysis of current literature. As the initial hypothesis, a transdisciplinary teaching and learning model was proposed considering four aspects: interaction among lecturers and students from different fields of knowledge; integration between the external context with the context from the educational institution; institutional conditions; and systematization of a teaching and learning project. To analyze this hypothesis, a qualitative method, the action-research, was adopted during one year in the offer of two courses, with 60 hours each, and the participation of 35 students. The proposed model was adequate to teach and learn technology and information in health, and emphasized relevant parameters to be considered in transdisciplinary educational contexts, such as linguistic competence, conceptual harmonization, ethical standards, the language of selected texts, and the relation between problems discussed in the educational and external contexts.Considerando conceitos básicos sobre tecnologia, informação e saúde; a observação de propostas curriculares; a análise de softwares e hardwares destinados ao campo da saúde, e a análise crítica da literatura, esta pesquisa focou-se na questão de como formar profissionais do campo da informação e do campo da informática que possam melhor solucionar as problemáticas relacionadas ao contexto da saúde. Para tanto, elaborou-se como hipótese inicial um modelo de ensino-aprendizagem transdisciplinar que abarca quatro aspectos: interação entre docentes e discentes de diferentes áreas; integração entre o contexto externo e o contexto da instituição educacional; condições institucionais; sistematização de um projeto de ensino-aprendizagem. Para analisar tal hipótese, adotou-se um método qualitativo, qual seja, a pesquisa-ação, durante o período de ano, no qual foram ofertados dois cursos, com duração de 60 horas cada um e participação de 35 alunos. Como resultado da pesquisa, o modelo proposto se mostrou adequado para o ensino-aprendizagem em tecnologia e informação em saúde, sendo enfatizados parâmetros do contexto educacional transdisciplinar, como a competência linguística, a harmonizacao conceitual, os padrões éticos, a linguagem dos textos selecionados, e a relação entre as problemáticas discutidas no contexto externo e interno.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2011-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22746Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 4 (2011); 73-94Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 4 (2011); 73-94Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 4 (2011); 73-941981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22746/18330Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGalvão, Maria Cristiane BarbosaRicarte, Ivan Luiz MarquesDaura, Aline Priscila2020-06-26T13:57:19Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22746Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T13:57:19Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
Tecnologia e informação em saúde: modelo de ensino-aprendizagem transdisciplinar
title Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
spellingShingle Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
Galvão, Maria Cristiane Barbosa
Ensino
Informação
Tecnologia
Saúde
Transdisciplinaridade
title_short Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
title_full Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
title_fullStr Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
title_full_unstemmed Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
title_sort Health information and technology: a transdisciplinary teaching and learning model
author Galvão, Maria Cristiane Barbosa
author_facet Galvão, Maria Cristiane Barbosa
Ricarte, Ivan Luiz Marques
Daura, Aline Priscila
author_role author
author2 Ricarte, Ivan Luiz Marques
Daura, Aline Priscila
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galvão, Maria Cristiane Barbosa
Ricarte, Ivan Luiz Marques
Daura, Aline Priscila
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Informação
Tecnologia
Saúde
Transdisciplinaridade
topic Ensino
Informação
Tecnologia
Saúde
Transdisciplinaridade
description The present research focused on the question of how professionals from the field of information and from the field of technology can be prepared to deal with health-related problems, taking into account the basic concepts of technology, information, and health; the observation of curricular proposals; the analysis of health-related software and hardware; and the critical analysis of current literature. As the initial hypothesis, a transdisciplinary teaching and learning model was proposed considering four aspects: interaction among lecturers and students from different fields of knowledge; integration between the external context with the context from the educational institution; institutional conditions; and systematization of a teaching and learning project. To analyze this hypothesis, a qualitative method, the action-research, was adopted during one year in the offer of two courses, with 60 hours each, and the participation of 35 students. The proposed model was adequate to teach and learn technology and information in health, and emphasized relevant parameters to be considered in transdisciplinary educational contexts, such as linguistic competence, conceptual harmonization, ethical standards, the language of selected texts, and the relation between problems discussed in the educational and external contexts.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22746
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22746/18330
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 4 (2011); 73-94
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 4 (2011); 73-94
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 4 (2011); 73-94
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711080847507456