How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700 |
Resumo: | This study aims at illustrating and explaining certain combinations of musical elements used in the stylization of baião by Brazilian composer, instrumentalist and singer Luiz Gonzaga (1912-1984) between the decades of 1940 and 1950. This critical appreciation provides elements to be applied in the fields of interpretation, composition, arrangement, musical analysis and improvisation, and may contribute to identify the reuse and reinterpretation of aesthetical and musical elements related to baião in different times and scenes of Brazilian music. |
id |
UFMG-3_57f39e46c0956c42e499775944a3746f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39700 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz GonzagaCómo tocar el baião: combinaciones de elementos musicales en el repertorio de Luiz GonzagaComo se toca o baião: combinações de elementos musicais no repertório de Luiz GonzagaLuiz Gonzaga and baiãoPractice of northeastern Brazilian music;Musical appreciationLuiz Gonzaga e o baiãoPráticas interpretativas da música nordestinaApreciação musicalLuiz Gonzaga y el baiãoPrácticas de interpretación de la música nordestinaApreciación musicalThis study aims at illustrating and explaining certain combinations of musical elements used in the stylization of baião by Brazilian composer, instrumentalist and singer Luiz Gonzaga (1912-1984) between the decades of 1940 and 1950. This critical appreciation provides elements to be applied in the fields of interpretation, composition, arrangement, musical analysis and improvisation, and may contribute to identify the reuse and reinterpretation of aesthetical and musical elements related to baião in different times and scenes of Brazilian music.Este trabajo pretende ilustrar y explicar las combinaciones entre elementos musicales presentes en la estilización de baião, operado por el compositor, instrumentista y cantante Luiz Gonzaga (1912-1984) entre las décadas de 1940 y 1950. Esta apreciación crítica tiene como objetivo su aplicación en la interpretación, la composición, el arreglo, el análisis musical y la improvisación, y puede contribuir a mapear la reutilización y resignificación de elementos estético-musicales relacionados con el baião en diferentes momentos y diferentes momentos y escenarios de la música brasileña.Este trabalho busca ilustrar e explicar combinações entre elementos musicais presentes na estilização do baião, operada pelo compositor, instrumentista e cantor Luiz Gonzaga (1912-1984) entre as décadas de 1940 e 1950. Tal apreciação crítica visa sua aplicação na interpretação, composição, arranjo, análise musical e improvisação, e pode contribuir para mapear a reutilização e ressignificação de elementos estético-musicais relacionados ao baião em diferentes momentos e cenários da música brasileira.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-14Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-14Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-142317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700/30468http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCôrtes , Almir 2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39700Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga Cómo tocar el baião: combinaciones de elementos musicales en el repertorio de Luiz Gonzaga Como se toca o baião: combinações de elementos musicais no repertório de Luiz Gonzaga |
title |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga |
spellingShingle |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga Côrtes , Almir Luiz Gonzaga and baião Practice of northeastern Brazilian music; Musical appreciation Luiz Gonzaga e o baião Práticas interpretativas da música nordestina Apreciação musical Luiz Gonzaga y el baião Prácticas de interpretación de la música nordestina Apreciación musical |
title_short |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga |
title_full |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga |
title_fullStr |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga |
title_full_unstemmed |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga |
title_sort |
How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga |
author |
Côrtes , Almir |
author_facet |
Côrtes , Almir |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Côrtes , Almir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Luiz Gonzaga and baião Practice of northeastern Brazilian music; Musical appreciation Luiz Gonzaga e o baião Práticas interpretativas da música nordestina Apreciação musical Luiz Gonzaga y el baião Prácticas de interpretación de la música nordestina Apreciación musical |
topic |
Luiz Gonzaga and baião Practice of northeastern Brazilian music; Musical appreciation Luiz Gonzaga e o baião Práticas interpretativas da música nordestina Apreciação musical Luiz Gonzaga y el baião Prácticas de interpretación de la música nordestina Apreciación musical |
description |
This study aims at illustrating and explaining certain combinations of musical elements used in the stylization of baião by Brazilian composer, instrumentalist and singer Luiz Gonzaga (1912-1984) between the decades of 1940 and 1950. This critical appreciation provides elements to be applied in the fields of interpretation, composition, arrangement, musical analysis and improvisation, and may contribute to identify the reuse and reinterpretation of aesthetical and musical elements related to baião in different times and scenes of Brazilian music. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700/30468 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-14 Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-14 Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-14 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236748738560 |