Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Christianne Martins
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Vitorino, Elizete Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23611
Resumo: The Society of the Information transformed the performance of all inserted the social actors into it and made to appear new forms to think and of if relating with the reality. This has taken the professionals of all the areas to reflect on its attributions, abilities and responsibilities. In this context, the pertaining to school librarians start to rethink its positions of professional performance and insert it information literacy or informacional ability. This article searchs to appraise ability and informacional ability and to reflect on these two concepts in the daily one of the pertaining to school librarian, giving to an approach to the dimensions of the ability politics, ethics, aesthetic technique and, being outstanding that the ability of the pertaining to school librarian is pautada in each one of these dimensions.
id UFMG-2_48bfdf29ee22518443323e60585b0ee5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23611
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolarCompetênciaCompetência InformacionalBibliotecário Escolar.The Society of the Information transformed the performance of all inserted the social actors into it and made to appear new forms to think and of if relating with the reality. This has taken the professionals of all the areas to reflect on its attributions, abilities and responsibilities. In this context, the pertaining to school librarians start to rethink its positions of professional performance and insert it information literacy or informacional ability. This article searchs to appraise ability and informacional ability and to reflect on these two concepts in the daily one of the pertaining to school librarian, giving to an approach to the dimensions of the ability politics, ethics, aesthetic technique and, being outstanding that the ability of the pertaining to school librarian is pautada in each one of these dimensions.A Sociedade da Informação transformou a atuação de todos os atores sociais nela inseridos e fez surgir novas formas de pensar e de se relacionar com a realidade. Isto tem levado os profissionais de todas as áreas a refletir sobre suas atribuições, habilidades e responsabilidades. Neste contexto, os bibliotecários escolares começam a repensar suas posturas de atuação profissional e insere-se a information literacy ou competência informacional. Este artigo busca conceituar competência e competência informacional e refletir sobre esses dois conceitos no cotidiano do bibliotecário escolar, dando um enfoque às dimensões da competência política, ética, técnica e estética, salientando-se que a competência do bibliotecário escolar é pautada em cada uma dessas dimensões.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2009-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23611Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2009); 2-16Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2009); 2-16Perspectivas em Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2009); 2-161981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23611/19074Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Christianne MartinsVitorino, Elizete Vieira2020-06-29T13:58:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23611Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T13:58:31Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
title Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
spellingShingle Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
Farias, Christianne Martins
Competência
Competência Informacional
Bibliotecário Escolar.
title_short Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
title_full Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
title_fullStr Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
title_full_unstemmed Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
title_sort Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar
author Farias, Christianne Martins
author_facet Farias, Christianne Martins
Vitorino, Elizete Vieira
author_role author
author2 Vitorino, Elizete Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Christianne Martins
Vitorino, Elizete Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Competência
Competência Informacional
Bibliotecário Escolar.
topic Competência
Competência Informacional
Bibliotecário Escolar.
description The Society of the Information transformed the performance of all inserted the social actors into it and made to appear new forms to think and of if relating with the reality. This has taken the professionals of all the areas to reflect on its attributions, abilities and responsibilities. In this context, the pertaining to school librarians start to rethink its positions of professional performance and insert it information literacy or informacional ability. This article searchs to appraise ability and informacional ability and to reflect on these two concepts in the daily one of the pertaining to school librarian, giving to an approach to the dimensions of the ability politics, ethics, aesthetic technique and, being outstanding that the ability of the pertaining to school librarian is pautada in each one of these dimensions.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23611
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23611
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23611/19074
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2009); 2-16
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2009); 2-16
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2009); 2-16
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711085274595328