Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Espindola, Guilherme Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Madeira, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503
Resumo: When we talk about João Gilberto we talk about arrangement, versions, recording, revisiting and a refreshing of many songs that were recorded during his career, songs that in most cases are not his original compositions. This paper presents an investigation of João Gilberto’s harmony in his recording of Desde que o samba é samba. This work was made possible through the audition, transcription and comparison of João’s guitar and the first recording of the cited song. The audition, being key to identify aspects of his ideas, the transcription brought us, with detail, each note played by him, and finally, the comparison, being the raw material for the paper, allowed the detailed exploration on the musical ideas behind the recording, bringing theories about João’s concepts on structure, arrangement, harmony and his main instrument, the guitar, being those elements that together characterize João’s style of interpretation and arrangement.
id UFMG-3_55c445e338263af6f66801565f86e184
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42503
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)Descifrando la guitarra de João Gilberto en su arreglo de Desde que o samba é samba (2000)Decifrando o violão de João Gilberto em seu arranjo de Desde que o samba é samba (2000)João GilbertoguitararrangementDesde que o samba é sambaCaetano VelosoJoão GilbertoviolãoarranjoDesde que o samba é sambaCaetano VelosoJoão GilbertoguitarraarregloDesde que o samba é sambaCaetano VelosoWhen we talk about João Gilberto we talk about arrangement, versions, recording, revisiting and a refreshing of many songs that were recorded during his career, songs that in most cases are not his original compositions. This paper presents an investigation of João Gilberto’s harmony in his recording of Desde que o samba é samba. This work was made possible through the audition, transcription and comparison of João’s guitar and the first recording of the cited song. The audition, being key to identify aspects of his ideas, the transcription brought us, with detail, each note played by him, and finally, the comparison, being the raw material for the paper, allowed the detailed exploration on the musical ideas behind the recording, bringing theories about João’s concepts on structure, arrangement, harmony and his main instrument, the guitar, being those elements that together characterize João’s style of interpretation and arrangement.Cuando hablamos de João Gilberto, surgen temas como arreglo, versión, grabación, rescate y aderezo de varias canciones que fueron grabadas a lo largo de su carrera, siendo la mayoría escritas por otros músicos. El presente artículo presenta una investigación centrada en la armonía puesta por el músico en su grabación de Desde que o samba é samba. Este trabajo fue desarrollado a través de la audición, transcripción y comparación de la guitarra de João Gilberto con la primera grabación de la canción en cuestión. La audición nos permitió los primeros pasos en el trabajo, la transcripción nos trajo en detalle cada nota tocada en su guitarra, y la comparación fue entonces el paso donde dos grabaciones se ponen lado a lado, lo que permite una exploración de las ideas impuestas por João sobre la canción, planteando así preguntas acerca de sus conceptos musicales. Estos pasos practicados nos permiten hablar un poco sobre su estilo de interpretación y arreglos.Ao se falar em João Gilberto, surgem temas como arranjo, versão, gravação e resgate de diversas canções que foram gravadas ao longo de sua carreira, sendo elas, majoritariamente, de autoria de outros músicos. O presente artigo apresenta uma investigação com foco na harmonia posta pelo músico em sua gravação de Desde que o samba é samba. Esse trabalho foi desenvolvido através da audição, transcrição e comparação do violão de João Gilberto com a primeira gravação da música em questão. A audição nos permitiu os primeiros passos no trabalho, a transcrição nos trouxe em detalhe cada nota tocada em seu violão, e a comparação foi então a etapa onde duas gravações são colocadas lado a lado, permitindo uma exploração das ideias impostas por João sobre a canção, levantando assim questões sobre seus conceitos musicais. Tais etapas praticadas nos permitem falar um pouco de seu estilo de interpretação e arranjo.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext text info:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/4250310.35699/2317-6377.2023.42503Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 01-222317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38035https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38036https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38032Copyright (c) 2023 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEspindola, Guilherme SilvaMadeira, Bruno2024-02-06T00:28:11Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42503Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2024-02-06T00:28:11Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
Descifrando la guitarra de João Gilberto en su arreglo de Desde que o samba é samba (2000)
Decifrando o violão de João Gilberto em seu arranjo de Desde que o samba é samba (2000)
title Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
spellingShingle Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
Espindola, Guilherme Silva
João Gilberto
guitar
arrangement
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
João Gilberto
violão
arranjo
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
João Gilberto
guitarra
arreglo
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
title_short Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
title_full Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
title_fullStr Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
title_full_unstemmed Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
title_sort Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
author Espindola, Guilherme Silva
author_facet Espindola, Guilherme Silva
Madeira, Bruno
author_role author
author2 Madeira, Bruno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Espindola, Guilherme Silva
Madeira, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv João Gilberto
guitar
arrangement
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
João Gilberto
violão
arranjo
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
João Gilberto
guitarra
arreglo
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
topic João Gilberto
guitar
arrangement
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
João Gilberto
violão
arranjo
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
João Gilberto
guitarra
arreglo
Desde que o samba é samba
Caetano Veloso
description When we talk about João Gilberto we talk about arrangement, versions, recording, revisiting and a refreshing of many songs that were recorded during his career, songs that in most cases are not his original compositions. This paper presents an investigation of João Gilberto’s harmony in his recording of Desde que o samba é samba. This work was made possible through the audition, transcription and comparison of João’s guitar and the first recording of the cited song. The audition, being key to identify aspects of his ideas, the transcription brought us, with detail, each note played by him, and finally, the comparison, being the raw material for the paper, allowed the detailed exploration on the musical ideas behind the recording, bringing theories about João’s concepts on structure, arrangement, harmony and his main instrument, the guitar, being those elements that together characterize João’s style of interpretation and arrangement.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503
10.35699/2317-6377.2023.42503
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2023.42503
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38035
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38036
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/42503/38032
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22
Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 01-22
Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 01-22
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237239472128