The Rhetoric of Silence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villavicencio, Cesar Marino
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40438
Resumo: There is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities.  In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions.
id UFMG-3_a60d0152f179697770be3ec5b05840a3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40438
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling The Rhetoric of SilenceLa retórica del silencioA Retórica do silêncioRhetoricMusicSilencesRestsBaroqueRetóricaMúsicaSilênciosPausasBarrocoRetóricaMúsicaSilenciosPausasBarrocoThere is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities.  In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions.La teoría de la retórica en la música barroca se revela, en general, interpretativa y heterogénea, sin una línea de pensamiento fija. línea de pensamiento fija. Sugerir una retórica plural visión retórica plural, se proponen varios tipos de categorización así como la coexistencia de interpretaciones. Para presentar la despliegue de los objetivos estéticos de la meraviglia, que se centran en el alcance pragmático de un deslumbramiento inesperado En las percepciones de admiración, se busca un equilibrio entre la teoría y la práctica a través de las ejemplificaciones musicales. ejemplificaciones musicales. La retórica se considera la energía inherente a la emoción y al pensamiento, transmitida a través de un sistema de signos, incluida la música, con el objetivo de influir en las decisiones y acciones de los demás.A teoria da retórica na música barroca revela-se, de modo geral, interpretativa e heterogênea, não havendo uma linha de pensamento fixa. Sugerindo uma visão retórica plural, propõe-se diversos tipos de categorização bem como a coexistência de interpretações. Para apresentar os desdobramentos dos objetivos estéticos da meraviglia, que focam o escopo pragmático de deslumbrar inesperadamente criando percepções chocantes de admiração, busca-se um equilíbrio entre a teoria e a prática através de exemplificações musicais. A retórica é vista como a energia inerente na emoção e no pensamento, transmitida por meio de um sistema de signos, entre os quais a música, com o objetivo de influenciar terceiros em suas decisões e ações.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2011-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40438Per Musi; No. 24 (2011): General Topics; 1-9Per Musi; Núm. 24 (2011): General Topics; 1-9Per Musi; n. 24 (2011): General Topics; 1-92317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40438/30888http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillavicencio, Cesar Marino2022-08-31T22:02:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40438Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-08-31T22:02:09Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Rhetoric of Silence
La retórica del silencio
A Retórica do silêncio
title The Rhetoric of Silence
spellingShingle The Rhetoric of Silence
Villavicencio, Cesar Marino
Rhetoric
Music
Silences
Rests
Baroque
Retórica
Música
Silêncios
Pausas
Barroco
Retórica
Música
Silencios
Pausas
Barroco
title_short The Rhetoric of Silence
title_full The Rhetoric of Silence
title_fullStr The Rhetoric of Silence
title_full_unstemmed The Rhetoric of Silence
title_sort The Rhetoric of Silence
author Villavicencio, Cesar Marino
author_facet Villavicencio, Cesar Marino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villavicencio, Cesar Marino
dc.subject.por.fl_str_mv Rhetoric
Music
Silences
Rests
Baroque
Retórica
Música
Silêncios
Pausas
Barroco
Retórica
Música
Silencios
Pausas
Barroco
topic Rhetoric
Music
Silences
Rests
Baroque
Retórica
Música
Silêncios
Pausas
Barroco
Retórica
Música
Silencios
Pausas
Barroco
description There is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities.  In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40438
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40438/30888
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 24 (2011): General Topics; 1-9
Per Musi; Núm. 24 (2011): General Topics; 1-9
Per Musi; n. 24 (2011): General Topics; 1-9
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237183897600