The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neder, Álvaro Simões Corrêa
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38987
Resumo: This paper highlights the scarcely understood plurality of genres in 1960s MPB and Tropicália, correlating it to the decade’s upheavals. In this ethnomusicological research, music genres were taken as discourses, and different genres were perceived as the discourses of different social and cultural groups. Investigating this phenomenon through the concept of intertextuality, I analyzed how cultural identities built around delimited genres were deconstructed by the rupture of the frontiers between genres.
id UFMG-3_4bc0c9687f9bf4db3440b544167dd2e3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38987
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s BrazilEl colectivo anónimo y la trama de géneros: subjetivaciones plurales y la intertextualidad en el Brasil de los años 60O coletivo anônimo e a trama dos gêneros : subjetivações plurais e intertextualidade no Brasil dos anos 1960Intertextuality in Brazilian MPB and TropicáliaSubjectivity in musicMusical discourse and genrentertextualidade na MPB e na TropicáliaSubjetividade na músicaDiscurso musical e gênero musicalIntertextualidad en MPB y TropicáliaSubjetividad en la músicaDiscurso musical y género musicalThis paper highlights the scarcely understood plurality of genres in 1960s MPB and Tropicália, correlating it to the decade’s upheavals. In this ethnomusicological research, music genres were taken as discourses, and different genres were perceived as the discourses of different social and cultural groups. Investigating this phenomenon through the concept of intertextuality, I analyzed how cultural identities built around delimited genres were deconstructed by the rupture of the frontiers between genres.Este ensayo destaca la poco comprendida pluralidad de géneros musicales en la MPB y Tropicália de los años 60, relacionándola con los choques vividos en el período. En esta investigación investigación etnomusicológica, los géneros musicales se entendían como discursos y los diferentes géneros se percibían como el discursos de diferentes grupos sociales y culturales. Investigar este fenómeno a través del concepto de intertextualidad, cómo las identidades culturales erigidas en torno a géneros delimitados fueron deconstruidas por la ruptura de las fronteras entre géneros. fronteras entre géneros.Este ensaio destaca a pouco compreendida pluralidade de gêneros musicais na MPB e na Tropicália da década de 1960, relacionando-a aos abalos vividos no período. Nesta pesquisa etnomusicológica, gêneros musicais foram compreendidos como discursos e diferentes gêneros foram percebidos como os discursos de diferentes grupos sociais e culturais. Investigando este fenômeno através do conceito de intertextualidade, analisou-se como identidades culturais erigidas em torno de gêneros delimitados foram desconstruídas pela ruptura de fronteiras entre os gêneros.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38987Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-9Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-9Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-92317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38987/30033http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeder, Álvaro Simões Corrêa 2022-06-03T18:47:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38987Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T18:47:27Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
El colectivo anónimo y la trama de géneros: subjetivaciones plurales y la intertextualidad en el Brasil de los años 60
O coletivo anônimo e a trama dos gêneros : subjetivações plurais e intertextualidade no Brasil dos anos 1960
title The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
spellingShingle The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
Neder, Álvaro Simões Corrêa
Intertextuality in Brazilian MPB and Tropicália
Subjectivity in music
Musical discourse and genre
ntertextualidade na MPB e na Tropicália
Subjetividade na música
Discurso musical e gênero musical
Intertextualidad en MPB y Tropicália
Subjetividad en la música
Discurso musical y género musical
title_short The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
title_full The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
title_fullStr The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
title_full_unstemmed The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
title_sort The anonymous collective and the network/conspiracy of genres: plural subjectivations and intertextuality in 1960’s Brazil
author Neder, Álvaro Simões Corrêa
author_facet Neder, Álvaro Simões Corrêa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neder, Álvaro Simões Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Intertextuality in Brazilian MPB and Tropicália
Subjectivity in music
Musical discourse and genre
ntertextualidade na MPB e na Tropicália
Subjetividade na música
Discurso musical e gênero musical
Intertextualidad en MPB y Tropicália
Subjetividad en la música
Discurso musical y género musical
topic Intertextuality in Brazilian MPB and Tropicália
Subjectivity in music
Musical discourse and genre
ntertextualidade na MPB e na Tropicália
Subjetividade na música
Discurso musical e gênero musical
Intertextualidad en MPB y Tropicália
Subjetividad en la música
Discurso musical y género musical
description This paper highlights the scarcely understood plurality of genres in 1960s MPB and Tropicália, correlating it to the decade’s upheavals. In this ethnomusicological research, music genres were taken as discourses, and different genres were perceived as the discourses of different social and cultural groups. Investigating this phenomenon through the concept of intertextuality, I analyzed how cultural identities built around delimited genres were deconstructed by the rupture of the frontiers between genres.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38987
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38987
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38987/30033
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-9
Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-9
Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-9
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236640735232