Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stuani, Ricardo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632
Resumo: This article aims to analyse the solo percussion parts in Antinomies I, written for chamber orchestra by Brazilian composer Rogério Duprat (1932–2006) in 1962. Characterised by its graphic notation, the composer uses indeterminacy to lead the orchestra into an unconventional paradigm of sound creation. The analysis focuses on the percussionist's range of choices in order to understand how they affect the macro and microstructural elements of the work. There is considerable scope for choices in the percussion part of Antinomies I, which requires the use of "multi-percussion". Eight of the thirty-two circular structures that form the score are percussion solos. It is a significant number, greater than any other individual instrumentalist from the chamber orchestra. These circles form a heterogeneous group with different degrees of indeterminacy whose analysis reveals the interpretive process of transforming a graphic score into percussion sounds.
id UFMG-3_b30351c9a4a8bc0b9ea7f88f60b2bc22
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/48632
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I Partes para percusión solista en Antinomias I de Rogério DupratPartes para percussão solo em Antinomies I de Rogério DupratAntinomies IRogério DupratGraphic scoresMulti-percussionPercussion notationAntinomies IRogério DupratPartituras gráficasPercussão múltiplaNotação para percussãoAntinomias IRogério DupratPartituras gráficasPercusión múltipleNotación para percusiónThis article aims to analyse the solo percussion parts in Antinomies I, written for chamber orchestra by Brazilian composer Rogério Duprat (1932–2006) in 1962. Characterised by its graphic notation, the composer uses indeterminacy to lead the orchestra into an unconventional paradigm of sound creation. The analysis focuses on the percussionist's range of choices in order to understand how they affect the macro and microstructural elements of the work. There is considerable scope for choices in the percussion part of Antinomies I, which requires the use of "multi-percussion". Eight of the thirty-two circular structures that form the score are percussion solos. It is a significant number, greater than any other individual instrumentalist from the chamber orchestra. These circles form a heterogeneous group with different degrees of indeterminacy whose analysis reveals the interpretive process of transforming a graphic score into percussion sounds.Este artículo pretende analizar las partes de percusión solista de Antinomias I, escrita para orquesta de cámara por el compositor brasileño Rogério Duprat (1932-2006) en 1962. El compositor utiliza la indeterminación de la partitura, caracterizada por la notación gráfica, para conducir a la orquesta hacia un paradigma no convencional de creación sonora. El análisis se centra en el abanico de elecciones del percusionista para comprender cómo afectan a los elementos macro y microestructurales de la obra. El margen de elección es considerable en la parte de percusión de Antinomias I, que requiere el uso de la "multipercusión". Ocho de las treinta y dos estructuras circulares que componen la partitura son solos de percusión. Es un número significativo, más que cualquier otro instrumentista individual de la orquesta de cámara. Estos círculos forman un conjunto heterogéneo con diversos grados de indeterminación cuyo análisis revela el proceso interpretativo de una partitura gráfica en sonidos de percusión.Este artigo tem como objetivo analisar as partes de percussão solo de Antinomies I, escrita para orquestra de câmara pelo compositor brasileiro Rogério Duprat (1932–2006) em 1962. O compositor usa a indeterminação da partitura, caracterizada pela notação gráfica, para conduzir a orquestra a um paradigma não convencional de criação sonora. A análise centra-se na gama de escolhas do percussionista, a fim de compreender como elas afetam os elementos macro e microestruturais da obra. Há uma margem considerável para escolhas na parte de percussão de Antinomias I, que requer o uso de “multipercussão”. Oito das trinta e duas estruturas circulares que formam a partitura são solos de percussão. É um número significativo, superior ao de qualquer outro instrumentista individual da orquestra de câmara. Esses círculos formam um grupo heterogêneo com diferentes graus de indeterminação cuja análise revela o processo interpretativo de uma partitura gráfica em sons de percussão.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/4863210.35699/2317-6377.2023.48632Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-212317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39442https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39443https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39444Copyright (c) 2023 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStuani, Ricardo2024-02-06T17:17:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48632Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2024-02-06T17:17:38Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
Partes para percusión solista en Antinomias I de Rogério Duprat
Partes para percussão solo em Antinomies I de Rogério Duprat
title Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
spellingShingle Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
Stuani, Ricardo
Antinomies I
Rogério Duprat
Graphic scores
Multi-percussion
Percussion notation
Antinomies I
Rogério Duprat
Partituras gráficas
Percussão múltipla
Notação para percussão
Antinomias I
Rogério Duprat
Partituras gráficas
Percusión múltiple
Notación para percusión
title_short Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
title_full Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
title_fullStr Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
title_full_unstemmed Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
title_sort Percussion solo parts in Rogerio Duprat’s Antinomies I
author Stuani, Ricardo
author_facet Stuani, Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stuani, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Antinomies I
Rogério Duprat
Graphic scores
Multi-percussion
Percussion notation
Antinomies I
Rogério Duprat
Partituras gráficas
Percussão múltipla
Notação para percussão
Antinomias I
Rogério Duprat
Partituras gráficas
Percusión múltiple
Notación para percusión
topic Antinomies I
Rogério Duprat
Graphic scores
Multi-percussion
Percussion notation
Antinomies I
Rogério Duprat
Partituras gráficas
Percussão múltipla
Notação para percussão
Antinomias I
Rogério Duprat
Partituras gráficas
Percusión múltiple
Notación para percusión
description This article aims to analyse the solo percussion parts in Antinomies I, written for chamber orchestra by Brazilian composer Rogério Duprat (1932–2006) in 1962. Characterised by its graphic notation, the composer uses indeterminacy to lead the orchestra into an unconventional paradigm of sound creation. The analysis focuses on the percussionist's range of choices in order to understand how they affect the macro and microstructural elements of the work. There is considerable scope for choices in the percussion part of Antinomies I, which requires the use of "multi-percussion". Eight of the thirty-two circular structures that form the score are percussion solos. It is a significant number, greater than any other individual instrumentalist from the chamber orchestra. These circles form a heterogeneous group with different degrees of indeterminacy whose analysis reveals the interpretive process of transforming a graphic score into percussion sounds.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632
10.35699/2317-6377.2023.48632
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2023.48632
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39442
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39443
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48632/39444
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21
Per Musi; Vol. 24 (2023): General Topics; 1-21
Per Musi; v. 24 (2023): General Topics; 1-21
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237517344768