From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529 |
Resumo: | This paper undertakes an analysis of the song Preciso aprender a só ser (1973) by Gilberto Gil, evincing the links established by him between his composition and the song Preciso aprender a ser só (1965), by Marcos and Paulo Sérgio Valle. Through the analysis of the lyrics, the harmony and concepts from intertextuality studies, we seek to understand how Gil operated on these structures, aiming to replace the 'being alone' (ser só) for 'just being' (só ser) in different levels of the song. Preciso aprender a só ser is also construed in the context of the symbolic show Gilberto Gil presented at USP in 1973, in order to contextualize the song from the socio-political reality inherent in the presentation. |
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From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)textsDe "estar solo" a "simplemente estar": un análisis de la canción 'Preciso aprender a só ser' de Gilberto Gil y sus (con)textosDo ‘ser só’ ao ‘só ser': uma análise da canção ‘Preciso aprender a só ser’ de Gilberto Gil e seus (con)textosGilberto GilIntertextualitySong analysisGilberto GilIntertextualidadeAnálise de cançãoGilberto GilIntertextualidadAnálisis de canciónThis paper undertakes an analysis of the song Preciso aprender a só ser (1973) by Gilberto Gil, evincing the links established by him between his composition and the song Preciso aprender a ser só (1965), by Marcos and Paulo Sérgio Valle. Through the analysis of the lyrics, the harmony and concepts from intertextuality studies, we seek to understand how Gil operated on these structures, aiming to replace the 'being alone' (ser só) for 'just being' (só ser) in different levels of the song. Preciso aprender a só ser is also construed in the context of the symbolic show Gilberto Gil presented at USP in 1973, in order to contextualize the song from the socio-political reality inherent in the presentation.El presente trabajo tiene como objetivo analizar la canción 'Preciso aprender a só ser' (1973) de Gilberto Gil, explicando el paralelismo establecido por él entre su composición y la canción 'Preciso aprender a ser só' (1965) de los hermanos Marcos y Paulo Sérgio Valle. Partiendo del entendimiento de que Gil establece este diálogo con la canción de referencia no sólo a través de la letra, sino también en la armonía y en las capas intertextuales, se pretende aclarar a partir de este análisis cómo Gil operó sobre estas estructuras, para realizar la sustitución semántica de 'ser só' a 'só ser' en todos estos niveles de la canción. También se investiga la canción 'Preciso aprender a só ser' en el contexto del famoso concierto de Gilberto Gil en la USP en 1973, explicando en la práctica la actualización del discurso propuesto por Gil, situado en los conflictos que impregnan la realidad sociopolítica inherente a la presentación.O presente trabalho realiza uma análise da canção Preciso aprender a só ser (1973), de Gilberto Gil, explicitando o paralelo estabelecido pelo mesmo entre sua composição e a canção Preciso aprender a ser só (1965), dos irmãos Marcos e Paulo Sérgio Valle. Por meio da análise da letra, da harmonia e de referências advindas dos estudos da intertextualidade, procura-se esclarecer como Gil operou sobre essas estruturas com o intuito de realizar a substituição semântica do ‘ser só’ para o ‘só ser’ em diferentes camadas da canção. Investiga-se, também, a canção Preciso aprender a só ser situada no simbólico show de Gilberto Gil na USP em 1973, a fim de contextualizar seus discursos a partir da realidade sócio-política inerente à apresentação.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/3352910.35699/2317-6377.2021.33529Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-21Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-21Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-212317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/37578https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/37580https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/28690Copyright (c) 2021 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouto, Vinícius RangelBarreto, Almir Côrtes2023-05-03T19:45:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33529Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-05-03T19:45:48Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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