The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Nelson Barros da
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Mendes, Maria das Dores Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697
Resumo: In this paper we show that the antibossanovist attitude evidenced musically by the voices, the genres and arrangements of the artists of “Pessoal do Ceará” also occurs in the textual aspect of the songs of these artists who appeared in the Brazilian music scene in the 1970s. To illustrate this discussion, we analyze the songs Berro and Abertura (EDNARDO, 1976) from the point of view of discourse analysis. The findings reinforce the thesis that in parallel to the evolutionary line opened by Bossa Nova movement in the popular Brazilian music, other lines, originating from musical environments far from southeastern Brazil, evolved at the same time exploring opportunities offered by Bossa Nova and drawing an own musical and textual style.
id UFMG-3_a3000c64364d2a73018722792f99c770
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39697
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970sBossa Nova y música de Ceará en el los años 70A Bossa Nova e a música cearense dos anos 70Bossa Nova movementMusic of CearáDiscursive polemicBossa NovaMúsica cearensePolêmica discursivaBossa NovaMúsica de CearáPolémica discursivaIn this paper we show that the antibossanovist attitude evidenced musically by the voices, the genres and arrangements of the artists of “Pessoal do Ceará” also occurs in the textual aspect of the songs of these artists who appeared in the Brazilian music scene in the 1970s. To illustrate this discussion, we analyze the songs Berro and Abertura (EDNARDO, 1976) from the point of view of discourse analysis. The findings reinforce the thesis that in parallel to the evolutionary line opened by Bossa Nova movement in the popular Brazilian music, other lines, originating from musical environments far from southeastern Brazil, evolved at the same time exploring opportunities offered by Bossa Nova and drawing an own musical and textual style.En este artículo hemos tratado de demostrar que la actitud antibossanova evidenciada en el nivel de expresión musical en las voces, los géneros y los arreglos de las canciones de "Pessoal do Ceará" se manifiesta también en el plano textual del de las canciones de estos artistas que aparecieron en los años 70 en el panorama musical brasileño. Para ilustrar este debate analizamos las canciones Berro y Abertura (EDNARDO, 1976) desde el punto de vista del Análisis del Discurso. Las conclusiones ratifican la tesis de que, paralelamente a la línea evolutiva abierta por la Bossa Nova en el discurso literario-musical brasileño, otros líneas, que se originaron en un entorno musical más alejado del sureste del país, evolucionaron al mismo tiempo explorando el filón abierto por la estética bossanovista y desmarcándose de ella tanto en los textos como en la expresión musical.Neste artigo procuramos mostrar que a atitude antibossanovista evidenciada no plano da expressão musical nas vozes, nos gêneros e nos arranjos das canções do “Pessoal do Ceará” também se manifesta no plano textual das canções desses artistas que apareceram na década de 1970 no cenário musical brasileiro. A fim de ilustrar essa discussão, analisamos as canções Berro e Abertura (EDNARDO, 1976) sob o ponto de vista da Análise do Discurso. As conclusões ratificam a tese de que, paralela à linha evolutiva aberta pela Bossa Nova no discurso literomusical brasileiro, outras linhas, que se originaram em ambiente musical mais distanciado do sudeste do país, evoluíram a um só tempo explorando o veio aberto pela estética bossanovista e se demarcando desta tanto nos textos como na expressão musical.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-9Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-9Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-92317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697/30466http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Nelson Barros da Mendes, Maria das Dores Nogueira 2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39697Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
Bossa Nova y música de Ceará en el los años 70
A Bossa Nova e a música cearense dos anos 70
title The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
spellingShingle The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
Costa, Nelson Barros da
Bossa Nova movement
Music of Ceará
Discursive polemic
Bossa Nova
Música cearense
Polêmica discursiva
Bossa Nova
Música de Ceará
Polémica discursiva
title_short The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
title_full The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
title_fullStr The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
title_full_unstemmed The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
title_sort The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
author Costa, Nelson Barros da
author_facet Costa, Nelson Barros da
Mendes, Maria das Dores Nogueira
author_role author
author2 Mendes, Maria das Dores Nogueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Nelson Barros da
Mendes, Maria das Dores Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Bossa Nova movement
Music of Ceará
Discursive polemic
Bossa Nova
Música cearense
Polêmica discursiva
Bossa Nova
Música de Ceará
Polémica discursiva
topic Bossa Nova movement
Music of Ceará
Discursive polemic
Bossa Nova
Música cearense
Polêmica discursiva
Bossa Nova
Música de Ceará
Polémica discursiva
description In this paper we show that the antibossanovist attitude evidenced musically by the voices, the genres and arrangements of the artists of “Pessoal do Ceará” also occurs in the textual aspect of the songs of these artists who appeared in the Brazilian music scene in the 1970s. To illustrate this discussion, we analyze the songs Berro and Abertura (EDNARDO, 1976) from the point of view of discourse analysis. The findings reinforce the thesis that in parallel to the evolutionary line opened by Bossa Nova movement in the popular Brazilian music, other lines, originating from musical environments far from southeastern Brazil, evolved at the same time exploring opportunities offered by Bossa Nova and drawing an own musical and textual style.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697/30466
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-9
Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-9
Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-9
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236743495680