Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Renata Schmidt de Arruda
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640
Resumo: The Umbanda is an afro-Brazilian religion and, as it is practiced in the Reino de Luz, is essentially sonorous. This religion suffers much prejudice for being related, for some not adepts, to the practical of the “evil”, cultured black magic and to the devil. In this work, I consider to analyze the umbandistaCosmo vision through the practical of “Pontos Cantados” (typical religious songs), through sonorous practices, through the speeches of the participants of aspecific religious group, called “Terreiro de UmbandaReino de Luz”, working with its main points of attrition in opposite of the visions of the common sense. I believe that through the analysis of the sounds of this environment, allied to the speeches of the members of the “terreira” (the religious group”, let us better understand the existing preconceptions in relation to this religion and its attempts of adaptation for better social acceptance.
id UFMG-3_258fc9957bf06ee3627a9ad7543af065
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39640
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice"La lengua de esta gente no tiene hueso, que hable esta gente": campo sonoro de la línea Quimbanda del Reino de Luz Umbanda Terreiro - sonido y prejuicio"A língua desse povo não tem osso, deix’esse povo falá”: campo sonoro da linha de Quimbanda do Terreiro de Umbanda Reino de Luz – som e preconceitoMusicUmbandaEthnomusicologyMúsicaUmbandaEtnomusicologiaMúsicaUmbandaEtnomusicologiaThe Umbanda is an afro-Brazilian religion and, as it is practiced in the Reino de Luz, is essentially sonorous. This religion suffers much prejudice for being related, for some not adepts, to the practical of the “evil”, cultured black magic and to the devil. In this work, I consider to analyze the umbandistaCosmo vision through the practical of “Pontos Cantados” (typical religious songs), through sonorous practices, through the speeches of the participants of aspecific religious group, called “Terreiro de UmbandaReino de Luz”, working with its main points of attrition in opposite of the visions of the common sense. I believe that through the analysis of the sounds of this environment, allied to the speeches of the members of the “terreira” (the religious group”, let us better understand the existing preconceptions in relation to this religion and its attempts of adaptation for better social acceptance.La umbanda es una religión afrobrasileña y, como se practica en el Reino de la Luz, es esencialmente sonora. La religión umbanda está muy estigmatizada por estar relacionada, por algunos adeptos no umbanda, con prácticas de "La magia negra y la adoración del diablo". En este trabajo, me propongo analizar la cosmovisión umbanda a través de los Puntos cantados y las prácticas sonoras en general, de los discursos de los participantes del Terreiro de Umbanda Reino de Luz y sus principales puntos de fricción con las opiniones del sentido común. Creo que a través del análisis de los sonidos presentes en este ambiente, aliado a los discursos de los miembros del terreira, podemos entender mejor los prejuicios existentes en relación con esta religión y sus intentos de adaptación para una mejor aceptación social.A Umbanda é uma religião afro-brasileira e, tal como é praticada no Reino de Luz, é essencialmente sonora. A religião umbandista é muito estigmatizada por ser relacionada, por alguns não adeptos a Umbanda, às práticas do “mal”, magia negra e culto ao diabo. Neste trabalho, proponho analisar a cosmo visão umbandista através dos Pontos cantados e práticas sonoras em geral, dos discursos dos participantes do Terreiro de Umbanda Reino de Luz e seus principais pontos de atrito com visões do senso comum. Acredito que através da análise dos sons presentes nesse ambiente, aliados aos discursos dos membros da terreira, possamos melhor entender os preconceitos existentes em relação a esta religião e suas tentativas de adaptação para melhor aceitação social.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-16Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-16Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-162317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640/30414http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Renata Schmidt de Arruda 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39640Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
"La lengua de esta gente no tiene hueso, que hable esta gente": campo sonoro de la línea Quimbanda del Reino de Luz Umbanda Terreiro - sonido y prejuicio
"A língua desse povo não tem osso, deix’esse povo falá”: campo sonoro da linha de Quimbanda do Terreiro de Umbanda Reino de Luz – som e preconceito
title Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
spellingShingle Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
Gomes, Renata Schmidt de Arruda
Music
Umbanda
Ethnomusicology
Música
Umbanda
Etnomusicologia
Música
Umbanda
Etnomusicologia
title_short Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
title_full Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
title_fullStr Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
title_full_unstemmed Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
title_sort Sound field “linha de Quimbanda” of “Terreiro de Umbanda Reino de Luz”: sound and prejudice
author Gomes, Renata Schmidt de Arruda
author_facet Gomes, Renata Schmidt de Arruda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Renata Schmidt de Arruda
dc.subject.por.fl_str_mv Music
Umbanda
Ethnomusicology
Música
Umbanda
Etnomusicologia
Música
Umbanda
Etnomusicologia
topic Music
Umbanda
Ethnomusicology
Música
Umbanda
Etnomusicologia
Música
Umbanda
Etnomusicologia
description The Umbanda is an afro-Brazilian religion and, as it is practiced in the Reino de Luz, is essentially sonorous. This religion suffers much prejudice for being related, for some not adepts, to the practical of the “evil”, cultured black magic and to the devil. In this work, I consider to analyze the umbandistaCosmo vision through the practical of “Pontos Cantados” (typical religious songs), through sonorous practices, through the speeches of the participants of aspecific religious group, called “Terreiro de UmbandaReino de Luz”, working with its main points of attrition in opposite of the visions of the common sense. I believe that through the analysis of the sounds of this environment, allied to the speeches of the members of the “terreira” (the religious group”, let us better understand the existing preconceptions in relation to this religion and its attempts of adaptation for better social acceptance.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39640/30414
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-16
Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-16
Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-16
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236710989824