The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Frederico Cesar Mafra
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Barbosa, Ricardo Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23537
Resumo: Thirty sources used by business consultants were identified and categorized according to the origin (internal/external), proximity (personal/non-personal) and media (electronic/non-electronic). The behavior of the consultants for seeking information was identified, with emphasis on the frequency, perceived relevance and reliability. Electronic sources are more frequently accessed: personal sources are more relevant and reliable. The behavior of the consultants as for information use was identified: to make sense of the changes of the external environmental, to build knowledge or support decision-making. This last aspect was considered the main objective of information search for the consultants
id UFMG-2_e2cedd65d8b02f575c71cbc7d9c2394f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23537
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo HorizonteUso de fontes de informação por consultores empresariais: um estudo junto ao mercado de consultoria de Belo HorizonteThirty sources used by business consultants were identified and categorized according to the origin (internal/external), proximity (personal/non-personal) and media (electronic/non-electronic). The behavior of the consultants for seeking information was identified, with emphasis on the frequency, perceived relevance and reliability. Electronic sources are more frequently accessed: personal sources are more relevant and reliable. The behavior of the consultants as for information use was identified: to make sense of the changes of the external environmental, to build knowledge or support decision-making. This last aspect was considered the main objective of information search for the consultantsIdentificadas 30 fontes utilizadas por consultores, categorizadas quanto à origem (internas/externas), proximidade (pessoais/impessoais) e mídia (eletrônicas/ não-eletrônicas). Identificado o comportamento de busca dos consultores, relacionado à freqüência, relevância e confiabilidade das fontes. Fontes eletrônicas possuem maior freqüência; fontes pessoais são mais relevantes e confiáveis. Identificado o comportamento de uso da informação dos consultores: para dar sentido às mudanças do ambiente externo, construir conhecimento ou embasar a tomada de decisão, sendo este o principal objetivo quando da busca de informações pelos consultores.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2008-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23537Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2008); 95-111Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2008); 95-111Perspectivas em Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2008); 95-1111981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23537/19001Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Frederico Cesar MafraBarbosa, Ricardo Rodrigues2020-06-29T13:50:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23537Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T13:50:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
Uso de fontes de informação por consultores empresariais: um estudo junto ao mercado de consultoria de Belo Horizonte
title The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
spellingShingle The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
Pereira, Frederico Cesar Mafra
title_short The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
title_full The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
title_fullStr The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
title_full_unstemmed The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
title_sort The use of information sources by business consultants: a study on a consulting market in Belo Horizonte
author Pereira, Frederico Cesar Mafra
author_facet Pereira, Frederico Cesar Mafra
Barbosa, Ricardo Rodrigues
author_role author
author2 Barbosa, Ricardo Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Frederico Cesar Mafra
Barbosa, Ricardo Rodrigues
description Thirty sources used by business consultants were identified and categorized according to the origin (internal/external), proximity (personal/non-personal) and media (electronic/non-electronic). The behavior of the consultants for seeking information was identified, with emphasis on the frequency, perceived relevance and reliability. Electronic sources are more frequently accessed: personal sources are more relevant and reliable. The behavior of the consultants as for information use was identified: to make sense of the changes of the external environmental, to build knowledge or support decision-making. This last aspect was considered the main objective of information search for the consultants
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23537
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23537/19001
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2008); 95-111
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2008); 95-111
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2008); 95-111
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711084935905280