Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632 |
Resumo: | This article aims to analyse the solo percussion parts in Antinomies I, written for chamber orchestra by Brazilian composer Rogério Duprat (1932–2006) in 1962. Characterised by its graphic notation, the composer uses indeterminacy to lead the orchestra into an unconventional paradigm of sound creation. The analysis focuses on the percussionist's range of choices in order to understand how they affect the macro and microstructural elements of the work. There is considerable scope for choices in the percussion part of Antinomies I, which requires the use of "multi-percussion". Eight of the thirty-two circular structures that form the score are percussion solos. It is a significant number, greater than any other individual instrumentalist from the chamber orchestra. These circles form a heterogeneous group with different degrees of indeterminacy whose analysis reveals the interpretive process of transforming a graphic score into percussion sounds. |
id |
UFMG-3_b30351c9a4a8bc0b9ea7f88f60b2bc22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/48632 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I Partes para percusión solista en Antinomias I de Rogério DupratPartes para percussão solo em Antinomies I de Rogério DupratAntinomies IRogério DupratGraphic scoresMulti-percussionPercussion notationAntinomies IRogério DupratPartituras gráficasPercussão múltiplaNotação para percussãoAntinomias IRogério DupratPartituras gráficasPercusión múltipleNotación para percusiónThis article aims to analyse the solo percussion parts in Antinomies I, written for chamber orchestra by Brazilian composer Rogério Duprat (1932–2006) in 1962. Characterised by its graphic notation, the composer uses indeterminacy to lead the orchestra into an unconventional paradigm of sound creation. The analysis focuses on the percussionist's range of choices in order to understand how they affect the macro and microstructural elements of the work. There is considerable scope for choices in the percussion part of Antinomies I, which requires the use of "multi-percussion". Eight of the thirty-two circular structures that form the score are percussion solos. It is a significant number, greater than any other individual instrumentalist from the chamber orchestra. These circles form a heterogeneous group with different degrees of indeterminacy whose analysis reveals the interpretive process of transforming a graphic score into percussion sounds.Este artículo pretende analizar las partes de percusión solista de Antinomias I, escrita para orquesta de cámara por el compositor brasileño Rogério Duprat (1932-2006) en 1962. El compositor utiliza la indeterminación de la partitura, caracterizada por la notación gráfica, para conducir a la orquesta hacia un paradigma no convencional de creación sonora. El análisis se centra en el abanico de elecciones del percusionista para comprender cómo afectan a los elementos macro y microestructurales de la obra. El margen de elección es considerable en la parte de percusión de Antinomias I, que requiere el uso de la "multipercusión". Ocho de las treinta y dos estructuras circulares que componen la partitura son solos de percusión. Es un número significativo, más que cualquier otro instrumentista individual de la orquesta de cámara. Estos círculos forman un conjunto heterogéneo con diversos grados de indeterminación cuyo análisis revela el proceso interpretativo de una partitura gráfica en sonidos de percusión.Este artigo tem como objetivo analisar as partes de percussão solo de Antinomies I, escrita para orquestra de câmara pelo compositor brasileiro Rogério Duprat (1932–2006) em 1962. O compositor usa a indeterminação da partitura, caracterizada pela notação gráfica, para conduzir a orquestra a um paradigma não convencional de criação sonora. A análise centra-se na gama de escolhas do percussionista, a fim de compreender como elas afetam os elementos macro e microestruturais da obra. Há uma margem considerável para escolhas na parte de percussão de Antinomias I, que requer o uso de “multipercussão”. Oito das trinta e duas estruturas circulares que formam a partitura são solos de percussão. É um número significativo, superior ao de qualquer outro instrumentista individual da orquestra de câmara. Esses círculos formam um grupo heterogêneo com diferentes graus de indeterminação cuja análise revela o processo interpretativo de uma partitura gráfica em sons de percussão.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/4863210.35699/2317-6377.2023.48632Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-212317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39442https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39443https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39444Copyright (c) 2023 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStuani, Ricardo2024-02-06T17:17:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48632Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2024-02-06T17:17:38Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I Partes para percusión solista en Antinomias I de Rogério Duprat Partes para percussão solo em Antinomies I de Rogério Duprat |
title |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I |
spellingShingle |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I Stuani, Ricardo Antinomies I Rogério Duprat Graphic scores Multi-percussion Percussion notation Antinomies I Rogério Duprat Partituras gráficas Percussão múltipla Notação para percussão Antinomias I Rogério Duprat Partituras gráficas Percusión múltiple Notación para percusión |
title_short |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I |
title_full |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I |
title_fullStr |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I |
title_full_unstemmed |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I |
title_sort |
Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I |
author |
Stuani, Ricardo |
author_facet |
Stuani, Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stuani, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antinomies I Rogério Duprat Graphic scores Multi-percussion Percussion notation Antinomies I Rogério Duprat Partituras gráficas Percussão múltipla Notação para percussão Antinomias I Rogério Duprat Partituras gráficas Percusión múltiple Notación para percusión |
topic |
Antinomies I Rogério Duprat Graphic scores Multi-percussion Percussion notation Antinomies I Rogério Duprat Partituras gráficas Percussão múltipla Notação para percussão Antinomias I Rogério Duprat Partituras gráficas Percusión múltiple Notación para percusión |
description |
This article aims to analyse the solo percussion parts in Antinomies I, written for chamber orchestra by Brazilian composer Rogério Duprat (1932–2006) in 1962. Characterised by its graphic notation, the composer uses indeterminacy to lead the orchestra into an unconventional paradigm of sound creation. The analysis focuses on the percussionist's range of choices in order to understand how they affect the macro and microstructural elements of the work. There is considerable scope for choices in the percussion part of Antinomies I, which requires the use of "multi-percussion". Eight of the thirty-two circular structures that form the score are percussion solos. It is a significant number, greater than any other individual instrumentalist from the chamber orchestra. These circles form a heterogeneous group with different degrees of indeterminacy whose analysis reveals the interpretive process of transforming a graphic score into percussion sounds. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632 10.35699/2317-6377.2023.48632 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2023.48632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39442 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39443 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39444 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21 Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21 Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-21 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711237517344768 |