Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797
Resumo: This text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student's profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil. Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; Brazil
id UFMG-2_d9b3dd3a6b9f1a5c92a27c93eb72d9be
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22797
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA caseDesafios e perspectivas para a integração graduação/pós-graduação em Ciência da Informação: o caso do ICI/UFBAintegração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informaçãoThis text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student's profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil. Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; BrazilEste texto apresenta alguns resultados da pesquisa "Ciência da Informação no Brasil: desafios atuais para a consolidação do campo". Ele discute a questão da integração entre a formação propiciada pela pós-graduação e a formação profissional oferecida na graduação, a partir de um estudo de caso no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UFBA. Para buscar subsídios sobre essa integração entrevistamos pessoalmente 12 professores de ambos os níveis de ensino, dos quais nove atuam na pós-graduação e na graduação e três somente na graduação. Eles discutiram as possibilidades e limites dessa integração; a adequação do perfil do docente pós-graduado às necessidades da graduação; e o papel que a pesquisa pode desempenhar nessa integração. Dentre as ações indicadas como necessárias para melhorar essa integração, sugere-se maior articulação entre os currículos desses dois níveis de ensino; maior interlocução entre os colegiados de graduação e pós-graduação; ampliação da oferta de bolsas de IC e democratização do acesso a elas; investimento na infra-estrutura física e tecnológica do ICI, bem como a ampliação do número de programas de pós-graduação da área, distribuindo-os de forma mais equitativa pelas regiões do país.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2012-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 3 (2012); 51-66Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 3 (2012); 51-66Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 3 (2012); 51-661981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797/18381Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares2020-06-26T14:46:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22797Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T14:46:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
Desafios e perspectivas para a integração graduação/pós-graduação em Ciência da Informação: o caso do ICI/UFBA
title Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
spellingShingle Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares
integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação
title_short Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
title_full Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
title_fullStr Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
title_full_unstemmed Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
title_sort Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
author de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares
author_facet de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares
dc.subject.por.fl_str_mv integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação
topic integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação
description This text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student's profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil. Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; Brazil
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797/18381
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 3 (2012); 51-66
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 3 (2012); 51-66
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 3 (2012); 51-66
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711081261694976