The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697 |
Resumo: | In this paper we show that the antibossanovist attitude evidenced musically by the voices, the genres and arrangements of the artists of “Pessoal do Ceará” also occurs in the textual aspect of the songs of these artists who appeared in the Brazilian music scene in the 1970s. To illustrate this discussion, we analyze the songs Berro and Abertura (EDNARDO, 1976) from the point of view of discourse analysis. The findings reinforce the thesis that in parallel to the evolutionary line opened by Bossa Nova movement in the popular Brazilian music, other lines, originating from musical environments far from southeastern Brazil, evolved at the same time exploring opportunities offered by Bossa Nova and drawing an own musical and textual style. |
id |
UFMG-3_a3000c64364d2a73018722792f99c770 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39697 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970sBossa Nova y música de Ceará en el los años 70A Bossa Nova e a música cearense dos anos 70Bossa Nova movementMusic of CearáDiscursive polemicBossa NovaMúsica cearensePolêmica discursivaBossa NovaMúsica de CearáPolémica discursivaIn this paper we show that the antibossanovist attitude evidenced musically by the voices, the genres and arrangements of the artists of “Pessoal do Ceará” also occurs in the textual aspect of the songs of these artists who appeared in the Brazilian music scene in the 1970s. To illustrate this discussion, we analyze the songs Berro and Abertura (EDNARDO, 1976) from the point of view of discourse analysis. The findings reinforce the thesis that in parallel to the evolutionary line opened by Bossa Nova movement in the popular Brazilian music, other lines, originating from musical environments far from southeastern Brazil, evolved at the same time exploring opportunities offered by Bossa Nova and drawing an own musical and textual style.En este artículo hemos tratado de demostrar que la actitud antibossanova evidenciada en el nivel de expresión musical en las voces, los géneros y los arreglos de las canciones de "Pessoal do Ceará" se manifiesta también en el plano textual del de las canciones de estos artistas que aparecieron en los años 70 en el panorama musical brasileño. Para ilustrar este debate analizamos las canciones Berro y Abertura (EDNARDO, 1976) desde el punto de vista del Análisis del Discurso. Las conclusiones ratifican la tesis de que, paralelamente a la línea evolutiva abierta por la Bossa Nova en el discurso literario-musical brasileño, otros líneas, que se originaron en un entorno musical más alejado del sureste del país, evolucionaron al mismo tiempo explorando el filón abierto por la estética bossanovista y desmarcándose de ella tanto en los textos como en la expresión musical.Neste artigo procuramos mostrar que a atitude antibossanovista evidenciada no plano da expressão musical nas vozes, nos gêneros e nos arranjos das canções do “Pessoal do Ceará” também se manifesta no plano textual das canções desses artistas que apareceram na década de 1970 no cenário musical brasileiro. A fim de ilustrar essa discussão, analisamos as canções Berro e Abertura (EDNARDO, 1976) sob o ponto de vista da Análise do Discurso. As conclusões ratificam a tese de que, paralela à linha evolutiva aberta pela Bossa Nova no discurso literomusical brasileiro, outras linhas, que se originaram em ambiente musical mais distanciado do sudeste do país, evoluíram a um só tempo explorando o veio aberto pela estética bossanovista e se demarcando desta tanto nos textos como na expressão musical.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-9Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-9Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-92317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697/30466http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Nelson Barros da Mendes, Maria das Dores Nogueira 2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39697Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s Bossa Nova y música de Ceará en el los años 70 A Bossa Nova e a música cearense dos anos 70 |
title |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s |
spellingShingle |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s Costa, Nelson Barros da Bossa Nova movement Music of Ceará Discursive polemic Bossa Nova Música cearense Polêmica discursiva Bossa Nova Música de Ceará Polémica discursiva |
title_short |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s |
title_full |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s |
title_fullStr |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s |
title_full_unstemmed |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s |
title_sort |
The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s |
author |
Costa, Nelson Barros da |
author_facet |
Costa, Nelson Barros da Mendes, Maria das Dores Nogueira |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Maria das Dores Nogueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Nelson Barros da Mendes, Maria das Dores Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bossa Nova movement Music of Ceará Discursive polemic Bossa Nova Música cearense Polêmica discursiva Bossa Nova Música de Ceará Polémica discursiva |
topic |
Bossa Nova movement Music of Ceará Discursive polemic Bossa Nova Música cearense Polêmica discursiva Bossa Nova Música de Ceará Polémica discursiva |
description |
In this paper we show that the antibossanovist attitude evidenced musically by the voices, the genres and arrangements of the artists of “Pessoal do Ceará” also occurs in the textual aspect of the songs of these artists who appeared in the Brazilian music scene in the 1970s. To illustrate this discussion, we analyze the songs Berro and Abertura (EDNARDO, 1976) from the point of view of discourse analysis. The findings reinforce the thesis that in parallel to the evolutionary line opened by Bossa Nova movement in the popular Brazilian music, other lines, originating from musical environments far from southeastern Brazil, evolved at the same time exploring opportunities offered by Bossa Nova and drawing an own musical and textual style. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39697/30466 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-9 Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-9 Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-9 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236743495680 |