How La llorona became a Miserere by Willy Corrêa de Oliveira
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39723 |
Resumo: | In our research on the cycle of piano pieces called Miserere, by Brazilian composer Willy Corrêa de Oliveira (DE BONIS, 2010) we discuss a series of compositional procedures used in this work and in the composer’s production in general, such as borrowings and metalanguage, the relation to visual arts, the condensation of ideas, the superposition of quotations in the manner of an ideogram, musical theater, and the possibility of an structural analysis of each piece side by side with a semantic reading (favored by the score itself). As an open work, the Miserere has received additions by the composer after the publication of this research. The same analytical tools applied to the cycle are here used to study one of the last pieces to join the cycle in 2009. |
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How La llorona became a Miserere by Willy Corrêa de OliveiraCómo la Llorona se convirtió en un Miserere por Willy Corrêa de OliveiraDe como La Llorona se tornou um Miserere de Willy Corrêa de OliveiraWilly Corrêa de OliveiraMiserereMetalanguageMusical memoryBrazilian contemporary musicWilly Corrêa de OliveiraMiserereMetalinguagemMemória musicalMúsica contemporânea brasileiraWilly Corrêa de OliveiraMiserereMetalenguajeMemoria musicalMúsica brasileña contemporáneaIn our research on the cycle of piano pieces called Miserere, by Brazilian composer Willy Corrêa de Oliveira (DE BONIS, 2010) we discuss a series of compositional procedures used in this work and in the composer’s production in general, such as borrowings and metalanguage, the relation to visual arts, the condensation of ideas, the superposition of quotations in the manner of an ideogram, musical theater, and the possibility of an structural analysis of each piece side by side with a semantic reading (favored by the score itself). As an open work, the Miserere has received additions by the composer after the publication of this research. The same analytical tools applied to the cycle are here used to study one of the last pieces to join the cycle in 2009.En nuestra investigación sobre el ciclo de piezas para piano Miserere, de Willy Corrêa de Oliveira (DE BONIS, 2010) discutimos una serie de procedimientos compositivos pertinentes a esta obra y a la producción del compositor en general a saber: el metalenguaje, la relación con las artes plásticas, la condensación de ideas, la superposición de citas a modo de ideograma, el teatro musical, y la posibilidad de un análisis estructural de cada pieza junto a una lectura semántica (fomentada por la propia partitura). Obra abierta, el Miserere ha recibido adiciones del compositor desde el publicación de la investigación. Las mismas herramientas de análisis aplicadas para todo el ciclo se utilizan aquí para el estudio de una de las últimas piezas que se añadieron, en 2009.Em nossa pesquisa sobre o ciclo de peças para piano Miserere, de Willy Corrêa de Oliveira (DE BONIS, 2010) discutimos uma série de procedimentos composicionais pertinentes a essa obra e à produção do compositor em geral, a saber: a metalinguagem, a relação com as artes plásticas, a condensação de ideias, a superposição de citações à maneira de um ideograma, o teatro musical, e a possibilidade de uma análise estrutural de cada peça ao lado de uma leitura semântica (incentivada pela própria partitura). Obra aberta, o Miserere tem recebido adições do compositor após a publicação da pesquisa. As mesmas ferramentas de análise aplicadas para o ciclo todo são aqui utilizadas para o estudo de uma das últimas peças a serem acrescentadas, em 2009.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39723Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-11Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-11Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-112317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39723/30479http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonis, Maurício Funcia De2022-06-03T19:22:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39723Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:22:05Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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