Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750 |
Resumo: | Antônio Madureira is a Brazilian composer and guitarist. Although he has musical works of the most diverse styles, his name is often associated with the Armorial Movement. This was a movement led by Ariano Suassuna. The aim of the Armorial Movement was to create an authentically Brazilian classical art, based on the popular cultures of the Northeast of Brazil. In music, the most significant group of the Armorial Movement was the Quinteto Armorial, which was born from the meeting between Ariano Suassuna and Antônio Madureira. Because of the importance of Antônio Madureira for armorial music, in 2017 I interviewed him, for a research on the armorial influences in the music of Pernambuco. In this text, we present this interview, to register it and also so that other researchers can use it. |
id |
UFMG-3_6e809500195e48a79ed38a9cd36534e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/29750 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio MadureiraEcos Armoriais: Marília Santos entrevista a Antonio MadureiraEcos Armoriais: Marília Santos entrevista Antônio MadureiraAntônio MadureiraArmorial musicMarília SantosArmoriais echoesEthnomusicologyAntônio MadureiraMúsica armorialMarília SantosEcos armoriaisEtnomusicologiaAntônio MadureiraMusica armorialMarília SantosEcos armorialesEtnomusicologiaAntônio Madureira is a Brazilian composer and guitarist. Although he has musical works of the most diverse styles, his name is often associated with the Armorial Movement. This was a movement led by Ariano Suassuna. The aim of the Armorial Movement was to create an authentically Brazilian classical art, based on the popular cultures of the Northeast of Brazil. In music, the most significant group of the Armorial Movement was the Quinteto Armorial, which was born from the meeting between Ariano Suassuna and Antônio Madureira. Because of the importance of Antônio Madureira for armorial music, in 2017 I interviewed him, for a research on the armorial influences in the music of Pernambuco. In this text, we present this interview, to register it and also so that other researchers can use it.Antônio Madureira es un compositor y guitarrista brasileño. Aunque tiene obras musicales de los más diversos estilos, su nombre se asocia a menudo con el Movimiento Armorial. Este fue un movimiento liderado por Ariano Suassuna. El objetivo del Movimiento Armorial era crear un arte erudito auténticamente brasileño basado en las culturas populares del Nordeste de Brasil. En la música, el grupo más significativo del Movimiento Armorial fue el Quinteto Armorial, que nació del encuentro entre Ariano Suassuna y Antônio Madureira. Debido a la importancia de Antônio Madureira para la música armoriana, en 2017 lo entrevisté, para una investigación sobre las influencias armorianas en la música de Pernambuco. En este texto presentamos esta entrevista, como forma de registrarla y también para que otros investigadores puedan utilizarla.Antônio Madureira é um compositor e violonista brasileiro. Embora tenha obras musicais dos mais diversos estilos, seu nome é frequentemente associado ao Movimento Armorial. Este foi um movimento liderado por Ariano Suassuna. O objetivo do Movimento Armorial foi criar uma arte erudita autenticamente brasileira, baseada nas culturas populares do Nordeste do Brasil. Na música, o grupo mais significativo do Movimento Armorial foi o Quinteto Armorial, que nasceu do encontro entre Ariano Suassuna e Antônio Madureira. Por conta da importância do Antônio Madureira para a música armorial, em 2017 eu o entrevistei, para uma pesquisa sobre as influências armoriais na música de Pernambuco. Nesse texto apresentamos esta entrevista, como um meio de registrá-la e também para que outros/as/es pesquisadores/as possam utilizá-la.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInterviewtexttextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/2975010.35699/2317-6377.2021.29750Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-17Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-17Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-172317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750/37618https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750/37619https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750/28126Copyright (c) 2021 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Marília2023-05-03T21:09:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/29750Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-05-03T21:09:56Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira Ecos Armoriais: Marília Santos entrevista a Antonio Madureira Ecos Armoriais: Marília Santos entrevista Antônio Madureira |
title |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira |
spellingShingle |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira Santos, Marília Antônio Madureira Armorial music Marília Santos Armoriais echoes Ethnomusicology Antônio Madureira Música armorial Marília Santos Ecos armoriais Etnomusicologia Antônio Madureira Musica armorial Marília Santos Ecos armoriales Etnomusicologia |
title_short |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira |
title_full |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira |
title_fullStr |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira |
title_full_unstemmed |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira |
title_sort |
Armoriais Echoes: Marília Santos interviews Antônio Madureira |
author |
Santos, Marília |
author_facet |
Santos, Marília |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marília |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antônio Madureira Armorial music Marília Santos Armoriais echoes Ethnomusicology Antônio Madureira Música armorial Marília Santos Ecos armoriais Etnomusicologia Antônio Madureira Musica armorial Marília Santos Ecos armoriales Etnomusicologia |
topic |
Antônio Madureira Armorial music Marília Santos Armoriais echoes Ethnomusicology Antônio Madureira Música armorial Marília Santos Ecos armoriais Etnomusicologia Antônio Madureira Musica armorial Marília Santos Ecos armoriales Etnomusicologia |
description |
Antônio Madureira is a Brazilian composer and guitarist. Although he has musical works of the most diverse styles, his name is often associated with the Armorial Movement. This was a movement led by Ariano Suassuna. The aim of the Armorial Movement was to create an authentically Brazilian classical art, based on the popular cultures of the Northeast of Brazil. In music, the most significant group of the Armorial Movement was the Quinteto Armorial, which was born from the meeting between Ariano Suassuna and Antônio Madureira. Because of the importance of Antônio Madureira for armorial music, in 2017 I interviewed him, for a research on the armorial influences in the music of Pernambuco. In this text, we present this interview, to register it and also so that other researchers can use it. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Interview text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750 10.35699/2317-6377.2021.29750 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2021.29750 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750/37618 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750/37619 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/29750/28126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-17 Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-17 Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-17 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236129030144 |