Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Rafael Tomazoni
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593
Resumo: Study about the pianistic treatment by Brazilian composer and pianist Cesar Camargo Mariano in Cristal, recorded on the album Solo Brasileiro (1994). Pairing “Afro-Brazilian musical structures” (OLIVEIRA PINTO, 2001) with a textural approach of pianistic writing, we observe a synthesis and stylization in the musical formation of popular groups. The practice of the piano samba refers to the tradition of the so-called pianeiros, a tradition Cesar Camargo Mariano belongs to.
id UFMG-3_251addd88368bf9e159f1ecbecc23e65
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39593
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s sambaCristal: aspectos del tratamiento pianístico en la samba de César Camargo MarianoCristal: aspectos do tratamento pianístico no samba de Cesar Camargo MarianoCesar Camargo MarianoThe piano in sambaPianeiros in Brazilian popular musicCesar Camargo MarianoO piano no sambaPianeiros da música popular brasileiraCesar Camargo MarianoEl piano en la sambaPianeiros da música popular brasileiraStudy about the pianistic treatment by Brazilian composer and pianist Cesar Camargo Mariano in Cristal, recorded on the album Solo Brasileiro (1994). Pairing “Afro-Brazilian musical structures” (OLIVEIRA PINTO, 2001) with a textural approach of pianistic writing, we observe a synthesis and stylization in the musical formation of popular groups. The practice of the piano samba refers to the tradition of the so-called pianeiros, a tradition Cesar Camargo Mariano belongs to.Estudio sobre aspectos del tratamiento pianístico del pianista y compositor Cesar Camargo Mariano en Cristal, grabado en el álbum Solo Brasileiro, 1994. El análisis de la conjunción entre las "estructuras musicales afrobrasileñas (OLIVEIRA PINTO, 2001) y el enfoque textural de la escritura pianística revela una síntesis o estilización de la formación instrumental de los grupos populares. La práctica de la samba para piano se remonta a la tradición de los llamados pianistas, de la que forma parte César Camargo Mariano.Estudo sobre aspectos do tratamento pianístico do pianista e compositor Cesar Camargo Mariano em Cristal, registrada no álbum Solo Brasileiro, de 1994. Uma análise da conjunção entre “estruturas musicais afro-brasileiras” (OLIVEIRA PINTO, 2001) e a abordagem textural da escrita pianística revela uma síntese ou estilização da formação instrumental dos grupos populares. A prática do samba para piano remete à tradição dos chamados pianeiros, na qual Cesar Camargo Mariano se insere.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-17Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-17Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-172317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593/30392http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Rafael Tomazoni Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39593Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
Cristal: aspectos del tratamiento pianístico en la samba de César Camargo Mariano
Cristal: aspectos do tratamento pianístico no samba de Cesar Camargo Mariano
title Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
spellingShingle Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
Gomes, Rafael Tomazoni
Cesar Camargo Mariano
The piano in samba
Pianeiros in Brazilian popular music
Cesar Camargo Mariano
O piano no samba
Pianeiros da música popular brasileira
Cesar Camargo Mariano
El piano en la samba
Pianeiros da música popular brasileira
title_short Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
title_full Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
title_fullStr Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
title_full_unstemmed Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
title_sort Cristal: aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
author Gomes, Rafael Tomazoni
author_facet Gomes, Rafael Tomazoni
Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de
author_role author
author2 Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Rafael Tomazoni
Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de
dc.subject.por.fl_str_mv Cesar Camargo Mariano
The piano in samba
Pianeiros in Brazilian popular music
Cesar Camargo Mariano
O piano no samba
Pianeiros da música popular brasileira
Cesar Camargo Mariano
El piano en la samba
Pianeiros da música popular brasileira
topic Cesar Camargo Mariano
The piano in samba
Pianeiros in Brazilian popular music
Cesar Camargo Mariano
O piano no samba
Pianeiros da música popular brasileira
Cesar Camargo Mariano
El piano en la samba
Pianeiros da música popular brasileira
description Study about the pianistic treatment by Brazilian composer and pianist Cesar Camargo Mariano in Cristal, recorded on the album Solo Brasileiro (1994). Pairing “Afro-Brazilian musical structures” (OLIVEIRA PINTO, 2001) with a textural approach of pianistic writing, we observe a synthesis and stylization in the musical formation of popular groups. The practice of the piano samba refers to the tradition of the so-called pianeiros, a tradition Cesar Camargo Mariano belongs to.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39593/30392
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-17
Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-17
Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-17
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236697358336