Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797 |
Resumo: | This text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student's profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil. Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; Brazil |
id |
UFMG-2_d9b3dd3a6b9f1a5c92a27c93eb72d9be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/22797 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA caseDesafios e perspectivas para a integração graduação/pós-graduação em Ciência da Informação: o caso do ICI/UFBAintegração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informaçãoThis text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student's profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil. Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; BrazilEste texto apresenta alguns resultados da pesquisa "Ciência da Informação no Brasil: desafios atuais para a consolidação do campo". Ele discute a questão da integração entre a formação propiciada pela pós-graduação e a formação profissional oferecida na graduação, a partir de um estudo de caso no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UFBA. Para buscar subsídios sobre essa integração entrevistamos pessoalmente 12 professores de ambos os níveis de ensino, dos quais nove atuam na pós-graduação e na graduação e três somente na graduação. Eles discutiram as possibilidades e limites dessa integração; a adequação do perfil do docente pós-graduado às necessidades da graduação; e o papel que a pesquisa pode desempenhar nessa integração. Dentre as ações indicadas como necessárias para melhorar essa integração, sugere-se maior articulação entre os currículos desses dois níveis de ensino; maior interlocução entre os colegiados de graduação e pós-graduação; ampliação da oferta de bolsas de IC e democratização do acesso a elas; investimento na infra-estrutura física e tecnológica do ICI, bem como a ampliação do número de programas de pós-graduação da área, distribuindo-os de forma mais equitativa pelas regiões do país.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2012-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 3 (2012); 51-66Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 3 (2012); 51-66Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 3 (2012); 51-661981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797/18381Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares2020-06-26T14:46:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22797Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T14:46:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case Desafios e perspectivas para a integração graduação/pós-graduação em Ciência da Informação: o caso do ICI/UFBA |
title |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case |
spellingShingle |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação |
title_short |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case |
title_full |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case |
title_fullStr |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case |
title_full_unstemmed |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case |
title_sort |
Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case |
author |
de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares |
author_facet |
de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação |
topic |
integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação |
description |
This text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student's profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil. Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; Brazil |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797/18381 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 3 (2012); 51-66 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 3 (2012); 51-66 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 3 (2012); 51-66 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711081261694976 |