Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600 |
Resumo: | This paper identifies performance elements characteristic of the style of drummer Esdra “Neném” Ferreira. For this purpose, we analyzed the tracks Katendê and Xangô from the CD, Suite para os Orixás, which is the result of a partnership between Neném and Mauro Rodrigues. We showed how certain rhythms and melodies, based on candomblé traditions, were presented by Neném to Mauro and then how they were adapted in the composition of the suite and in the performance of drums and percussion. Finally, by transcribing and analyzing several excerpts of the drums in the two tracks, it was possible to point out some characteristics of Neném’s style, such as the influence of the musical language of candomblé, his constant interaction with the musical material around him, his mastery over odd meters, and his ability to use syncopations, upbeats, and cross rhythms without losing the sense of the groove. |
id |
UFMG-3_a12a0bc9c91d70fb879cc71522a2191a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/48600 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and KatendêSuíte para os Orixás: de la creación a la interpretación a la batería por Esdra "Neném" Ferreira en los temas Xangô y KatendêSuíte para os Orixás: da criação à performance na bateria de Esdra “Neném” Ferreira nas faixas Xangô e KatendêSuíte para os OrixásEsdra “Neném” FerreiraMauro RodriguesBateriaSuíte para os OrixásEsdra “Neném” FerreiraMauro RodriguesDrumsetSuíte para os OrixásEsdra “Neném” FerreiraMauro RodriguesBateríaThis paper identifies performance elements characteristic of the style of drummer Esdra “Neném” Ferreira. For this purpose, we analyzed the tracks Katendê and Xangô from the CD, Suite para os Orixás, which is the result of a partnership between Neném and Mauro Rodrigues. We showed how certain rhythms and melodies, based on candomblé traditions, were presented by Neném to Mauro and then how they were adapted in the composition of the suite and in the performance of drums and percussion. Finally, by transcribing and analyzing several excerpts of the drums in the two tracks, it was possible to point out some characteristics of Neném’s style, such as the influence of the musical language of candomblé, his constant interaction with the musical material around him, his mastery over odd meters, and his ability to use syncopations, upbeats, and cross rhythms without losing the sense of the groove.Este artículo identifica elementos de interpretación característicos del estilo del baterista Esdra "Neném" Ferreira. Para ello, analizamos los temas Katendê y Xangô del CD Suíte para os Orixás, fruto de la colaboración entre Neném y Mauro Rodrigues. Mostramos cómo determinados ritmos y melodías, basados en las tradiciones del Candomblé, fueron presentados por Neném a Mauro y, posteriormente, cómo fueron adaptados en la composición de la suite y en la interpretación de los tambores y la percusión. Por último, mediante la realización y el análisis de varias transcripciones de los tambores en las dos pistas, fue posible señalar algunas características del estilo de Neném, como la influencia del lenguaje musical del candomblé, su constante interacción con el material musical que le rodeaba, su dominio de los compases impares y su capacidad para utilizar la síncopa, los cambios de frases de un compás a otro y los ritmos cruzados, sin perder el sentido de la conducción rítmica.Este artigo identifica elementos de performance característicos do estilo do baterista Esdra “Neném” Ferreira. Para isto foram analisadas as faixas Katendê e Xangô do CD Suíte para os Orixás, que é resultado de uma parceria entre Neném e Mauro Rodrigues. Mostramos a maneira com que certos ritmos e melodias, baseados em tradições do candomblé, foram apresentados por Neném a Mauro e, em seguida, como eles foram adaptados na composição da suíte e na performance da bateria e percussão. Por fim, a partir da realização e análise de diversas transcrições da bateria nas duas faixas, foi possível apontar algumas características do estilo de Neném, como a influência da linguagem musical do candomblé, a sua constante interação com o material musical ao seu redor, o seu domínio sobre compassos ímpares e a sua habilidade de usar síncope, deslocamentos de frases de um compasso para o outro e ritmos cruzados, sem perder o sentido da condução rítmica.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextTextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/4860010.35699/2317-6377.2023.48600Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-192317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39536https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39537https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39539Copyright (c) 2023 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, André MachadoRocha, Fernando de Oliveira2024-02-06T17:17:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48600Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2024-02-06T17:17:36Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê Suíte para os Orixás: de la creación a la interpretación a la batería por Esdra "Neném" Ferreira en los temas Xangô y Katendê Suíte para os Orixás: da criação à performance na bateria de Esdra “Neném” Ferreira nas faixas Xangô e Katendê |
title |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê |
spellingShingle |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê Queiroz, André Machado Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Bateria Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Drumset Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Batería |
title_short |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê |
title_full |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê |
title_fullStr |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê |
title_full_unstemmed |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê |
title_sort |
Suíte para os Orixás: from composition to the drumset performance of Esdra “Neném” Ferreira on tracks Xangô and Katendê |
author |
Queiroz, André Machado |
author_facet |
Queiroz, André Machado Rocha, Fernando de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Fernando de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, André Machado Rocha, Fernando de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Bateria Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Drumset Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Batería |
topic |
Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Bateria Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Drumset Suíte para os Orixás Esdra “Neném” Ferreira Mauro Rodrigues Batería |
description |
This paper identifies performance elements characteristic of the style of drummer Esdra “Neném” Ferreira. For this purpose, we analyzed the tracks Katendê and Xangô from the CD, Suite para os Orixás, which is the result of a partnership between Neném and Mauro Rodrigues. We showed how certain rhythms and melodies, based on candomblé traditions, were presented by Neném to Mauro and then how they were adapted in the composition of the suite and in the performance of drums and percussion. Finally, by transcribing and analyzing several excerpts of the drums in the two tracks, it was possible to point out some characteristics of Neném’s style, such as the influence of the musical language of candomblé, his constant interaction with the musical material around him, his mastery over odd meters, and his ability to use syncopations, upbeats, and cross rhythms without losing the sense of the groove. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text Text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600 10.35699/2317-6377.2023.48600 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2023.48600 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39536 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39537 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48600/39539 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19 Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-19 Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-19 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711237513150464 |