Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641 |
Resumo: | After an initial career as a composer on samba schools, Martinho da Vila made his debut in music industry with the release of his first LP in 1969. This article discusses the first track of Martinho’s album, which combines three sambas of his own: Boa noite [Good evening], Carnaval de ilusões [Illusions carnival] (in partnership with Gemeu) and Caramba [Wow]. Through analytical notes on their arrangement, their lyrics, its melody and its harmony along with the observation of the historical context in which it was produced, we seek to reveal some meanings of that phonogram, perceiving it as an expression of ideas and values presented for popular music artists in the transition of the 1960’s to the 1970’s. |
id |
UFMG-3_28fe6142c6c1c6de5ba9f8b2203b8e73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39641 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970sMartinho da Vila: una nueva variedad de samba la samba en los años 70Martinho da Vila: uma nova linhagem do samba nos anos de 1970Popular musicSambaPartido-altoTraditionMúsica popularSambaPartido-altoTradiçãoMúsica popularSambaPartido-altoTradiciónAfter an initial career as a composer on samba schools, Martinho da Vila made his debut in music industry with the release of his first LP in 1969. This article discusses the first track of Martinho’s album, which combines three sambas of his own: Boa noite [Good evening], Carnaval de ilusões [Illusions carnival] (in partnership with Gemeu) and Caramba [Wow]. Through analytical notes on their arrangement, their lyrics, its melody and its harmony along with the observation of the historical context in which it was produced, we seek to reveal some meanings of that phonogram, perceiving it as an expression of ideas and values presented for popular music artists in the transition of the 1960’s to the 1970’s.Tras una trayectoria inicial como compositor vinculado a las escuelas de samba, Martinho da Vila debutó en la industria fonográfica con el lanzamiento de su primer LP Martinho da Vila en 1969. El presente texto el primer tema de este disco, que reúne tres sambas de su autoría: Boa noite, Carnaval de ilusões (en colaboración con Gemeu) y Caramba. A través de notas analíticas sobre su arreglo, letra, melodía y armonía, articulado con un panorama del contexto histórico en el que se produjo, buscamos desvelar algunos significados presentes en en este fonograma, percibiéndolo como expresión de ideas y valores que se presentaban a los artistas de la música popular en la transición de los años 60 a los 70.Após uma trajetória inicial como compositor ligado às escolas de samba, Martinho da Vila fez sua estreia na indústria fonográfica com o lançamento de seu primeiro LP Martinho da Vila , no ano de 1969. O presente texto trata da primeira faixa desse disco, que reúne três sambas de sua autoria: Boa noite, Carnaval de ilusões (em parceria com Gemeu) e Caramba. Através de apontamentos analíticos sobre seu arranjo, sua letra, sua melodia e sua harmonia, articulado a um panorama do contexto histórico em que foi produzido, busca-se desvendar alguns significados presentes nesse fonograma, percebendo-o como uma expressão de ideias e valores que se apresentavam para os artistas da música popular na passagem da década de 1960 para a de 1970.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-142317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641/30415http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado , Adelcio Camilo 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39641Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s Martinho da Vila: una nueva variedad de samba la samba en los años 70 Martinho da Vila: uma nova linhagem do samba nos anos de 1970 |
title |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s |
spellingShingle |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s Machado , Adelcio Camilo Popular music Samba Partido-alto Tradition Música popular Samba Partido-alto Tradição Música popular Samba Partido-alto Tradición |
title_short |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s |
title_full |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s |
title_fullStr |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s |
title_full_unstemmed |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s |
title_sort |
Martinho da Vila: a new lineage of Brazilian samba in the 1970s |
author |
Machado , Adelcio Camilo |
author_facet |
Machado , Adelcio Camilo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado , Adelcio Camilo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Popular music Samba Partido-alto Tradition Música popular Samba Partido-alto Tradição Música popular Samba Partido-alto Tradición |
topic |
Popular music Samba Partido-alto Tradition Música popular Samba Partido-alto Tradição Música popular Samba Partido-alto Tradición |
description |
After an initial career as a composer on samba schools, Martinho da Vila made his debut in music industry with the release of his first LP in 1969. This article discusses the first track of Martinho’s album, which combines three sambas of his own: Boa noite [Good evening], Carnaval de ilusões [Illusions carnival] (in partnership with Gemeu) and Caramba [Wow]. Through analytical notes on their arrangement, their lyrics, its melody and its harmony along with the observation of the historical context in which it was produced, we seek to reveal some meanings of that phonogram, perceiving it as an expression of ideas and values presented for popular music artists in the transition of the 1960’s to the 1970’s. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39641/30415 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-14 Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-14 Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-14 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236713086976 |