Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado , Adelcio Camilo
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641
Resumo: After an initial career as a composer on samba schools, Martinho da Vila made his debut in music industry with the release of his first LP in 1969. This article discusses the first track of Martinho’s album, which combines three sambas of his own: Boa noite [Good evening], Carnaval de ilusões [Illusions carnival] (in partnership with Gemeu) and Caramba [Wow]. Through analytical notes on their arrangement, their lyrics, its melody and its harmony along with the observation of the historical context in which it was produced, we seek to reveal some meanings of that phonogram, perceiving it as an expression of ideas and values presented for popular music artists in the transition of the 1960’s to the 1970’s.
id UFMG-3_28fe6142c6c1c6de5ba9f8b2203b8e73
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39641
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970sMartinho da Vila: una nueva variedad de samba la samba en los años 70Martinho da Vila: uma nova linhagem do samba nos anos de 1970Popular musicSambaPartido-altoTraditionMúsica popularSambaPartido-altoTradiçãoMúsica popularSambaPartido-altoTradiciónAfter an initial career as a composer on samba schools, Martinho da Vila made his debut in music industry with the release of his first LP in 1969. This article discusses the first track of Martinho’s album, which combines three sambas of his own: Boa noite [Good evening], Carnaval de ilusões [Illusions carnival] (in partnership with Gemeu) and Caramba [Wow]. Through analytical notes on their arrangement, their lyrics, its melody and its harmony along with the observation of the historical context in which it was produced, we seek to reveal some meanings of that phonogram, perceiving it as an expression of ideas and values presented for popular music artists in the transition of the 1960’s to the 1970’s.Tras una trayectoria inicial como compositor vinculado a las escuelas de samba, Martinho da Vila debutó en la industria fonográfica con el lanzamiento de su primer LP Martinho da Vila en 1969. El presente texto el primer tema de este disco, que reúne tres sambas de su autoría: Boa noite, Carnaval de ilusões (en colaboración con Gemeu) y Caramba. A través de notas analíticas sobre su arreglo, letra, melodía y armonía, articulado con un panorama del contexto histórico en el que se produjo, buscamos desvelar algunos significados presentes en en este fonograma, percibiéndolo como expresión de ideas y valores que se presentaban a los artistas de la música popular en la transición de los años 60 a los 70.Após uma trajetória inicial como compositor ligado às escolas de samba, Martinho da Vila fez sua estreia na indústria fonográfica com o lançamento de seu primeiro LP Martinho da Vila , no ano de 1969. O presente texto trata da primeira faixa desse disco, que reúne três sambas de sua autoria: Boa noite, Carnaval de ilusões (em parceria com Gemeu) e Caramba. Através de apontamentos analíticos sobre seu arranjo, sua letra, sua melodia e sua harmonia, articulado a um panorama do contexto histórico em que foi produzido, busca-se desvendar alguns significados presentes nesse fonograma, percebendo-o como uma expressão de ideias e valores que se apresentavam para os artistas da música popular na passagem da década de 1960 para a de 1970.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-142317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641/30415http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado , Adelcio Camilo 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39641Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
Martinho da Vila: una nueva variedad de samba la samba en los años 70
Martinho da Vila: uma nova linhagem do samba nos anos de 1970
title Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
spellingShingle Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
Machado , Adelcio Camilo
Popular music
Samba
Partido-alto
Tradition
Música popular
Samba
Partido-alto
Tradição
Música popular
Samba
Partido-alto
Tradición
title_short Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
title_full Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
title_fullStr Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
title_full_unstemmed Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
title_sort Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
author Machado , Adelcio Camilo
author_facet Machado , Adelcio Camilo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado , Adelcio Camilo
dc.subject.por.fl_str_mv Popular music
Samba
Partido-alto
Tradition
Música popular
Samba
Partido-alto
Tradição
Música popular
Samba
Partido-alto
Tradición
topic Popular music
Samba
Partido-alto
Tradition
Música popular
Samba
Partido-alto
Tradição
Música popular
Samba
Partido-alto
Tradición
description After an initial career as a composer on samba schools, Martinho da Vila made his debut in music industry with the release of his first LP in 1969. This article discusses the first track of Martinho’s album, which combines three sambas of his own: Boa noite [Good evening], Carnaval de ilusões [Illusions carnival] (in partnership with Gemeu) and Caramba [Wow]. Through analytical notes on their arrangement, their lyrics, its melody and its harmony along with the observation of the historical context in which it was produced, we seek to reveal some meanings of that phonogram, perceiving it as an expression of ideas and values presented for popular music artists in the transition of the 1960’s to the 1970’s.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641/30415
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-14
Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-14
Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-14
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236713086976