The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scarduelli, Fabio
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Fiorini, Carlos Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38853
Resumo: This article presents an analysis of a survey answered by classical guitar teachers of Brazilian public universities, as far as the technique and repertoire used at these institutions. Departing from a broad participation (95.4% of the universities offering a degree in classical guitar), it was possible to draw a map of classical guitar teaching in Brazil. The results may raise questions about the pedagogy and the profile of the guitar alumni.
id UFMG-3_423180897ba421ee502cd29c790bc104
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38853
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachersLa guitarra en las universidades brasileñas: un diálogo con los profesores a través de un cuestionarioO violão na universidade brasileira: um diálogo com docentes através de um questionárioClassical guitar pedagogyBachelor’s degree in classical guitar in BrazilBachelor’s degree in Music in BrazilPedagogia do violão clássicoBacharelado em violão no BrasilBacharelado em música no BrasilPedagogía de la guitarra clásicaBachillerato en guitarra en BrasilBachillerato en música en BrasilThis article presents an analysis of a survey answered by classical guitar teachers of Brazilian public universities, as far as the technique and repertoire used at these institutions. Departing from a broad participation (95.4% of the universities offering a degree in classical guitar), it was possible to draw a map of classical guitar teaching in Brazil. The results may raise questions about the pedagogy and the profile of the guitar alumni. Este artículo presenta el análisis de un cuestionario aplicado a profesores de guitarra de profesores de guitarra de las universidades públicas brasileñas (estatales y federales), en el que se abordan las formas de la técnica y el repertorio utilizados en estas instituciones. De una amplia participación (con una participación del 95,4% de las universidades que tienen un curso de guitarra), fue posible elaborar un mapa de la enseñanza de la guitarra en Brasil, que puede llevar a reflexionar sobre la la pedagogía y el perfil de los profesionales formados en estos cursos.O presente artigo apresenta a análise de um questionário aplicado aos professores de violão de universidades públicas brasileiras (estaduais e federais), em que são abordados os caminhos de técnica e repertório utilizados nestas instituições. A partir de uma participação ampla (com 95,4% de participação das universidades que possuem curso de violão), foi possível elaborar um mapa do ensino do violão no Brasil, que poderá suscitar reflexões a respeito da pedagogia e do perfil dos profissionais formados nestes cursos.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38853Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-20Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-20Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-202317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38853/29982Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScarduelli, FabioFiorini, Carlos Fernando2022-04-07T22:46:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38853Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:46:22Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
La guitarra en las universidades brasileñas: un diálogo con los profesores a través de un cuestionario
O violão na universidade brasileira: um diálogo com docentes através de um questionário
title The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
spellingShingle The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
Scarduelli, Fabio
Classical guitar pedagogy
Bachelor’s degree in classical guitar in Brazil
Bachelor’s degree in Music in Brazil
Pedagogia do violão clássico
Bacharelado em violão no Brasil
Bacharelado em música no Brasil
Pedagogía de la guitarra clásica
Bachillerato en guitarra en Brasil
Bachillerato en música en Brasil
title_short The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
title_full The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
title_fullStr The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
title_full_unstemmed The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
title_sort The classical guitar in Brazilian universities: a survey dialogue with teachers
author Scarduelli, Fabio
author_facet Scarduelli, Fabio
Fiorini, Carlos Fernando
author_role author
author2 Fiorini, Carlos Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scarduelli, Fabio
Fiorini, Carlos Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Classical guitar pedagogy
Bachelor’s degree in classical guitar in Brazil
Bachelor’s degree in Music in Brazil
Pedagogia do violão clássico
Bacharelado em violão no Brasil
Bacharelado em música no Brasil
Pedagogía de la guitarra clásica
Bachillerato en guitarra en Brasil
Bachillerato en música en Brasil
topic Classical guitar pedagogy
Bachelor’s degree in classical guitar in Brazil
Bachelor’s degree in Music in Brazil
Pedagogia do violão clássico
Bacharelado em violão no Brasil
Bacharelado em música no Brasil
Pedagogía de la guitarra clásica
Bachillerato en guitarra en Brasil
Bachillerato en música en Brasil
description This article presents an analysis of a survey answered by classical guitar teachers of Brazilian public universities, as far as the technique and repertoire used at these institutions. Departing from a broad participation (95.4% of the universities offering a degree in classical guitar), it was possible to draw a map of classical guitar teaching in Brazil. The results may raise questions about the pedagogy and the profile of the guitar alumni.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38853
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38853/29982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-20
Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-20
Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-20
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236604035072