How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Côrtes , Almir
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700
Resumo: This study aims at illustrating and explaining certain combinations of musical elements used in the stylization of baião by Brazilian composer, instrumentalist and singer Luiz Gonzaga (1912-1984) between the decades of 1940 and 1950. This critical appreciation provides elements to be applied in the fields of interpretation, composition, arrangement, musical analysis and improvisation, and may contribute to identify the reuse and reinterpretation of aesthetical and musical elements related to baião in different times and scenes of Brazilian music.
id UFMG-3_57f39e46c0956c42e499775944a3746f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39700
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz GonzagaCómo tocar el baião: combinaciones de elementos musicales en el repertorio de Luiz GonzagaComo se toca o baião: combinações de elementos musicais no repertório de Luiz GonzagaLuiz Gonzaga and baiãoPractice of northeastern Brazilian music;Musical appreciationLuiz Gonzaga e o baiãoPráticas interpretativas da música nordestinaApreciação musicalLuiz Gonzaga y el baiãoPrácticas de interpretación de la música nordestinaApreciación musicalThis study aims at illustrating and explaining certain combinations of musical elements used in the stylization of baião by Brazilian composer, instrumentalist and singer Luiz Gonzaga (1912-1984) between the decades of 1940 and 1950. This critical appreciation provides elements to be applied in the fields of interpretation, composition, arrangement, musical analysis and improvisation, and may contribute to identify the reuse and reinterpretation of aesthetical and musical elements related to baião in different times and scenes of Brazilian music.Este trabajo pretende ilustrar y explicar las combinaciones entre elementos musicales presentes en la estilización de baião, operado por el compositor, instrumentista y cantante Luiz Gonzaga (1912-1984) entre las décadas de 1940 y 1950. Esta apreciación crítica tiene como objetivo su aplicación en la interpretación, la composición, el arreglo, el análisis musical y la improvisación, y puede contribuir a mapear la reutilización y resignificación de elementos estético-musicales relacionados con el baião en diferentes momentos y diferentes momentos y escenarios de la música brasileña.Este trabalho busca ilustrar e explicar combinações entre elementos musicais presentes na estilização do baião, operada pelo compositor, instrumentista e cantor Luiz Gonzaga (1912-1984) entre as décadas de 1940 e 1950. Tal apreciação crítica visa sua aplicação na interpretação, composição, arranjo, análise musical e improvisação, e pode contribuir para mapear a reutilização e ressignificação de elementos estético-musicais relacionados ao baião em diferentes momentos e cenários da música brasileira.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-14Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-14Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-142317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700/30468http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCôrtes , Almir 2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39700Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
Cómo tocar el baião: combinaciones de elementos musicales en el repertorio de Luiz Gonzaga
Como se toca o baião: combinações de elementos musicais no repertório de Luiz Gonzaga
title How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
spellingShingle How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
Côrtes , Almir
Luiz Gonzaga and baião
Practice of northeastern Brazilian music;
Musical appreciation
Luiz Gonzaga e o baião
Práticas interpretativas da música nordestina
Apreciação musical
Luiz Gonzaga y el baião
Prácticas de interpretación de la música nordestina
Apreciación musical
title_short How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
title_full How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
title_fullStr How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
title_full_unstemmed How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
title_sort How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga
author Côrtes , Almir
author_facet Côrtes , Almir
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Côrtes , Almir
dc.subject.por.fl_str_mv Luiz Gonzaga and baião
Practice of northeastern Brazilian music;
Musical appreciation
Luiz Gonzaga e o baião
Práticas interpretativas da música nordestina
Apreciação musical
Luiz Gonzaga y el baião
Prácticas de interpretación de la música nordestina
Apreciación musical
topic Luiz Gonzaga and baião
Practice of northeastern Brazilian music;
Musical appreciation
Luiz Gonzaga e o baião
Práticas interpretativas da música nordestina
Apreciação musical
Luiz Gonzaga y el baião
Prácticas de interpretación de la música nordestina
Apreciación musical
description This study aims at illustrating and explaining certain combinations of musical elements used in the stylization of baião by Brazilian composer, instrumentalist and singer Luiz Gonzaga (1912-1984) between the decades of 1940 and 1950. This critical appreciation provides elements to be applied in the fields of interpretation, composition, arrangement, musical analysis and improvisation, and may contribute to identify the reuse and reinterpretation of aesthetical and musical elements related to baião in different times and scenes of Brazilian music.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39700/30468
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-14
Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-14
Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-14
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236748738560