Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593 |
Resumo: | Study about the pianistic treatment by Brazilian composer and pianist Cesar Camargo Mariano in Cristal, recorded on the album Solo Brasileiro (1994). Pairing “Afro-Brazilian musical structures” (OLIVEIRA PINTO, 2001) with a textural approach of pianistic writing, we observe a synthesis and stylization in the musical formation of popular groups. The practice of the piano samba refers to the tradition of the so-called pianeiros, a tradition Cesar Camargo Mariano belongs to. |
id |
UFMG-3_251addd88368bf9e159f1ecbecc23e65 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39593 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s sambaCristal: aspectos del tratamiento pianístico en la samba de César Camargo MarianoCristal: aspectos do tratamento pianístico no samba de Cesar Camargo MarianoCesar Camargo MarianoThe piano in sambaPianeiros in Brazilian popular musicCesar Camargo MarianoO piano no sambaPianeiros da música popular brasileiraCesar Camargo MarianoEl piano en la sambaPianeiros da música popular brasileiraStudy about the pianistic treatment by Brazilian composer and pianist Cesar Camargo Mariano in Cristal, recorded on the album Solo Brasileiro (1994). Pairing “Afro-Brazilian musical structures” (OLIVEIRA PINTO, 2001) with a textural approach of pianistic writing, we observe a synthesis and stylization in the musical formation of popular groups. The practice of the piano samba refers to the tradition of the so-called pianeiros, a tradition Cesar Camargo Mariano belongs to.Estudio sobre aspectos del tratamiento pianístico del pianista y compositor Cesar Camargo Mariano en Cristal, grabado en el álbum Solo Brasileiro, 1994. El análisis de la conjunción entre las "estructuras musicales afrobrasileñas (OLIVEIRA PINTO, 2001) y el enfoque textural de la escritura pianística revela una síntesis o estilización de la formación instrumental de los grupos populares. La práctica de la samba para piano se remonta a la tradición de los llamados pianistas, de la que forma parte César Camargo Mariano.Estudo sobre aspectos do tratamento pianístico do pianista e compositor Cesar Camargo Mariano em Cristal, registrada no álbum Solo Brasileiro, de 1994. Uma análise da conjunção entre “estruturas musicais afro-brasileiras” (OLIVEIRA PINTO, 2001) e a abordagem textural da escrita pianística revela uma síntese ou estilização da formação instrumental dos grupos populares. A prática do samba para piano remete à tradição dos chamados pianeiros, na qual Cesar Camargo Mariano se insere.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-17Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-17Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-172317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593/30392http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Rafael Tomazoni Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39593Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba Cristal: aspectos del tratamiento pianístico en la samba de César Camargo Mariano Cristal: aspectos do tratamento pianístico no samba de Cesar Camargo Mariano |
title |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba |
spellingShingle |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba Gomes, Rafael Tomazoni Cesar Camargo Mariano The piano in samba Pianeiros in Brazilian popular music Cesar Camargo Mariano O piano no samba Pianeiros da música popular brasileira Cesar Camargo Mariano El piano en la samba Pianeiros da música popular brasileira |
title_short |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba |
title_full |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba |
title_fullStr |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba |
title_full_unstemmed |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba |
title_sort |
Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba |
author |
Gomes, Rafael Tomazoni |
author_facet |
Gomes, Rafael Tomazoni Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Rafael Tomazoni Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cesar Camargo Mariano The piano in samba Pianeiros in Brazilian popular music Cesar Camargo Mariano O piano no samba Pianeiros da música popular brasileira Cesar Camargo Mariano El piano en la samba Pianeiros da música popular brasileira |
topic |
Cesar Camargo Mariano The piano in samba Pianeiros in Brazilian popular music Cesar Camargo Mariano O piano no samba Pianeiros da música popular brasileira Cesar Camargo Mariano El piano en la samba Pianeiros da música popular brasileira |
description |
Study about the pianistic treatment by Brazilian composer and pianist Cesar Camargo Mariano in Cristal, recorded on the album Solo Brasileiro (1994). Pairing “Afro-Brazilian musical structures” (OLIVEIRA PINTO, 2001) with a textural approach of pianistic writing, we observe a synthesis and stylization in the musical formation of popular groups. The practice of the piano samba refers to the tradition of the so-called pianeiros, a tradition Cesar Camargo Mariano belongs to. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593/30392 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-17 Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-17 Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-17 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236697358336 |