Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, André Machado
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocha, Fernando de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600
Resumo: This paper identifies performance elements characteristic of the style of drummer Esdra “Neném” Ferreira. For this purpose, we analyzed the tracks Katendê and Xangô from the CD, Suite para os Orixás, which is the result of a partnership between Neném and Mauro Rodrigues. We showed how certain rhythms and melodies, based on candomblé traditions, were presented by Neném to Mauro and then how they were adapted in the composition of the suite and in the performance of drums and percussion. Finally, by transcribing and analyzing several excerpts of the drums in the two tracks, it was possible to point out some characteristics of Neném’s style, such as the influence of the musical language of candomblé, his constant interaction with the musical material around him, his mastery over odd meters, and his ability to use syncopations, upbeats, and cross rhythms without losing the sense of the groove.
id UFMG-3_a12a0bc9c91d70fb879cc71522a2191a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/48600
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and KatendêSuíte para os Orixás: de la creación a la interpretación a la batería por Esdra "Neném" Ferreira en los temas Xangô y KatendêSuíte para os Orixás: da criação à performance na bateria de Esdra “Neném” Ferreira nas faixas Xangô e KatendêSuíte para os OrixásEsdra “Neném” FerreiraMauro RodriguesBateriaSuíte para os OrixásEsdra “Neném” FerreiraMauro RodriguesDrumsetSuíte para os OrixásEsdra “Neném” FerreiraMauro RodriguesBateríaThis paper identifies performance elements characteristic of the style of drummer Esdra “Neném” Ferreira. For this purpose, we analyzed the tracks Katendê and Xangô from the CD, Suite para os Orixás, which is the result of a partnership between Neném and Mauro Rodrigues. We showed how certain rhythms and melodies, based on candomblé traditions, were presented by Neném to Mauro and then how they were adapted in the composition of the suite and in the performance of drums and percussion. Finally, by transcribing and analyzing several excerpts of the drums in the two tracks, it was possible to point out some characteristics of Neném’s style, such as the influence of the musical language of candomblé, his constant interaction with the musical material around him, his mastery over odd meters, and his ability to use syncopations, upbeats, and cross rhythms without losing the sense of the groove.Este artículo identifica elementos de interpretación característicos del estilo del baterista Esdra "Neném" Ferreira. Para ello, analizamos los temas Katendê y Xangô del CD Suíte para os Orixás, fruto de la colaboración entre Neném y Mauro Rodrigues. Mostramos cómo determinados ritmos y melodías, basados en las tradiciones del Candomblé, fueron presentados por Neném a Mauro y, posteriormente, cómo fueron adaptados en la composición de la suite y en la interpretación de los tambores y la percusión. Por último, mediante la realización y el análisis de varias transcripciones de los tambores en las dos pistas, fue posible señalar algunas características del estilo de Neném, como la influencia del lenguaje musical del candomblé, su constante interacción con el material musical que le rodeaba, su dominio de los compases impares y su capacidad para utilizar la síncopa, los cambios de frases de un compás a otro y los ritmos cruzados, sin perder el sentido de la conducción rítmica.Este artigo identifica elementos de performance característicos do estilo do baterista Esdra “Neném” Ferreira. Para isto foram analisadas as faixas Katendê e Xangô do CD Suíte para os Orixás, que é resultado de uma parceria entre Neném e Mauro Rodrigues. Mostramos a maneira com que certos ritmos e melodias, baseados em tradições do candomblé, foram apresentados por Neném a Mauro e, em seguida, como eles foram adaptados na composição da suíte e na performance da bateria e percussão. Por fim, a partir da realização e análise de diversas transcrições da bateria nas duas faixas, foi possível apontar algumas características do estilo de Neném, como a influência da linguagem musical do candomblé, a sua constante interação com o material musical ao seu redor, o seu domínio sobre compassos ímpares e a sua habilidade de usar síncope, deslocamentos de frases de um compasso para o outro e ritmos cruzados, sem perder o sentido da condução rítmica.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextTextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/4860010.35699/2317-6377.2023.48600Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-192317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39536https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39537https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39539Copyright (c) 2023 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, André MachadoRocha, Fernando de Oliveira2024-02-06T17:17:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48600Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2024-02-06T17:17:36Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
Suíte para os Orixás: de la creación a la interpretación a la batería por Esdra "Neném" Ferreira en los temas Xangô y Katendê
Suíte para os Orixás: da criação à performance na bateria de Esdra “Neném” Ferreira nas faixas Xangô e Katendê
title Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
spellingShingle Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
Queiroz, André Machado
Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Bateria
Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Drumset
Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Batería
title_short Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
title_full Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
title_fullStr Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
title_full_unstemmed Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
title_sort Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
author Queiroz, André Machado
author_facet Queiroz, André Machado
Rocha, Fernando de Oliveira
author_role author
author2 Rocha, Fernando de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, André Machado
Rocha, Fernando de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Bateria
Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Drumset
Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Batería
topic Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Bateria
Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Drumset
Suíte para os Orixás
Esdra “Neném” Ferreira
Mauro Rodrigues
Batería
description This paper identifies performance elements characteristic of the style of drummer Esdra “Neném” Ferreira. For this purpose, we analyzed the tracks Katendê and Xangô from the CD, Suite para os Orixás, which is the result of a partnership between Neném and Mauro Rodrigues. We showed how certain rhythms and melodies, based on candomblé traditions, were presented by Neném to Mauro and then how they were adapted in the composition of the suite and in the performance of drums and percussion. Finally, by transcribing and analyzing several excerpts of the drums in the two tracks, it was possible to point out some characteristics of Neném’s style, such as the influence of the musical language of candomblé, his constant interaction with the musical material around him, his mastery over odd meters, and his ability to use syncopations, upbeats, and cross rhythms without losing the sense of the groove.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Text
Text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600
10.35699/2317-6377.2023.48600
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2023.48600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39536
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39537
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39539
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19
Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19
Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-19
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237513150464