Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22767 |
Resumo: | The paper search to demonstrate how web 2.0 tools can operate in the libraries helping the user’s care process and promoting improvements in the services of the reference sector. The main tools and features are identified, examples of their application in libraries are commented, and aspects about the appearance of the internet and web 2.0 are introduced. Examples of how to use these tools in the reference sector are presented. It is concluded that the adoption of these tools in libraries is very important and is a fact that should be considered by Brazilian information professionals as main point of the evolution process of libraries. |
id |
UFMG-2_5c5f2a2bde97e91187b223f3da6c2bbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/22767 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of librariesProdutos e serviços da web 2.0 no setor de referência das bibliotecasinternet. Serviço de Referência. Web 2.0The paper search to demonstrate how web 2.0 tools can operate in the libraries helping the user’s care process and promoting improvements in the services of the reference sector. The main tools and features are identified, examples of their application in libraries are commented, and aspects about the appearance of the internet and web 2.0 are introduced. Examples of how to use these tools in the reference sector are presented. It is concluded that the adoption of these tools in libraries is very important and is a fact that should be considered by Brazilian information professionals as main point of the evolution process of libraries.Este trabalho busca demonstrar como as ferramentas da web 2.0 podem atuar nas bibliotecas auxiliando o processo de atendimento ao usuário e promovendo melhorias nos serviços prestados pelo setor de referência. São apresentadas as principais ferramentas e suas funcionalidades, identifica exemplos da sua utilização em unidades de informação, introduz aspectos sobre o surgimento da internet e da web 2.0. Focaliza o atendimento ao usuário e compara as gerações de bibliotecas (biblioteca 1.0 x biblioteca 2.0). A partir de então, são apresentados exemplos de como tais ferramentas podem ser utilizadas no setor de referência. Conclui apontando a importância da adoção dessas ferramentas em bibliotecas e indicando que a utilidade das mesmas é um fato que deve ser considerado pelos profissionais brasileiros como ponto central do processo de evolução das bibliotecas.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2011-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22767Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 1 (2012); 110-133Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 1 (2012); 110-133Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 1 (2012); 110-1331981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22767/18351Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Deise Lourenço deCunha, Murilo Bastos da2020-06-26T14:06:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22767Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T14:06:48Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries Produtos e serviços da web 2.0 no setor de referência das bibliotecas |
title |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries |
spellingShingle |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries Jesus, Deise Lourenço de internet. Serviço de Referência. Web 2.0 |
title_short |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries |
title_full |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries |
title_fullStr |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries |
title_full_unstemmed |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries |
title_sort |
Products and services of web 2.0 in the reference sector of libraries |
author |
Jesus, Deise Lourenço de |
author_facet |
Jesus, Deise Lourenço de Cunha, Murilo Bastos da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Murilo Bastos da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Deise Lourenço de Cunha, Murilo Bastos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
internet. Serviço de Referência. Web 2.0 |
topic |
internet. Serviço de Referência. Web 2.0 |
description |
The paper search to demonstrate how web 2.0 tools can operate in the libraries helping the user’s care process and promoting improvements in the services of the reference sector. The main tools and features are identified, examples of their application in libraries are commented, and aspects about the appearance of the internet and web 2.0 are introduced. Examples of how to use these tools in the reference sector are presented. It is concluded that the adoption of these tools in libraries is very important and is a fact that should be considered by Brazilian information professionals as main point of the evolution process of libraries. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22767 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22767 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22767/18351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 1 (2012); 110-133 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 1 (2012); 110-133 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 1 (2012); 110-133 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711080881061888 |