Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503 |
Resumo: | When we talk about João Gilberto we talk about arrangement, versions, recording, revisiting and a refreshing of many songs that were recorded during his career, songs that in most cases are not his original compositions. This paper presents an investigation of João Gilberto’s harmony in his recording of Desde que o samba é samba. This work was made possible through the audition, transcription and comparison of João’s guitar and the first recording of the cited song. The audition, being key to identify aspects of his ideas, the transcription brought us, with detail, each note played by him, and finally, the comparison, being the raw material for the paper, allowed the detailed exploration on the musical ideas behind the recording, bringing theories about João’s concepts on structure, arrangement, harmony and his main instrument, the guitar, being those elements that together characterize João’s style of interpretation and arrangement. |
id |
UFMG-3_55c445e338263af6f66801565f86e184 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42503 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)Descifrando la guitarra de João Gilberto en su arreglo de Desde que o samba é samba (2000)Decifrando o violão de João Gilberto em seu arranjo de Desde que o samba é samba (2000)João GilbertoguitararrangementDesde que o samba é sambaCaetano VelosoJoão GilbertoviolãoarranjoDesde que o samba é sambaCaetano VelosoJoão GilbertoguitarraarregloDesde que o samba é sambaCaetano VelosoWhen we talk about João Gilberto we talk about arrangement, versions, recording, revisiting and a refreshing of many songs that were recorded during his career, songs that in most cases are not his original compositions. This paper presents an investigation of João Gilberto’s harmony in his recording of Desde que o samba é samba. This work was made possible through the audition, transcription and comparison of João’s guitar and the first recording of the cited song. The audition, being key to identify aspects of his ideas, the transcription brought us, with detail, each note played by him, and finally, the comparison, being the raw material for the paper, allowed the detailed exploration on the musical ideas behind the recording, bringing theories about João’s concepts on structure, arrangement, harmony and his main instrument, the guitar, being those elements that together characterize João’s style of interpretation and arrangement.Cuando hablamos de João Gilberto, surgen temas como arreglo, versión, grabación, rescate y aderezo de varias canciones que fueron grabadas a lo largo de su carrera, siendo la mayoría escritas por otros músicos. El presente artículo presenta una investigación centrada en la armonía puesta por el músico en su grabación de Desde que o samba é samba. Este trabajo fue desarrollado a través de la audición, transcripción y comparación de la guitarra de João Gilberto con la primera grabación de la canción en cuestión. La audición nos permitió los primeros pasos en el trabajo, la transcripción nos trajo en detalle cada nota tocada en su guitarra, y la comparación fue entonces el paso donde dos grabaciones se ponen lado a lado, lo que permite una exploración de las ideas impuestas por João sobre la canción, planteando así preguntas acerca de sus conceptos musicales. Estos pasos practicados nos permiten hablar un poco sobre su estilo de interpretación y arreglos.Ao se falar em João Gilberto, surgem temas como arranjo, versão, gravação e resgate de diversas canções que foram gravadas ao longo de sua carreira, sendo elas, majoritariamente, de autoria de outros músicos. O presente artigo apresenta uma investigação com foco na harmonia posta pelo músico em sua gravação de Desde que o samba é samba. Esse trabalho foi desenvolvido através da audição, transcrição e comparação do violão de João Gilberto com a primeira gravação da música em questão. A audição nos permitiu os primeiros passos no trabalho, a transcrição nos trouxe em detalhe cada nota tocada em seu violão, e a comparação foi então a etapa onde duas gravações são colocadas lado a lado, permitindo uma exploração das ideias impostas por João sobre a canção, levantando assim questões sobre seus conceitos musicais. Tais etapas praticadas nos permitem falar um pouco de seu estilo de interpretação e arranjo.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext text info:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/4250310.35699/2317-6377.2023.42503Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 01-222317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38035https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38036https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38032Copyright (c) 2023 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEspindola, Guilherme SilvaMadeira, Bruno2024-02-06T00:28:11Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42503Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2024-02-06T00:28:11Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) Descifrando la guitarra de João Gilberto en su arreglo de Desde que o samba é samba (2000) Decifrando o violão de João Gilberto em seu arranjo de Desde que o samba é samba (2000) |
title |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) |
spellingShingle |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) Espindola, Guilherme Silva João Gilberto guitar arrangement Desde que o samba é samba Caetano Veloso João Gilberto violão arranjo Desde que o samba é samba Caetano Veloso João Gilberto guitarra arreglo Desde que o samba é samba Caetano Veloso |
title_short |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) |
title_full |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) |
title_fullStr |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) |
title_full_unstemmed |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) |
title_sort |
Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000) |
author |
Espindola, Guilherme Silva |
author_facet |
Espindola, Guilherme Silva Madeira, Bruno |
author_role |
author |
author2 |
Madeira, Bruno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Espindola, Guilherme Silva Madeira, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
João Gilberto guitar arrangement Desde que o samba é samba Caetano Veloso João Gilberto violão arranjo Desde que o samba é samba Caetano Veloso João Gilberto guitarra arreglo Desde que o samba é samba Caetano Veloso |
topic |
João Gilberto guitar arrangement Desde que o samba é samba Caetano Veloso João Gilberto violão arranjo Desde que o samba é samba Caetano Veloso João Gilberto guitarra arreglo Desde que o samba é samba Caetano Veloso |
description |
When we talk about João Gilberto we talk about arrangement, versions, recording, revisiting and a refreshing of many songs that were recorded during his career, songs that in most cases are not his original compositions. This paper presents an investigation of João Gilberto’s harmony in his recording of Desde que o samba é samba. This work was made possible through the audition, transcription and comparison of João’s guitar and the first recording of the cited song. The audition, being key to identify aspects of his ideas, the transcription brought us, with detail, each note played by him, and finally, the comparison, being the raw material for the paper, allowed the detailed exploration on the musical ideas behind the recording, bringing theories about João’s concepts on structure, arrangement, harmony and his main instrument, the guitar, being those elements that together characterize João’s style of interpretation and arrangement. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503 10.35699/2317-6377.2023.42503 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2023.42503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38035 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38036 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38032 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22 Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22 Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 01-22 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711237239472128 |