Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39701 |
Resumo: | Brazilian State of Mato Grosso do Sul’s urban popular music is a terrain of conflict at several levels: nature/culture, agrarian élites/urban bourgeoisie, Latin-Americanism/national security, local/global. Using the ethnographic method, through participant observation, interviews, and song analysis, the relationships between popular music and dominant ideologies were studied since 1960 up to the present in Campo Grande – city that centralizes the decisions of that State. Between the concern in derepressing the voices silenced by the agrarian élites in its search for capitalist modernization, and the co-option promoted by the needs of powerful groups, however, this music’s political possibilities were multiform. In spite of its contradictions, it participated with an active and anti-hegemonic role – not as a mere reflex of economic activity – of the destabilization of cattle ranchers’ political power, historically kept in Mato Grosso do Sul. |
id |
UFMG-3_b6ad712f7b80772c3c76b540c9318b2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39701 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil"Gira a mi alrededor, la polka paraguaya es así": encuentros culturales en la canción popular urbana y transformaciones políticas en Mato Grosso do Sul“Roda em volta de mim, que a polca paraguaia é assim”: encontros culturais na canção popular urbana e transformações políticas em Mato Grosso do SulEthnomusicology of Mato Grosso do Sul (Brazil)Brazilian regional musicPoststructuralism and musicEtnomusicologia no Mato Grosso do SulMúsica regional brasileiraPós-estruturalismo e músicaEtnomusicología en Mato Grosso do SulMúsica regional brasileñaPostestructuralismo y músicaBrazilian State of Mato Grosso do Sul’s urban popular music is a terrain of conflict at several levels: nature/culture, agrarian élites/urban bourgeoisie, Latin-Americanism/national security, local/global. Using the ethnographic method, through participant observation, interviews, and song analysis, the relationships between popular music and dominant ideologies were studied since 1960 up to the present in Campo Grande – city that centralizes the decisions of that State. Between the concern in derepressing the voices silenced by the agrarian élites in its search for capitalist modernization, and the co-option promoted by the needs of powerful groups, however, this music’s political possibilities were multiform. In spite of its contradictions, it participated with an active and anti-hegemonic role – not as a mere reflex of economic activity – of the destabilization of cattle ranchers’ political power, historically kept in Mato Grosso do Sul.La música popular urbana de Mato Grosso do Sul es un terreno de conflictos en varios planos: naturaleza/cultura, élites agrarias/burguesía urbana, latinoamericanismo/seguridad nacional, local/global. Utilización del método etnográfico observación participante, entrevistas y análisis de canciones, estudiamos la relación entre la música popular y e ideologías dominantes desde los años 60 hasta la actualidad en Campo Grande, una ciudad que centraliza la las decisiones del Estado. Entre la preocupación por des-recordar las voces silenciadas por las élites agrarias en busca del capitalismo modernización capitalista, y la cooptación promovida por las necesidades del poder, las posibilidades políticas de esta música eran multiformes. eran multiformes. A pesar de sus contradicciones, participó con un papel activo y antihegemónico, no como un mero mero reflejo de la actividad económica- en el proceso de desestabilización del poder político históricamente detentado por ganaderos en Mato Grosso do Sul.A música popular urbana de Mato Grosso do Sul é terreno de conflitos em diversos planos: natureza/cultura, elites agrárias/burguesia urbana, latinoamericanismo/segurança nacional, local/global. Utilizando o método etnográfico, por meio de observação participante, entrevistas e análise de canções, estudaram-se as relações entre a música popular e as ideologias dominantes desde a década de 1960 até a atualidade em Campo Grande, cidade que centraliza as decisões do estado. Entre a preocupação em desrecalcar as vozes silenciadas pelas elites agrárias em busca de modernização capitalista, e a cooptação promovida pelas necessidades do poder, as possibilidades políticas desta música foram multiformes. Apesar de suas contradições, ela participou, com um papel ativo e anti-hegemônico – não como mero reflexo da atividade econômica – do processo de desestabilização do poder político mantido historicamente pelos pecuaristas em Mato Grosso do Sul.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39701Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-11Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-11Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-112317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39701/30469Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeder, Alvaro 2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39701Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil "Gira a mi alrededor, la polka paraguaya es así": encuentros culturales en la canción popular urbana y transformaciones políticas en Mato Grosso do Sul “Roda em volta de mim, que a polca paraguaia é assim”: encontros culturais na canção popular urbana e transformações políticas em Mato Grosso do Sul |
title |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil |
spellingShingle |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil Neder, Alvaro Ethnomusicology of Mato Grosso do Sul (Brazil) Brazilian regional music Poststructuralism and music Etnomusicologia no Mato Grosso do Sul Música regional brasileira Pós-estruturalismo e música Etnomusicología en Mato Grosso do Sul Música regional brasileña Postestructuralismo y música |
title_short |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_full |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_fullStr |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_full_unstemmed |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_sort |
Twirl ‘round me, for the Paraguayan polka is like this”: cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil |
author |
Neder, Alvaro |
author_facet |
Neder, Alvaro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neder, Alvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethnomusicology of Mato Grosso do Sul (Brazil) Brazilian regional music Poststructuralism and music Etnomusicologia no Mato Grosso do Sul Música regional brasileira Pós-estruturalismo e música Etnomusicología en Mato Grosso do Sul Música regional brasileña Postestructuralismo y música |
topic |
Ethnomusicology of Mato Grosso do Sul (Brazil) Brazilian regional music Poststructuralism and music Etnomusicologia no Mato Grosso do Sul Música regional brasileira Pós-estruturalismo e música Etnomusicología en Mato Grosso do Sul Música regional brasileña Postestructuralismo y música |
description |
Brazilian State of Mato Grosso do Sul’s urban popular music is a terrain of conflict at several levels: nature/culture, agrarian élites/urban bourgeoisie, Latin-Americanism/national security, local/global. Using the ethnographic method, through participant observation, interviews, and song analysis, the relationships between popular music and dominant ideologies were studied since 1960 up to the present in Campo Grande – city that centralizes the decisions of that State. Between the concern in derepressing the voices silenced by the agrarian élites in its search for capitalist modernization, and the co-option promoted by the needs of powerful groups, however, this music’s political possibilities were multiform. In spite of its contradictions, it participated with an active and anti-hegemonic role – not as a mere reflex of economic activity – of the destabilization of cattle ranchers’ political power, historically kept in Mato Grosso do Sul. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39701 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39701/30469 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-11 Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-11 Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-11 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236750835712 |