Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640 |
Resumo: | The Umbanda is an afro-Brazilian religion and, as it is practiced in the Reino de Luz, is essentially sonorous. This religion suffers much prejudice for being related, for some not adepts, to the practical of the “evil”, cultured black magic and to the devil. In this work, I consider to analyze the umbandistaCosmo vision through the practical of “Pontos Cantados” (typical religious songs), through sonorous practices, through the speeches of the participants of aspecific religious group, called “Terreiro de UmbandaReino de Luz”, working with its main points of attrition in opposite of the visions of the common sense. I believe that through the analysis of the sounds of this environment, allied to the speeches of the members of the “terreira” (the religious group”, let us better understand the existing preconceptions in relation to this religion and its attempts of adaptation for better social acceptance. |
id |
UFMG-3_258fc9957bf06ee3627a9ad7543af065 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39640 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice"La lengua de esta gente no tiene hueso, que hable esta gente": campo sonoro de la línea Quimbanda del Reino de Luz Umbanda Terreiro - sonido y prejuicio"A língua desse povo não tem osso, deix’esse povo falá”: campo sonoro da linha de Quimbanda do Terreiro de Umbanda Reino de Luz – som e preconceitoMusicUmbandaEthnomusicologyMúsicaUmbandaEtnomusicologiaMúsicaUmbandaEtnomusicologiaThe Umbanda is an afro-Brazilian religion and, as it is practiced in the Reino de Luz, is essentially sonorous. This religion suffers much prejudice for being related, for some not adepts, to the practical of the “evil”, cultured black magic and to the devil. In this work, I consider to analyze the umbandistaCosmo vision through the practical of “Pontos Cantados” (typical religious songs), through sonorous practices, through the speeches of the participants of aspecific religious group, called “Terreiro de UmbandaReino de Luz”, working with its main points of attrition in opposite of the visions of the common sense. I believe that through the analysis of the sounds of this environment, allied to the speeches of the members of the “terreira” (the religious group”, let us better understand the existing preconceptions in relation to this religion and its attempts of adaptation for better social acceptance.La umbanda es una religión afrobrasileña y, como se practica en el Reino de la Luz, es esencialmente sonora. La religión umbanda está muy estigmatizada por estar relacionada, por algunos adeptos no umbanda, con prácticas de "La magia negra y la adoración del diablo". En este trabajo, me propongo analizar la cosmovisión umbanda a través de los Puntos cantados y las prácticas sonoras en general, de los discursos de los participantes del Terreiro de Umbanda Reino de Luz y sus principales puntos de fricción con las opiniones del sentido común. Creo que a través del análisis de los sonidos presentes en este ambiente, aliado a los discursos de los miembros del terreira, podemos entender mejor los prejuicios existentes en relación con esta religión y sus intentos de adaptación para una mejor aceptación social.A Umbanda é uma religião afro-brasileira e, tal como é praticada no Reino de Luz, é essencialmente sonora. A religião umbandista é muito estigmatizada por ser relacionada, por alguns não adeptos a Umbanda, às práticas do “mal”, magia negra e culto ao diabo. Neste trabalho, proponho analisar a cosmo visão umbandista através dos Pontos cantados e práticas sonoras em geral, dos discursos dos participantes do Terreiro de Umbanda Reino de Luz e seus principais pontos de atrito com visões do senso comum. Acredito que através da análise dos sons presentes nesse ambiente, aliados aos discursos dos membros da terreira, possamos melhor entender os preconceitos existentes em relação a esta religião e suas tentativas de adaptação para melhor aceitação social.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-16Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-16Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-162317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640/30414http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Renata Schmidt de Arruda 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39640Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice "La lengua de esta gente no tiene hueso, que hable esta gente": campo sonoro de la línea Quimbanda del Reino de Luz Umbanda Terreiro - sonido y prejuicio "A língua desse povo não tem osso, deix’esse povo falá”: campo sonoro da linha de Quimbanda do Terreiro de Umbanda Reino de Luz – som e preconceito |
title |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice |
spellingShingle |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice Gomes, Renata Schmidt de Arruda Music Umbanda Ethnomusicology Música Umbanda Etnomusicologia Música Umbanda Etnomusicologia |
title_short |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice |
title_full |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice |
title_fullStr |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice |
title_full_unstemmed |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice |
title_sort |
Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice |
author |
Gomes, Renata Schmidt de Arruda |
author_facet |
Gomes, Renata Schmidt de Arruda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Renata Schmidt de Arruda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Music Umbanda Ethnomusicology Música Umbanda Etnomusicologia Música Umbanda Etnomusicologia |
topic |
Music Umbanda Ethnomusicology Música Umbanda Etnomusicologia Música Umbanda Etnomusicologia |
description |
The Umbanda is an afro-Brazilian religion and, as it is practiced in the Reino de Luz, is essentially sonorous. This religion suffers much prejudice for being related, for some not adepts, to the practical of the “evil”, cultured black magic and to the devil. In this work, I consider to analyze the umbandistaCosmo vision through the practical of “Pontos Cantados” (typical religious songs), through sonorous practices, through the speeches of the participants of aspecific religious group, called “Terreiro de UmbandaReino de Luz”, working with its main points of attrition in opposite of the visions of the common sense. I believe that through the analysis of the sounds of this environment, allied to the speeches of the members of the “terreira” (the religious group”, let us better understand the existing preconceptions in relation to this religion and its attempts of adaptation for better social acceptance. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640/30414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-16 Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-16 Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-16 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236710989824 |